2026-02-17, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mitt förslag är att Ulrike visar vägen genom att flytta ut till skogen till koja, utan vare sig rinnande vatten eller tillgång till elektricitet. Om hon vill ha mat är det bara att jaga med spjut, samt plockar nötter och rötter från marken. Då har minimal påverkan på klimatet.
Hon ska även ta hand om gamla och sjuka, utan ersättning. Se till att asylflyktingar får mat och husrum, se till att lagar upprätthålls, vägar underhålls, mat produceras etc.
Citera
2026-02-17, 04:13
Medlem
Är det någon tillväxt som måste bort så är det Somalier.

I Somalia plus 6 andra länder i Afrika föder kvinnor mer än 5 barn per kvinna i genomsnitt.

Fullständigt ohållbart oavsett miljösatsningar eller ekonomisk negativ tillväxt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_fertility_rate
Citera
2026-02-17, 06:36
Medlem
Vet inte om hon tar upp det alls. Men för att lyckas med den här typen av samhälle hon förordar, så krävs det en stark polis/ militärmakt för att kuva och underdåna folket. Annars kommer det att bli total anarki. Man kan rimligen anta att ju snabbare det här systemet ska implementeras, ju mer våld och angiveri kommer att behövas av de styrande. Tänk Nordkorea. Finns inte en chans att befolkningen i stort kommer genomföra detta frivilligt. Även om det finns en o annan klimatmamma, rebellion extinction och MPnisse som gladeligen tar emot det..alltså typ 0.2% av befolkningen.
Citera
2026-02-17, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Något jag skrivit många gånger här på forumet men då från grundproblemet, vi är för många människor här på jorden så att börja med att helt enkelt minska antalet är det första steget. Minst en tredjedel behöver bort från alla olika länder och samhällsklasser och åldrar.
Nigeria gör lika många barn som hela Europa plus Ryssland så nuka bort Nigeria så blir det bra sen
Citera
2026-02-17, 07:30
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Tja.

Våra resurser är inte oändliga, så att tro att de inte ska ta slut är bara dumt. Och om vi förbrukar mera än vad vår planet klarar av är det ju som att kissa i byxan i kylan. Varmt och skönt här och nu, men jobbigt som fan när man inser att man är genomblöt och det är minst en timmes promenad hem.

Sen tror jag inte vi kommer gå under och kollapsa, utan vi kommer att självreglera oss. Levnadsstandarden är ju milslånga bättre nu än för 50 år sedan. Och änn mer om vi går tillbaka 100 år.

Lägg på att vi kommer få förhålla oss till AI på ett annat sätt, där slutkontentan kanske blir att vi lever med mindre monetära tillgångar, men lyckligare ändå. Jag har i källaren hundratal CD skivor, men betalar för spotify då det är smidigare. Jag äger inte musiken jag lyssnar på, men jag lyssnar på den liktväl. På samma sätt kan jag se de serier jag vill när jag vill, utan att äga dem.

Detta hade ju varit orimligt för 50 år sedan.
Aningen OT men du ägde inte musiken mer när du lyssnade på CD. Du ägde CDskivan men den är bara ett medium precis som din strömningstjänst. Musikens rättighetsinnehavare är inte du.
Citera
2026-02-17, 07:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Nigeria gör lika många barn som hela Europa plus Ryssland så nuka bort Nigeria så blir det bra sen

Där har vi absolut ett land som behöver ta sitt ansvar och det finns många fler men även bland oss rika länder så behövs en minskning få det faktiskt är vi som släpper ut mest.
Det värsta man kan göra är att flytta människor från afrika till ex sverige då samma människa plötsligt kommer släppa ut mycket mer co2 pga att de kommer ha helt andra krav.
Citera
2026-02-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Men är det verkligen så att ekonomisk tillväxt skulle upphöra bara för att det kanske inte går att bygga ytterligare en elbil någon gång i framtiden? Jag ser inte någon nödvändig koppling där. Det är lite som om en stenåldersmänniska skulle tro att ekonomisk tillväxt skulle upphöra när det inte gick att tillverka fler stenyxor.
Nja, tar men exempel sverige har ökat sin befolkning med 7,5% bara från 2015 till 2025, handlar det om en rejäl befolkningsökning som inte ens statistiska myndigheten SCB vill erkänna eller ens vid hålla vid framöver.

Fortsätter man med o jämföra från glad 60-talet när man kunde ha en hemmafru som gilla barnafödandet just för man var hemma fru till idag ser man att ökad konsumtion är en orsak till lägre barnafödande, nu måste även hemmafrun jobba för att det ska gå runt, barnen i sintur måste studera och spara till sin bostad, det menas man skjuter fram etablerings åldern med en massa år, där man kompenserar med förhöjd pensionsålder.

Genom befolkningsökning stiger även bostadpriserna som i sin tur även bidrar till spiralen med ökad konsumtions behov, likväl med sjukvård, polis, infrastruktur, elpriser som mat osv drabbas av högre kostnader.

Många kommuner gick ut med vattenproblem osv även i sverige, detta är just resultat av befolkingsökning.
Senast redigerad av hjorten16 2026-02-17 kl. 07:53.
Citera
2026-02-17, 08:18
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nja, tar men exempel sverige har ökat sin befolkning med 7,5% bara från 2015 till 2025, handlar det om en rejäl befolkningsökning som inte ens statistiska myndigheten SCB vill erkänna eller ens vid hålla vid framöver.

Fortsätter man med o jämföra från glad 60-talet när man kunde ha en hemmafru som gilla barnafödandet just för man var hemma fru till idag ser man att ökad konsumtion är en orsak till lägre barnafödande, nu måste även hemmafrun jobba för att det ska gå runt, barnen i sintur måste studera och spara till sin bostad, det menas man skjuter fram etablerings åldern med en massa år, där man kompenserar med förhöjd pensionsålder.

Genom befolkningsökning stiger även bostadpriserna som i sin tur även bidrar till spiralen med ökad konsumtions behov, likväl med sjukvård, polis, infrastruktur, elpriser som mat osv drabbas av högre kostnader.

Många kommuner gick ut med vattenproblem osv även i sverige, detta är just resultat av befolkingsökning.
Det låter som att det du beskriver är just tillväxt. Lite oklar över vad du menar.
Citera
2026-02-17, 08:32
Medlem
Citat:
Det låter som att det du beskriver är just tillväxt. Lite oklar över vad du menar.
Indirekt att det är just tillväxten som skapar problem, kan vi inte ens i sverige klara av den mest livsviktiga vattenförsörjningen utan problem pågrund av tillväxten, då har man själva skapat problemet.
Invånare straffas med högre kostnader som i sintur höjer löner osv, dvs vi är som Usa:s statsskuld man skjuter bara problemet framför sig genom konstant tillväxt.
Citera
2026-02-17, 08:38
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Indirekt att det är just tillväxten som skapar problem, kan vi inte ens i sverige klara av den mest livsviktiga vattenförsörjningen utan problem pågrund av tillväxten, då har man själva skapat problemet.
Invånare straffas med högre kostnader som i sintur höjer löner osv, dvs vi är som Usa:s statsskuld man skjuter bara problemet framför sig genom konstant tillväxt.
Vad menar du med att invånare "straffas"? Har invånarna idag inte har råd med det som de hade råd med för 20 eller 40 år sedan? Det finns mig veterligen inte några sådana tecken, tvärtom. Och vill man inte konsumera står det envar fritt att spara.
Citera
2026-02-17, 08:47
Medlem
Citat:
Vad menar du med att invånare "straffas"? Har invånarna idag inte har råd med det som de hade råd med för 20 eller 40 år sedan? Det finns mig veterligen inte några sådana tecken, tvärtom. Och vill man inte konsumera står det envar fritt att spara.
Tar du exempel vart pengarna tas ifrån, ta din pension, det handlar om pengar från folk som jobbar betalar i skatt som utgör du får pension, dvs det finns ingen bank av dina intjänade pensionspengar sparade.

Däremot har du rätt att kräva in en räkning iform av en skuld staten lovat o betala tillbaka till dig, samtidigt som man har rätt o reglera denna skuld genom ex höja pensionsåldern. Du har enkla exempel på hur man förlora 5 miljarder enbart i northvolt av pensionspengar, vad det visar är att man verkligen kan och använder dessa pengar redan i förtid.
Citera
2026-02-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Vi har levt bakvänt länge.
Hållbarhet kan enkelt beskrivas som ett bankkonto.
Säg att du har 50.000 kr på sparkontot.
Varje månad genererar det 5% ränta.
Du tar ut räntan, men låter alltid grund beloppet stå kvar.
På det sättet behåller du stabilitet och använder dig endast av överskottet.
Människor gör det exakt motsatta sedan länge.
Vi ligger -50.000 + ränta och skulden tickar på varje år.

Vi förgiftar och fiskar sönder haven som står för 80% av jordens koldioxid upptagning. Om haven ryker, ryker vi. Eftersom det marinalivet redan befinner dig i en akutkris på många ställen så har trycket på landbaserad mat ökat. Vilket i sin tur leder till med utsläpp, mer transporter och mer skövling av skog och mark. Allt vi gör är en ondcirkel som ger ringar på vattnet överallt.
Vi behöver fiskeförbud och framförallt trålningsförbud under lång tid på många platser i världen. Ta bluefintuna som ett exempel, ett av havens viktigaste predatorer. För 100 år sen kunde du fånga lika mycket bluefintuna på en dag som vi gör på ett ÅR idag. Skrämmande? Japp.
Bryr sig nån? Nä.

Vi behöver definitivt dra ner på både folkmängd och konsumtion. Jag är tyvärr övertygad om att människan kommer förinta sig själv tillslut ändå.
En vacker dag kommer rubrikerna börja rulla och då är det sedan långt redan försent.

Allt detta måste ske politiskt för att pressa företagen. Problemet är USA, Kina, Indien...
Vi kan bara se på medans allt går åt helvete.

Du har en god poäng. På havsytan är detta inget som vi lägger märke till, men vår industriella effektivitet har omkullkastat hela ekosystem. Kapitalismen skiter i detta.

Dock vill jag lova att det är inget vi kommer lyckas stoppa, se på Östersjön, finns där ens torsk kvar? För 25 år sedan kunde man åka ut med båt och pilka upp 25 kg på någon timme. Då var det ändå redan då dåligt.

Det fortsätta trålas och det blir fiskmjöl av allt skräp de trålar upp. Säl och skarv är problemet enligt våra politiker. Show must go on. Ett fiskestopp hade tvingat företag i konkurs, men fiskebeståndet hade antagligen återhämtat sig på några år, det är dock inte aktuellt. Money first.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in