2026-03-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Du pratar om att du har eget företag antar jag. Men du kan ju inte ta ut både lön och sjukpenning.
Jag fattar inte ändå

Jo det kan du. Däremot får du inte jobba
Citera
2026-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jo det kan du. Däremot får du inte jobba
Nu är det ju bara du som egenföretagare dom kan det . Du kunde upplyst om det i dina inlägg, inte lätt att hänga med i din huvudräkning annars.
Citera
2026-03-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Nu är det ju bara du som egenföretagare dom kan det . Du kunde upplyst om det i dina inlägg, inte lätt att hänga med i din huvudräkning annars.

Nja det finns företag som ger denna förmån till sina anställda.
Citera
2026-04-21, 15:43
Bannlyst
Kan någon bara svara var en typisk 30+ människa eller 40+ egentligen får när man har sjukersättning?

Jag vill veta vad de får efter skatt, alltså dom som har haft låga inkomster eller inga alls varför dom? Hur stor procent av hyran får man?

Jag blir nyfiken för jag som jobbar ser att många A-lagare åker runt på sina kickbikes & super varje dag titt som tätt reser dom till andra städer ibland utomlands. Mer pengar än vad jag har som jobbar & sliter.

Därför blir jag bara fråga hur mycket får man egentligen som lägsta ersättning med sjukersättning? Kan ni som får detta vänligen skriva.
Citera
2026-04-21, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag uppbär sjukersättning på heltid sedan cirka ett år tillbaka nu.
Det blev ett rejält ekonomiskt lyft för mig från sjukersättning i särskilda fall som krävde förnyat sjukintyg var sjätte månad.
Hade ansökt om det två gånger tidigare men fått avslag.

Det positiva är att man inte längre behöver oroa sig ekonomiskt. Det negativa är att man är sjuk och lever ett halvt liv som innebär att man inte orkar med saker som man gjorde förr.

Hur mycket får du varje månad? Har du haft låga inkomster eller inga alls?
Citera
2026-04-21, 20:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slickamej
Kan någon bara svara var en typisk 30+ människa eller 40+ egentligen får när man har sjukersättning?

Jag vill veta vad de får efter skatt, alltså dom som har haft låga inkomster eller inga alls varför dom? Hur stor procent av hyran får man?

Jag blir nyfiken för jag som jobbar ser att många A-lagare åker runt på sina kickbikes & super varje dag titt som tätt reser dom till andra städer ibland utomlands. Mer pengar än vad jag har som jobbar & sliter.

Därför blir jag bara fråga hur mycket får man egentligen som lägsta ersättning med sjukersättning? Kan ni som får detta vänligen skriva.

Lägsta beloppet (Garantiersättning) för den som fyllt 30 år är 13 715 kr/månad (brutto). Nettobeloppet beror ju på vilken kommun man bor i. För Stockholm är det 11 849 kr/månad.

Här kan man kolla om man har rätt till bostadstillägg: https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/rakna-pa-bostadstillagg#/

En ensamstående person på 50 år med en hyra på 7000 kr/månad får ca 6200 kr/månad i bostadstillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in