2026-02-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Du har en god poäng. På havsytan är detta inget som vi lägger märke till, men vår industriella effektivitet har omkullkastat hela ekosystem. Kapitalismen skiter i detta.

Dock vill jag lova att det är inget vi kommer lyckas stoppa, se på Östersjön, finns där ens torsk kvar? För 25 år sedan kunde man åka ut med båt och pilka upp 25 kg på någon timme. Då var det ändå redan då dåligt.

Det fortsätta trålas och det blir fiskmjöl av allt skräp de trålar upp. Säl och skarv är problemet enligt våra politiker. Show must go on. Ett fiskestopp hade tvingat företag i konkurs, men fiskebeståndet hade antagligen återhämtat sig på några år, det är dock inte aktuellt. Money first.

Precis, money first.
Det är det de handlar om.
Politikerna kommer vakna när det är för sent tyvärr. Alla stora företag och organisationer är korrumperade till olika grader. Hur kan man kalla fisket för certifierat hållbart när bifångesten är en de stora problemen. Fiskenäten dödar miljontals fisk varje dag som inte ens ska ätas men har en betydande roll i ekosystemet.
De kastat överbord som de vore skräp och just den hanteringen kommer få enorma konsekvenser.
Jag håller med om att flera områden behöver totalt fiskestopp på många platser.
Citera
2026-02-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nej, det är omöjligt. Fysikens lagar gäller trots allt oss människor också
Mja, men du missade att berätta hur fysikens lagar hindrar tillväxten.

Det kan du väl redogöra för så det blir utagerat?
Citera
2026-02-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Precis, money first.
Det är det de handlar om.
Politikerna kommer vakna när det är för sent tyvärr. Alla stora företag och organisationer är korrumperade till olika grader. Hur kan man kalla fisket för certifierat hållbart när bifångesten är en de stora problemen. Fiskenäten dödar miljontals fisk varje dag som inte ens ska ätas men har en betydande roll i ekosystemet.
De kastat överbord som de vore skräp och just den hanteringen kommer få enorma konsekvenser.
Jag håller med om att flera områden behöver totalt fiskestopp på många platser.
Det är lite annan frågeställning då, Men här är orsaken för lite kapitalism.

Med kapitalism så finns ett privat ägande. Och det folk äger vårdar dom i allmänhet.
Du ser inte en kapitalägare gå och tömma skadliga saker i sin fiskodling.
Citera
2026-02-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja, men du missade att berätta hur fysikens lagar hindrar tillväxten.

Det kan du väl redogöra för så det blir utagerat?
Jag kan nog inte förklara det enklare än såhär:

https://cdn.the-scientist.com/assets/image/51087/bacterial-growth-curve-m.webp
Citera
2026-02-17, 12:00
Medlem
Citat:
Jag kan nog inte förklara det enklare än såhär:

https://cdn.the-scientist.com/assets/image/51087/bacterial-growth-curve-m.webp
Jag ser ingen förklaring till att fysikens lagar skulle hindra tillväxt.

Kopplingen till länken saknas.

Nog måste det väl gå att beskriva med egna ord. Om du inte kan det så tyder mycket på att du inte har detta klart för dig. Utan kommer med ogrundade påståenden.
Citera
2026-02-17, 12:02
Medlem
Citat:
Jag ser ingen förklaring till att fysikens lagar skulle hindra tillväxt.
Ja, då är det väl så. Vi får vara överens om att vara oense i det helt enkelt!
Citera
2026-02-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ja, då är det väl så. Vi får vara överens om att vara oense i det helt enkelt!
Vi är väl inte oense. Jag bara får ett påstående som saknar rättfärdigande som skänker det giltighet.

Men du får väl återkomma ifall du kommer på hur det skall förklaras.
Citera
2026-02-17, 12:52
Medlem
Citat:
Det är lite annan frågeställning då, Men här är orsaken för lite kapitalism.

Med kapitalism så finns ett privat ägande. Och det folk äger vårdar dom i allmänhet.
Du ser inte en kapitalägare gå och tömma skadliga saker i sin fiskodling.

Nja, där tänker jag att du har fel, skulle tippa på att de som äger en area i regnskogen gladeligen hugger ner alla träd och odlar sockerrör mm för att skapa sig en återkommande inkomst.

Havet är likadant, fiskarna lär sprida sig från omgivningens områden, gör inget om jag fiskar som fan på min plätt, det blir ändå fisk från omgivningen som sprider sig medan jag tjänar en jävla massa pengar, drar jag upp mer fisk än omgivningen blir jag således rikare.

När det gäller att vårda natur och ekosystem är ett överstatligt ägande som ger ut kvoter det enda sättet att begränsa rovkapitalismen som endast lever i nuet och har ett kort perspektiv på hur de ska tjäna pengar.

Vad tror du hände med majoriteten av trålarna som fiskade ut Östersjön? De drog väl vidare när fångsterna blev för dåliga, kvar är några trålare som nu skiter i vad man drar upp, för det ska bli fiskmjöl, men bestånden hålls extremt låga då de har noll ansvarskänsla utan ser till sin egen överlevnad och pengar.

Nej det som behövs är överstatlighet som kontrollerar kapitalismen och begränsar skadorna då staten, folkets förlängda arm, BÖR ha andra värden än att maximera avkastning närmaste 5 åren.

Exempelvis, i händelse av krig hade det varit jävligt gött om Östersjön var full av oförorenad fisk som kreti och pleti enkelt hade kunnat dra upp med hjälp av spö, nät eller båt om det blir trubbel. Det är en matreserv som heter duga som ALLA länder med kust mot Östersjön borde vara överens att vi bör värna om (ja möjligen skiter ryssland i detta då de sannolikt hade invaderat).
Senast redigerad av Lagomjante 2026-02-17 kl. 12:56.
Citera
2026-02-17, 12:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Nja, där tänker jag att du har fel, skulle tippa på att de som äger en area i regnskogen gladeligen hugger ner alla träd och odlar sockerrör mm för att skapa sig en återkommande inkomst.

Havet är likadant, fiskarna lär sprida sig från omgivningens områden, gör inget om jag fiskar som fan på min plätt, det blir ändå fisk från omgivningen som sprider sig medan jag tjänar en jävla massa pengar, drar jag upp mer fisk än omgivningen blir jag således rikare.

När det gäller att vårda natur och ekosystem är ett överstatligt ägande som ger ut kvoter det enda sättet att begränsa rovkapitalismen som endast lever i nuet och har ett kort perspektiv på hur de ska tjäna pengar.

Vad tror du hände med majoriteten av trålarna som fiskade ut Östersjön? De drog väl vidare när fångsterna blev för dåliga, kvar är några trålare som nu skiter i vad man drar upp, för det ska bli fiskmjöl, men bestånden hålls extremt låga då de har noll ansvarskänsla utan ser till sin egen överlevnad och pengar.

Nej det som behövs är överstatlighet som kontrollerar kapitalismen och begränsar skadorna då staten, folkets förlängda arm, BÖR ha andra värden än att maximera avkastning närmaste 5 åren.
Fast med tillväxt och en allt mer avancerad ekonomi så kan sockerrörsbonden ta ett mer välbetalt jobb i stan och låta åkrarna bli djungel igen.
Citera
2026-02-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast med tillväxt och en allt mer avancerad ekonomi så kan sockerrörsbonden ta ett mer välbetalt jobb i stan och låta åkrarna bli djungel igen.
Fast med ökad tillväxt medföljer sannolikt viss ökning av population och det kommer efterfrågas mer råvaror, exempelvis sockerrör, så åkern förblir säkert åker när denna säljs till någon annan som vill tjäna pengar på det.
Citera
2026-02-17, 13:24
Medlem
Usch, hade aldrig hört talas om kärringen innan men givetvis har hon fel. Utan tillväxt blir det allas krig mot alla och en krympande kaka som folk kommer ha ihjäl varandra för att få en bit av.

Denna kommunistkärring förstår inte och kommer aldrig förstå. Det är därför kommunister inte ska bemötas i debatt utan bör interneras i särskilda läger där de får arbeta inom tillverkningsindustrin och därefter avlivas.
Citera
2026-02-17, 13:27
Medlem
Upplyftens avatar
Tillväxt är en förutsättning att klara en enormt kostsam energiomställning och detta ska hålla långsiktigt för många generationer framöver , perspektivet är på 200 år. "klimatet" blir inte bättre utan tillväxt , det är bara en from förhoppning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in