2026-02-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det låter som att ha strömming i köttfärssås smakmässigt
Du hade rätt inte så gott...
Citera
2026-02-13, 13:07
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Har sett i många Amerikanska recept att det ska tillsättas "sour cream" vilket jag tolkar som gräddfil, men är det verkligen samma sak? Nån som vet?
Citera
2026-02-13, 14:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har sett i många Amerikanska recept att det ska tillsättas "sour cream" vilket jag tolkar som gräddfil, men är det verkligen samma sak? Nån som vet?

Amerikansk Sour cream (iaf om det inte är nån lågfett variant) är fetare än våran gräddfil (~18-20% vs 12%) och tål därför värme lite bättre, men annars så är det samma sak.

Om det är nåt som ska kokas så kör creme fraiche istället.
Senast redigerad av Sereena 2026-02-13 kl. 14:53.
Citera
2026-02-13, 15:06
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Amerikansk Sour cream (iaf om det inte är nån lågfett variant) är fetare än våran gräddfil (~18-20% vs 12%) och tål därför värme lite bättre, men annars så är det samma sak.

Som jag trodde! Tack för svar!
Citera
2026-02-13, 15:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Som jag trodde! Tack för svar!

Om du byter mot creme fraiche så kan du behöva tillsätta lite extra syra, tex en skvätt citron då den inte är lika syrligt som sour creme.
Citera
2026-02-13, 16:41
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Om du byter mot creme fraiche så kan du behöva tillsätta lite extra syra, tex en skvätt citron då den inte är lika syrligt som sour creme.
okej thank you!
Citera
2026-02-18, 18:39
Medlem
ForzaDiffens avatar
Söker tips på bästa San marzano tomaterna. Ska ha till pizzasås.
Verkar inte finnas från märket mutti i någon av de stora kedjorna.
Finns lite andra blandade okända märken. Men vilka är bäst?
Citera
2026-02-18, 23:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Är det någon på forumet som köpt valkött i Norge. Finns det fortfarande tillgängligt i vanliga matbutiker och vad kostar det idag?

Jag antar att det är ok att ta in i Sverige om man medför en bit personligen, alltså inte för vidare försäljning inom EU?

Ja det har jag gjort, och det finns. Möjligen varierar utbudet lokalt beroende på hur stark traditionen att äta val är i regionen. Minns inte priset men det var inget dyrt kött. Har provat att grilla, helt ok.

För några år sedan köpte jag val av "carpaccio-kvalitet" i delikatessbutiken Fenaknoken i Oslo, helt ok med lite olivolja, citron och parmesan. Där kan man börja snacka om fusion-kök.

Här finns en hemsida med info och recept:
https://www.norskhval.no/

Det behövs formellt CITES-tillstånd för att föra in vikval i Sverige så det är ett artskyddsbrott även för privatpersoner. Jag kan inte säga att jag legat sömnlös för den sakens skull.
Citera
2026-02-19, 07:31
Medlem
Citat:

Är det bara fetthalten som gör att creme fraiche tål att kokas men inte gräddfil?
Citera
2026-02-19, 08:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Är det bara fetthalten som gör att creme fraiche tål att kokas men inte gräddfil?

Ja, det hänger ihop med fetthalten.
Citera
2026-02-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ja, det hänger ihop med fetthalten.
Tack. En kunskapslucka ifylld.
Citera
2026-02-27, 18:47
Medlem
Nihennas avatar
Ibland på recept så skriver de bara "soja", och nämner inte om det är japansk, kinesisk eller annan.

Vad ska man utgå ifrån att de menar då? I just detta receptet kändes det som att japansk var aktuell då det var massa honung och annat för att bemöta sältan, men ska det alltid vara japansk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in