2026-02-19, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Fast vad gör man när man inte klarar av att äta kött/fisk, och inte tål några andra baljväxter än soja och bara då kan äta t ex vetegluten, sojaprodukter eller tofu?

Låter som en dödsdom. Vad är det för sjukdom?
Citera
2026-02-20, 20:16
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Låter som en dödsdom. Vad är det för sjukdom?

Jag menar att det är det som kan ätas av det proteinrika. Kan äta kolhydrater och mer lättsmälta grönsaker. Det personen tål att äta (dålig mage pga mediciner som är livsviktiga tyvärr) är rätt mycket på kolhydratsidan. Sådant som är lätt att bli tjock av. Eftersom det inte funkar att introducera mer protein i själva maten, så blir det protein före maten, vilket verkar hjälpa, det blir inte samma spik och krasch i blodsockret.

Jag hade gärna sett att personen åt kött, men personen klarar inte av det pga smaken. Ibland kan viss sorts fisk och vissa skaldjur funka. Ägg funkar.
Citera
2026-02-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Jag menar att det är det som kan ätas av det proteinrika. Kan äta kolhydrater och mer lättsmälta grönsaker. Det personen tål att äta (dålig mage pga mediciner som är livsviktiga tyvärr) är rätt mycket på kolhydratsidan. Sådant som är lätt att bli tjock av. Eftersom det inte funkar att introducera mer protein i själva maten, så blir det protein före maten, vilket verkar hjälpa, det blir inte samma spik och krasch i blodsockret.

Jag hade gärna sett att personen åt kött, men personen klarar inte av det pga smaken. Ibland kan viss sorts fisk och vissa skaldjur funka. Ägg funkar.

Man får väl lära sig äta rätt helt enkelt. Personen kommer aldrig lära sig om den inte tar tag i sitt liv.
Citera
2026-02-22, 13:34
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Man får väl lära sig äta rätt helt enkelt. Personen kommer aldrig lära sig om den inte tar tag i sitt liv.

Är samma som när man säger ät mindre gör det bara. Ta ansvar. Ändå klarar vissa inte det. sedan tror jag man kan pussla ihop en OK mat utan kött, även om köttet varit den enklaste proteinkällan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in