2026-02-18, 00:18
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Haha precis. Läste artikeln på Aftonbladet idag där hon pratade om den mystiska 'metaboliten' som funnits i hennes kropp och som hon "funderat mycket över" hur den kunnat hamna där.. jag menar .. är hon så jävla blåst på riktigt? Vore bättre om hon höll tyst bara för nu börjar det bli så skämmigt att man inte funderar på om hon drog ett par stadiga linor innan intervjun.. samma linor från den drog; Kokain - som producerar denna mystiska metabolit alltså
Olof Svensson på Aftonbladet måste var fullständigt korkad. Han ska vara journalist med språket som verktyg och så skriver han något så idiotiskt som att Katja Nyberg erkänner metaboliter i blodet. Hon informerar om att det finns ett provsvar som påvisar metaboliter i blodet. En information som hon i sin tur har fått från åklagarmyndigheten, antagligen via sin advokat.

Det är inget erkännande, speciellt som hon uttryckligen säger att hon inte kan förstå hur de kan finnas där. Det borde till och med en journalist begripa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1443919
Senast redigerad av Bigpox 2026-02-18 kl. 00:22.
Citera
2026-02-18, 00:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Var i Aftonbladet, hon ska ha undrar detta i en poddintervju. Hittade inte artikeln jag tänkte på men en uppföljare:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/437XX9/myndighet-katja-nybergs-uppgifter-haller-inte

Mystiken tätnar..

Det verkar vara intervjun i Kvartal, som Aftonbaldet har kokat soppa på. I den intervjun sa Nyberg bara kort, att hon inte tagit kokain.

Någonstans läste jag, att rätten måste troliggöra, att den tilltalade *uppsåtligen* konsumerat narkotika.. det är kanske det hon tänker förneka? Vi får de hur det vecklar ut sig, det har ju blivit ett intressant fall.
Citera
2026-02-18, 01:23
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det verkar vara intervjun i Kvartal, som Aftonbaldet har kokat soppa på. I den intervjun sa Nyberg bara kort, att hon inte tagit kokain.

Någonstans läste jag, att rätten måste troliggöra, att den tilltalade *uppsåtligen* konsumerat narkotika.. det är kanske det hon tänker förneka? Vi får de hur det vecklar ut sig, det har ju blivit ett intressant fall.
Det är inte riktigt så. Finns det bevis på narkotika i kroppen är redan det ett så starkt bevis på medvetet intag att bevisbördan faller tillbaka på den tilltalade att ge en någorlunda trovärdig förklaring till hur ett omedvetet eller tvingat intag gått till. Lite bättre än att någon måste ha förgiftat mig, jag vet inte vem, när, hur eller varför.
Citera
2026-02-18, 04:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var inte Katja ensam i bilen när polisen kom dit?

Det är väl inte lagligt att grovhångla med någon samtidigt som man kör bil?

Men jag menar ju såklart innan hon körde bilen.
Citera
2026-02-18, 06:49
Medlem
Citat:

Är det så här krångligt när andra testar positivt eller gäller det bara när politiker gör det?
Citera
2026-02-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Men saken är den att för åklagare bäver-anders är det kanske inte lika kul, för han måste bevisa att ingenting av det hon säger kan var möjligt, bortom allt rimligt tvivel.

Det är allt Katja behöver göra, så rimligt tvivel.

Tusentals människor döms varje år mot sitt nekande för ringa narkotikabrott. Bevisningen består i regel bara av ett analysresultat.

Samma regler gäller för Katja. Hon kommer givetvis dömas.
Citera
2026-02-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är det så här krångligt när andra testar positivt eller gäller det bara när politiker gör det?

Tydligen… Den som är intresserad kan läsa igenom domar från tingsrätterna när det gäller ringa narkotikabrott. Ofta läggs det fram invändningar om fel i provet, att man drogats mot sin vilja eller tagits något kosttillskott som ger utslag.

I realiteten döms i princip alla på analysresultatet, med några enstaka knappt existerande undantag. Samma gäller förstås Katja.
Citera
2026-02-18, 10:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Det är väl det man undrar... och därför är det ett intressant fall.
Citera
2026-02-18, 11:32
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vi vet inte, hon kan ha.. och så lite tulltrams på det. Okej.

Ja, självklart skall man inte undersöka något man inte vet... *kan innehålla spår av sarkasm*
Men håll du tummarna för att det är trams...

Själv håller jag tummarna för att det finns något där och att det flyter upp till ytan. Det är alltid bra att få reda på varför saker skett och att låta kunskapen rendera i konsekvenser.
Citera
2026-02-18, 12:06
Medlem
Citat:
Det är väl det man undrar... och därför är det ett intressant fall.

rattfyllan och narkotikabrott är klart. bevisat. hon blir dömd 100%.
den enda som krånglar är Katja, vilket är lite ocharmigt för en 55-åring, men hon blir dömd. innerst inne vet hon det själv efter alla tusental hon gripit för samma sak. på fest då och inte bakom ratten.

att åtalet dröjer tycker jag inte är ett dugg konstigt eftersom hon sitter i toppen av svenska rättssystemet och bevisligen har kopplingar till organiserad brottslighet.
Citera
2026-02-18, 12:58
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Bästa på senaste var när Katja sa att hon inte tog kokain när kon körde. På följdfrågan om hon tagit det innan eller efter gav hon svaret "inga kommentarer", precis som gängisarna har lärt sig att dom kan göra

Vilken är det hon säger det i? Har läst upp till ca 400’de sidan sen fkkar FB ut så har inte orkat läsa de femtio efter det. Är det i Kvartals hon säger nåt sånt eller annan jag missat?
Citera
2026-02-18, 16:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Bästa på senaste var när Katja sa att hon inte tog kokain när kon körde. På följdfrågan om hon tagit det innan eller efter gav hon svaret "inga kommentarer", precis som gängisarna har lärt sig att dom kan göra
Vilken är det hon säger det i? Har läst upp till ca 400’de sidan sen fkkar FB ut så har inte orkat läsa de femtio efter det. Är det i Kvartals hon säger nåt sånt eller annan jag missat?

Intervjun i Kvartal är f.n. den enda längre intervju som Nyberg har gett - du får lyssna själv.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in