2026-02-16, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Suck. Det bästa du kan göra med din ” lediga tid” som du tydligen fuskat till dig är att lära dig skriva korrekt svenska. Du skriver som en högstadiebimbo med förståndshandikapp.
Jag vet men besitter juridiska kunskaper i gengäld för dyslexi. du får gärna testa mäta dig mot mig o du nu är så duktig.

Jag följer lagen, som sagt förra året hade jag en utredning via 3 st handläggare från försäkringskassan. en om företaget var nytt eller det jag hade tidigare, (namn/orgnummer allt är det samma), ena om jag ens hunnit jobba innan jag blev sjuk första gången, dvs det var i samband med företags start, tredje en mer personlig aspekt.
Men alla godkände att jag gjort rätt, ärligt vet jag inte heller själv om det var rätt, men enligt paragrafer ska det vara rätt o det är vad som gäller, men jag har hamnat mellan två stolar förut, dvs även då i positiv bemärkelse, handla om SGI ingen hade ändrat min inkomst på 4 år, blev du får betalat efter denna SGI denna gång men sedan måste vi utreda din inkomst, japp systemet i nötskal. Dvs ändå gör FK uträkningar på min inkomst för jag betalar underhåll, men den hänger inte ihop med sjukpennings nivån, som sagt mycket lustigt.

Läkaren jag nu fick var en överläkare, tog bara 3min så förlängde hon sjukskrivningen med 6 veckor från tidigare läkares 8 veckor. Blev själv uppriktigt förvånad det gick så snabbt, sjukskrivningen innebär jag får resa o göra vad jag vill under denna tid, även vid ansökan ang sjukpenningen hos FK kan jag fylla i från dag 1 vill du ansöka om hela perioden? svar ja. sedan behöver jag inte göra fler ansökningar om sjukpenning FK betalar per månad.

Jag kan inte vara enda person som får sjukskrivning så här enkelt, tar man i grund o botten vet inte läkare inte ens överläkare exakt vad som är fel, man hänvisar det är i ett känsligt läge, bättre o ta det säkra före det osäkra. Men jag ska inte dölja jag har skådespelar talanger, allt från minspel till vad som kan vara fel.

Detta har mina långtidsjuka vänner lärt mig, jag tror inte heller mina långtidssjuka vänner är dom enda, tror det finns många som uppger man är sjukare än man verkligen är, vad det bevisar är att bli sjukskriven en längre tid hänger på läkare kan inte kan se allt.

På så sätt kan man ännu välja o gå på sjukpenning istället för sjukersättning, men givetvis gynnar det folk som kan juridik som har kunskap o göra så.
Citera
2026-02-16, 23:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Helt rätt, min kompis blev tillfrågad om detta från sin Brf, kollade som tur var med FK. Man får bara göra någon enstaka timmes ideellt arbete i veckan, betalt styrelsearvode räknas som jobb o då ryker sjukersättningen även om man bara tjänar litet.

Jag har 3 timmars ideellt arbete i veckan och det är på gränsen att de vill börja bråka om detta, trots att mitt arbete består i att dricka kaffe och kommunicera med människor på svenska språket.
Citera
2026-02-16, 23:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att sitta i en styrelse räknas som arbete, sådant får du inte utföra om du har sjukersättning.
Jo men det får du, det kallas fribelopp

Den som har sjukersättning på heltid kan enligt dagens regler ägna sig åt sysslor som kan jämställas med ett förvärvsarbete upp till en 8-del av en vanlig heltid, alltså fem timmar per vecka.
Citera
2026-02-16, 23:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jo men det får du, det kallas fribelopp

Den som har sjukersättning på heltid kan enligt dagens regler ägna sig åt sysslor som kan jämställas med ett förvärvsarbete upp till en 8-del av en vanlig heltid, alltså fem timmar per vecka.

Jag tror det är Gemini som har sagt detta till dig. I realiteten med regler efter 2008, finns inga fribelopp och inga antal timmar du får arbeta. Detta ska avgöras fall till fall, och i praktiken blir du alltid under lupp om du gör ansatser att arbeta.
Citera
2026-02-16, 23:54
Medlem
Citat:
Det som absolut inte funkar på min inkomst är bil. Det är helt omöjligt. Det känns sådär eftersom jag inte kan bära mer än 5 kilo från bussen eller affären. Det lönar sig att hembeställa matvaror.

Hur kan man inte vara arbetsför om man kan köra bil?
Citera
2026-02-16, 23:54
Avstängd
Citat:
Jag tror det är Gemini som har sagt detta till dig. I realiteten med regler efter 2008, finns inga fribelopp och inga antal timmar du får arbeta. Detta ska avgöras fall till fall, och i praktiken blir du alltid under lupp om du gör ansatser att arbeta.
Varken en handläggare eller läkare klarar av o göra rätt bedömning, vad man måste göra att själv visa handläggaren vad som gäller, från FK:s egna hemsida ang fribelopp.

Du kan tjäna upp till ett visst belopp utan att sjukersättningen minskar

När du arbetar och har steglös avräkning kan du ha inkomster upp till ett visst belopp utan att din sjukersättning minskar. Det beloppet kallas fribelopp. Men även då måste du ansöka om steglös avräkning innan du börjar arbeta.

Hur stort fribeloppet är beror på vilken nivå av sjukersättning du får, och vilken månad under året som du börjar arbeta eller arbeta mer.

Så här mycket kan du tjäna 2026 utan att din sjukersättning minskar:

Du som har hel sjukersättning får tjäna upp till 59 200 kronor.
Du som har tre fjärdedels sjukersättning får tjäna upp till 153 920 kronor.
Du som har halv sjukersättning får tjäna upp till 248 640 kronor.
Du som har en fjärdedels sjukersättning får tjäna upp till 343 360 kronor.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/sa-paverkas-din-sjukersattning-av-arbete-eller-studier-for-dig-som-fatt-beslut-fore-1-juli-2008
Citera
2026-02-17, 00:12
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-
Rätt bra pröjs, om man jämför med "aktivitetsstöd" om personen i fråga haft oturen att inte vara medlem i en a-kassa.

Förresten, får inte du som änka även änkepension?
Senast redigerad av FuckSweden 2026-02-17 kl. 00:29.
Citera
2026-02-17, 00:21
Medlem
Citat:
Jag har ej sjukersättning själv, men en väninna har lägstanivån, drygt 11 000:- efter skatt. Hennes man har en vanlig lön plus att hon äger en andel i en skruttig sommarstuga så hon får inget bobidrag även om hennes man dör ( vilket hon självklart inte hoppas!) . De har det ganska knapert, inga reserver om något händer , de kör en tjugo år gammal skruttbil. Det är ganska tufft men hon är ändå tacksam att hon fick sjukersättning eftersom så många nekas o får gå från hus o hem.

Men hon säger att inflationen gör att det biter rejält eftersom nivån på inget sätt kompenserar för mycket dyrare mat och el.
Tänk om våra politiska krafter valde att pensionera bostadstillägget och istället gav dom sjukpensionerade (sjukersättning) en skälig ersättning som inte inverkade på deras ekonomi negativt. Bostadstillägget och den låga sjukersättning är egentligen en sorts bestraffning för att man är sjuk.
Citera
2026-02-17, 00:23
Medlem
Citat:
Att sitta i en styrelse räknas som arbete, sådant får du inte utföra om du har sjukersättning.
Fem timmar i veckan får man ägna sig åt sådant väl? Man får till exempel engagera sig i föreningsarbete motsvarande fem timmar i veckan utan att det påverkar sjukersättningen.

Jag undviker allt sådant bara för att vara på den säkra sidan.
Citera
2026-02-17, 00:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hur kan man inte vara arbetsför om man kan köra bil?

Du får nog tänka till lite där.
Citera
2026-02-17, 00:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varken en handläggare eller läkare klarar av o göra rätt bedömning, vad man måste göra att själv visa handläggaren vad som gäller, från FK:s egna hemsida ang fribelopp.

Du kan tjäna upp till ett visst belopp utan att sjukersättningen minskar

När du arbetar och har steglös avräkning kan du ha inkomster upp till ett visst belopp utan att din sjukersättning minskar. Det beloppet kallas fribelopp. Men även då måste du ansöka om steglös avräkning innan du börjar arbeta.

Hur stort fribeloppet är beror på vilken nivå av sjukersättning du får, och vilken månad under året som du börjar arbeta eller arbeta mer.

Så här mycket kan du tjäna 2026 utan att din sjukersättning minskar:

Du som har hel sjukersättning får tjäna upp till 59 200 kronor.
Du som har tre fjärdedels sjukersättning får tjäna upp till 153 920 kronor.
Du som har halv sjukersättning får tjäna upp till 248 640 kronor.
Du som har en fjärdedels sjukersättning får tjäna upp till 343 360 kronor.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/sa-paverkas-din-sjukersattning-av-arbete-eller-studier-for-dig-som-fatt-beslut-fore-1-juli-2008

De gamla reglerna. Jag talar om de nya reglerna från 2008 precis som jag skrev.

Om en person vill veta hur hen ska klara sjukersättning i nutid så kommer hen ju inte behöva regler från forntiden.
Citera
2026-02-17, 00:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Fem timmar i veckan får man ägna sig åt sådant väl? Man får till exempel engagera sig i föreningsarbete motsvarande fem timmar i veckan utan att det påverkar sjukersättningen.

Jag undviker allt sådant bara för att vara på den säkra sidan.

Vad fem timmar kommer ifrån vet jag inte. Det enda som står på FK:s sida är att man måste kontakta dem om man vill ta ett politiskt uppdrag eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in