Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Förhoppningsvis väldigt snart av orsaken att flashback inte längre behövs, att människor kan diskutera vad dom vill öppet utan repressalier, att människor öppet kan deklarera att dom röstar på SD utan att bli avstängda och utslängda.
Jag tror inte på hela den här teorin att när Flashback försvinner är dess syfte - total yttrandefrihet i samhället - uppnådd. Vi har även massvis med människor som hänger här dagarna i ända av andra anledningar och de kommer inte bara att ta sitt pick och pack och skaffa sig ett IRL-liv i takt med att debatt- och åsiktsklimatet blir bredare och mer öppet i samhället.
Jag oroar mig inte för att Flashback kommer att stängas ner snart. Tvärtom tycker jag mig, under de 10+ år som jag har följt forumets utveckling, ha sett små förändringar i människors attityd till forumet som sådant. En långsam utveckling och självklart kommer det alltid att finnas människor som har förutfattade meningar eller som helt och hållet är motståndare till forumets existens, men det finns också små tecken på utveckling i motsatt riktning. Dessutom kommer människor alltid att ha behov av att diskutera saker anonymt i textform, även om - rent teoretiskt - debattklimatet i samhället skulle bli så fritt att bokstavligt talat allting gick att diskutera i det offentliga rummet. Anonymiteten kan vara en frihet, oavsett vad.