Citat:
Ursprungligen postat av
Eldey
Jag tror kanske problemet här är att du saknar djupare kunskap om den svenska lagstiftningen. Att dömas för brott är inget krav för att få körkortet återkallat, och att TS beslutar om att återkalla ett körkort utan att den enskilde har dömts för brott betyder inte att TS agerar utan stöd i lagstiftningen...
Eller tänker du på fullaste allvar att blinda pensionärer med epilepsi måste dömas för brott för att man ska kunna återkalla deras körkort?
Det är ju för fan precis det jag menar. Men du påstod ju nyss att TS måste följa lagen och idiotförklarade i stort sett mig när jag sa att det inte stämde men nu skriver du ungefär samma sak?
TS=bedömning om hon anses lämplig att ha körkort. Behöver inte ha gjort något olagligt för att detta ska ske.
Rättsligt=Måste bevisas om hon brutit mot lagen eller inte. Alltså inte samma bedömning som TS.
Ja TS behöver ha stöd i lagstiftningen men deras stöd är mer vagt än när det kommer till brottsmål. De kan ta folks körkort trots att de inte brutit mot lagen. En domstol får inte kasta dig i fängelse eller straffa dig på något annat sätt om det saknas bevisning för att du gjort något olagligt. Så återigen: vad TS gjort med Katjas körkort är totalt irrelevant för om hon tagit kokain eller inte.
Kul att du nämnde just det som jag tänkte ta som exempel. Att det inte är olagligt att vara blind.