2026-01-30, 23:56
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
tagliatelle blrr ibland mjuk i mitten men inte på kanterna, kokar i stor kastrull

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
bättre om man rör om
Du säger "ibland", så jag tror också på det att man bör röra om. "Ibland" lägger / klistrar sig banden ihop, och förhindrar så genomkokning. Har du med olivolja i koket? Kan hjälpa.
Citera
2026-01-31, 12:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Du säger "ibland", så jag tror också på det att man bör röra om. "Ibland" lägger / klistrar sig banden ihop, och förhindrar så genomkokning. Har du med olivolja i koket? Kan hjälpa.
Hur kom jag in på detta, eller du tänker på rådet är bara med för denna användare?

Tänkt på detta innan och varför tagliatellen blir konstigt om man inte rör om den.
Kanske det är att den sjunker ihop i en "hög" om man inte gör och att de går ihop med varandra och därmed hindrar att den blir kokt på alla ställen.

Sen får man inte vara för snabb med omrörning heller, för det kan sluta med att man bryter av dom istället.
Där har jag funnit att använda en spagettisked och lyfta dom och skaka dom lätt, så ser man när de börjar bli hanterbara för en rejäl omrörning.
Citera
2026-02-01, 15:07
Medlem
Nihennas avatar
En kompis vill ge bort en slow cooker till mig. jag funderade först på att säga nej, då jag tenderar att köpa maskiner som jag sedan använder typ 2-3 gånger, men sen kom jag på att när jag gör matlådor så är det typ bara grytor jag gör.

Skulle ni påstå att en slow cooker funkar till alla sorters grytor? Kött, fisk, kyckling, sak samma?

Exempelvis senaste veckorna har jag gjort en autentisk gulaschgryta, men nu förra helgen var jag lat och stekte bara lite kyckling och slängde grädde, creme fraiche, vitlök, lök och garam masala. Ibland gör jag köttfärssås av olika slag.
Citera
2026-02-01, 15:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En kompis vill ge bort en slow cooker till mig. jag funderade först på att säga nej, då jag tenderar att köpa maskiner som jag sedan använder typ 2-3 gånger, men sen kom jag på att när jag gör matlådor så är det typ bara grytor jag gör.

Skulle ni påstå att en slow cooker funkar till alla sorters grytor? Kött, fisk, kyckling, sak samma?

Exempelvis senaste veckorna har jag gjort en autentisk gulaschgryta, men nu förra helgen var jag lat och stekte bara lite kyckling och slängde grädde, creme fraiche, vitlök, lök och garam masala. Ibland gör jag köttfärssås av olika slag.
Jo, den är väldigt användbar om man så vill, stora problemet är väl att man inte tänker på den alltid.
Dock använder jag den mest när jag inte har direkt tid och vill att det ska sköta sig självt.
Fisk vet jag inte, då det är lång tid det går, så lär det inte finans något kvar av fisken när det är klart.

Det jag tenderar att använda det till mest är nöt och typ högrev, fransyska.
Citera
2026-02-01, 15:30
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, den är väldigt användbar om man så vill, stora problemet är väl att man inte tänker på den alltid.
Dock använder jag den mest när jag inte har direkt tid och vill att det ska sköta sig självt.
Fisk vet jag inte, då det är lång tid det går, så lär det inte finans något kvar av fisken när det är klart.

Det jag tenderar att använda det till mest är nöt och typ högrev, fransyska.
Ok, tack!

ja jag kanske inte skulle ha dragit med fisk. Om inte annat för att jag aldrig lagar fiskgryta hemma. Men det låter ju bra annars!
Citera
2026-02-01, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok, tack!

ja jag kanske inte skulle ha dragit med fisk. Om inte annat för att jag aldrig lagar fiskgryta hemma. Men det låter ju bra annars!
Hehe, och än mer hehe och när du inte gör fiskgrytor hemma.
Kanske torkad fisk kan fungera.

Men som jag ser det lite som, så måste du tänka och planera för just slow cooker.
För om du inte gör så står du där och gör allt på traditionellt vis ändå, och fast det är ingen direkt skillnad mellan de två sätten.

Värsta är väl om du tar den och ser sen att den blev inte så mycket använd, det är väl att du bara ger bort den i sin tur.
Citera
2026-02-02, 16:20
Medlem
Någon som provat att göra Stroganoff på Julkorv?
Citera
2026-02-03, 15:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Någon som provat att göra Stroganoff på Julkorv?

Det låter som att ha strömming i köttfärssås smakmässigt
Citera
2026-02-05, 18:38
Avslutad
Tror ni det är gott med spaghetti, kycklingkebab och fondsås? Sjukt sugen på spaghetti
Citera
2026-02-07, 13:46
Medlem
TheJesuits avatar
Är det någon på forumet som köpt valkött i Norge. Finns det fortfarande tillgängligt i vanliga matbutiker och vad kostar det idag?

Jag antar att det är ok att ta in i Sverige om man medför en bit personligen, alltså inte för vidare försäljning inom EU?
Citera
2026-02-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Tror ni det är gott med spaghetti, kycklingkebab och fondsås? Sjukt sugen på spaghetti
Hur blev det, lagade du det?
Citera
2026-02-12, 12:25
Medlem
TrixieDixies avatar
Har ankfilé och kalkonfilé i frysen. Kan jag göra en slags turducken fast som kyckling Kiev, d.v.s. att jag lägger ankfilén inuti kalkonfilén? Vad ska jag isf tänka på vid tillagning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in