Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Tyvärr kan man i stort sett aldrig hjälpa någon annan med sådana här problem. Det finns en bra bok som heter "Ät dig frisk med riktig mat" och som är den boken man använder i undervisning och så. Den kan du läsa för att hitta bra argument och eventuellt hjälpa din vän.
Rekommenderar alla att läsa den då den tar upp hur man ska äta för att inte få diabetes och den tar upp hur man enkelt mäter sitt blodsocker innan och efter en måltid. Det är väldigt enkelt att på så sätt ta reda på vilken mat som är rent av skadlig.
Jag har en blodsockermätare någonstans men den är lite äldre och vet inte om det finns nya strips att köpa. Ska ge den till personen om jag hittar den.
Eftersom personen som jag tror har rätt stora sockerspikar så ville jag att man inledde med protein för det finns vissa undersökningar som gör att blodsockret inte går upp lika mycket då, även om man äter kolhydrater efter. Det är ju en enkel sak. Inte bara börja svälta sig. Jag tror att personen har ganska mycket sockerspikar för det är som en drog med socker för den personen, och en annan jag kände hade precis samma sockersug innan diabetes bröt ut. Och när man får en spik så vad jag fattar frigörs massor av insulin som bara kapslar in det mesta till fett. Ett jämnt blodsocker kapslar in mindre.
Men nu fick proteinpulvret hemma. Ska fråga personen om den inte vill testa igen. Men partnern till personen säger att då måste man mixa proteinet med kolhydrater. Vilket är själva grejen. Att proteinet ska komma först, ensamt.
Försöker hitta andra hacks med. Sådant som gör att personen kanske går ner några kilo utan jättestor ansträngning. För om det börjar bara lite tror jag den kommer att våga använda lite hårdare metoder sedan, bara det börjar rätt. Som inspiration.