2026-02-14, 04:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Jävlars. Du får nästan lika mycket som ett foodora-bud som jobbar heltid.

Är ju dock ingen dans på rosor då samma problem som gör att man saknar arbetsförmåga även gör det svårt att klara vardagen.
Citera
2026-02-14, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Lite äckligt se folk betala så lite i skatt
Uhh, procentuellt så har sjukersättning/pension skattats hårdare än lön, så lite svårt att se hur du tänker nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Skrevs hyra på 7000kr, bostadstillägg just över 6000kr. Är det betalning själv 1000kr/mån för boende? Det är ju nästintill gratis boende..otroligt i så fall. Inte ens fattigpensionärer får så mycket. Har en anhörig som nog har ca 14t/mån pensionär, varav några tusen är änkepension. Har en br avgift på ca 5t å får nog 2t drygt i stöd.
Bostadstillägg täcker 96% av boendekostnad upp till 5000kr, sen 70% av kostnaden över det men som max kan det täcka 6500kr.

Fattigpensionärer har rätt till exakt det och får det om man lämnat in korrekta uppgifter och inte har några tillgångar, har man tillgångar så får man mindre stöd eller inget alls. Väldigt vanligt med pensionärer som lämnat in felaktiga uppgifter eller inte uppdaterat trots att hyran höjts 20 gånger sen ansökan.

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur svårt/lätt är det att få sjukersättning idag? Vad krävs liksom?
Som regel så är det väldigt svårt och tar väldigt lång tid, du behöver ha passerat arbetsförmedlingens alla instanser och gjort utredning av arbetsförmågan samt så behöver du ha en läkare på din sida som tar striden mot försäkringskassans läkare som har betalt för att göra allt för att neka ansökningar och intyg.

Så antingen ska något katastrofalt hända, typ du förlorar armar och ben. Eller så ska du ha väldigt lång sjukdomshistorik där arbetsförmågan inte kan ifrågasättas. Eller så ska du ha en kusin som är läkare och är beredd att bryta mot lagen.

Det kan vara lättare att få sjukersättning på 25-75% än 100%, är man nära pensionsåldern så kan det också bli lite lättare.

Det är många fall som går till tingsrätt där försäkringskassan måste lägga sig för att man är för aggressiv i sitt nekande till ersättningar. Finns fall där svårt sjuka sökande hinner dö innan försäkringskassan godkänner ansökan.

Om du får sjukersättning så kommer försäkringskassan sen hålla koll på dig och göra kontroller med några års mellanrum för att se om något förändrats.
Citera
2026-02-14, 04:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Det är helt sjukt hur mycket pengar som drägg som inte gör någonting får.

Men, vänsterpolitikerna säger att folk SVÄLTER ihjäl i Sverige, då de inte har råd med MAT.

Personer som inte arbetar ska inte ha ett jäkla skit. De får förlita sig på bidrag från alla som tycker synd om patrasket.

Nog för att man inte direkt är rik på sjukersättningens lägsta nivå men man är ju inte direkt fattig heller om man inte skaffat sig en massa extra utgifter som äter upp marginalerna.
Citera
2026-02-14, 04:45
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Uhh, procentuellt så har sjukersättning/pension skattats hårdare än lön, så lite svårt att se hur du tänker nu.

Du får skattepengar av arbetande människor, men staten tar en del av dessa tillbaka.

Det är enbart trams.

Du lever av vad andra producerar. Du är en nolla som helst inte borde finnas.

Det bästa för Sverige vore om du inte fanns.
Citera
2026-02-14, 04:54
Medlem
jakirosmothers avatar
kan man få bostadstillägg om man har sjukersätting när man bor i brf/hus?
Citera
2026-02-14, 04:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
kan man få bostadstillägg om man har sjukersätting när man bor i brf/hus?

Beror på värdet på bostaden, har man för mycket tillgångar så minskar rätten till bostadstillägg.
Citera
2026-02-14, 04:59
Medlem
zombie-nations avatar
Klarar mig bra pga bostadstillägg. Efter hyra och skatt har jag 9000 i månaden.

Men man ska då betänka att det nyligen höjts och taket på bostadstillägget. Detta ska alltså hålla i 20 år, bara med väldigt små förändringar. Så de som har SE om 20 år kommer vara fattiga eller måsta bo i en skrubb.

Det som absolut inte funkar på min inkomst är bil. Det är helt omöjligt. Det känns sådär eftersom jag inte kan bära mer än 5 kilo från bussen eller affären. Det lönar sig att hembeställa matvaror.

Bostadstilläget prövas mot vissa typer av ägodelar och sparat kapital. Man får sammanlagt äga ca 100 000 utan att bostadstillägget börjar gå ned.

För mig är det inga problem men så har jag inga barn. Har hund dock.
Citera
2026-02-14, 05:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Klarar mig bra pga bostadstillägg. Efter hyra och skatt har jag 9000 i månaden.

Men man ska då betänka att det nyligen höjts och taket på bostadstillägget. Detta ska alltså hålla i 20 år, bara med väldigt små förändringar. Så de som har SE om 20 år kommer vara fattiga eller måsta bo i en skrubb.

Det som absolut inte funkar på min inkomst är bil. Det är helt omöjligt. Det känns sådär eftersom jag inte kan bära mer än 5 kilo från bussen eller affären. Det lönar sig att hembeställa matvaror.

Bostadstilläget prövas mot vissa typer av ägodelar och sparat kapital. Man får sammanlagt äga ca 100 000 utan att bostadstillägget börjar gå ned.

För mig är det inga problem men så har jag inga barn. Har hund dock.

En bra ryggsäck och/eller dramaten-vagn är guld värt för att göra det lättare att handla utan bil.
Citera
2026-02-14, 05:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En bra ryggsäck och/eller dramaten-vagn är guld värt för att göra det lättare att handla utan bil.

Ryggsäck går inte. Jag har en dramaten, annars hade jag inte överlevt. Haha.
Citera
2026-02-14, 06:30
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-

11678 utan bostadstillägg är väl inte speciellt mycket, men det låter ju som rena drömmen för en del mot vad nya aktivitetsstödet blir efter sänkningen. Hur kan det vara så olika?
Citera
2026-02-14, 06:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
11678 utan bostadstillägg är väl inte speciellt mycket, men det låter ju som rena drömmen för en del mot vad nya aktivitetsstödet blir efter sänkningen. Hur kan det vara så olika?

Därför att annars skulle folk gå på aktivitetsstöd resten av livet. De vill ha ut er på jobb.

Den som har sjukersättning ska leva på den summan per månad resten av livet då de aldrig mer kommer att jobba.
Citera
2026-02-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Lite äckligt se folk betala så lite i skatt
Så idiotiskt.
Det är pengar som betalas av andras skatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in