Citat:
Ursprungligen postat av
Ledsensomfan
Varför sätta sig bland folk då?
Det kanske inte finns ett tomt bord i lunchrummet att sätta sig vid. Så var ska de ta vägen?
Eller så gillar personen att sitta vid just det bordet. Det har varit tämligen vanligt på de ställen jag jobbat på, att många alltid sitter på samma ställe. Många gör ju så i sina hem. Att alla i familjen har en specifik plats att sitta vid runt matbordet.
Jag kan både ta kontakt med kända och okända som sitter vid samma bord. Eller vilja sitta tyst. Allt beror på hur dagen varit hittills på jobbet, hur mitt privatliv är, hur jag mår, om jag vill berätta nåt etc.
Jag har jobbat på både manliga, kvinnliga och mixade arbetsplatser. Och den tysta inofficiella regeln har varit att folk har rätt att få sitta i tystnad och äta. Att man inte ska ta för givet att nån vill prata med en eller lyssna på en. Denna regel har varit väldigt tydlig på manliga arbetsplatser.
Man liksom avläser rummet. Om nån inte ens tittar på en när man sitter vid samma bord vill personen nog inte prata. Eller om personen svarar enstavigt och inte frågat tillbaka, så vill den nog äta i fred. Och då backar man.
Svårare än så är det inte.