2026-02-13, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, en del uteblir tyvärr från LIA eller säger att de inte kan ha LIA där eller där eller där, och det är dumt av flera skäl. Man tappar t.ex de timmarna, man kan bli av med CSN och man får ju inget omdöme/betyg från LIAn. Dessutom är det en plats som skulle kunnat gå till någon annan elev. Så jag tycker att man ska ta vara på LIAn, det är oftast några veckor det gäller och då kan man nog ordna vandrarhem eller hyra rum eller så på orten man hamnar på.

Det kan bli LIA varsomhelst i landet, jag är osäker på om skolorna tar någon hänsyn, de måste fördela de platser de får tillgängliga.

Ja pendeln ligger nästan på 48k i grundlön efter 2 års anställning, blir alltid en del tillägg på det.

Jo det låter faktiskt väldigt väldigt dumt, är ju ett antal steg för att komma in så att inte ta vara på det känns ju som sagt väldigt dumt. Men men finns folk till allt...

Okej man får helt enkelt hålla tummarna att det blir allt för långt bort.

48 + en massa tillägg är ju riktigt bra för 1 års studier, känns som får man in en fot som lokförare så kan man leva ganska gott!
Citera
2026-02-13, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Pendeln i Stockholm verkar väl ha tvärfullt på förare som jag förstått det o sen har de väl en pågående internutbildning på ett antal personer.
Om du har tur får du LIA på hemmaplan, men då ska det också finnas företag som tar emot mycket LIA elever där du bor. Man får alltid ge önskemål om var man vill ha LIA, men sällan nånting som spelar nån större roll i verkligheten.
Jag angav närliggande orter som förstahandsval, men av 20veckor schemalagd LIA fick jag väl max 15veckor tilldelad, varav TVÅ pass på hemmaplan

Okej jag får helt enkelt ställa in mig på att vara beredd att flytta på mig under Lian låter det som.

Hur menar du med 15/20 veckor? Fick du inte dina 20 veckors praktik?
Har man inte "rätt" till det? Eller är det om det inte hittar något så får man bara acceptera det?
Citera
2026-02-13, 14:28
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesiredName
Okej jag får helt enkelt ställa in mig på att vara beredd att flytta på mig under Lian låter det som.

Har man inte "rätt" till det? Eller är det om det inte hittar något så får man bara acceptera det?
Jag fick ihop mina timmar som krävdes för examen, tror inte det var någon i klassen som fick alla 20veckor. Men alla fick ihop tillräckligt med timmar ändå så vitt jag vet
Citera
2026-02-16, 20:38
Medlem
Citat:

Jag gick min utbildning i Mjölby! Superbra där tyckte jag. Bara fråga om du undrar något. Som de andra redan svarat, LIA kan man få var som helst i landet, det får man vara beredd på. Man kan ju önska orter där man känner någon man kan bo hos tex, men är ingen garanti. Brukar finnas kanske 5-10 (i bästa fall) platser i Östergötland, men de brukar vara poppis så man får turas om. Det beror ju också på var folk i klassen kommer ifrån, när jag gick var nästan alla från Östergötland och då ville ju de flesta ha LIA där såklart. Jag hade tur och hade 3x5 v. i Linköping och en 5 v-LIA i Malmö.
Citera
2026-03-01, 02:22
Medlem
Citat:
Jag fick ihop mina timmar som krävdes för examen, tror inte det var någon i klassen som fick alla 20veckor. Men alla fick ihop tillräckligt med timmar ändå så vitt jag vet

Okej så ingen fick 20v men alla fick ihop sina timmar? Hur många timmar är tillräckligt?
Citera
2026-03-01, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag gick min utbildning i Mjölby! Superbra där tyckte jag. Bara fråga om du undrar något. Som de andra redan svarat, LIA kan man få var som helst i landet, det får man vara beredd på. Man kan ju önska orter där man känner någon man kan bo hos tex, men är ingen garanti. Brukar finnas kanske 5-10 (i bästa fall) platser i Östergötland, men de brukar vara poppis så man får turas om. Det beror ju också på var folk i klassen kommer ifrån, när jag gick var nästan alla från Östergötland och då ville ju de flesta ha LIA där såklart. Jag hade tur och hade 3x5 v. i Linköping och en 5 v-LIA i Malmö.

Vad var det som var bra med just Mjölby? Du behöver självklart inte säga när du gick men var det nyligen?
Okej så praktiken är uppdelad i 5veckor x4?
Hur såg det ut med jobb för dom i din klass?
Kanske underlig fråga, men var det någon som fick något slags sommarjobb inom järnvägen? Tänker om man ska söka annat eller om det finns någon möjlighet få in någon fot efter praktiken tex.
Hur såg det ut med boende om man tex fick praktik väldigt långt upp, kan företag hjälpa till med bostäder eller är det bara hitta något rum i Boden tex?

Tack för alla svar!
Citera
2026-03-01, 19:17
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Okej så ingen fick 20v men alla fick ihop sina timmar? Hur många timmar är tillräckligt?
Korrekt uppfattat.
Man ska väl få ihop 400timmar har jag för mig
Citera
2026-03-01, 19:46
Medlem
Citat:
Vad var det som var bra med just Mjölby? Du behöver självklart inte säga när du gick men var det nyligen?
Okej så praktiken är uppdelad i 5veckor x4?
Hur såg det ut med jobb för dom i din klass?
Kanske underlig fråga, men var det någon som fick något slags sommarjobb inom järnvägen? Tänker om man ska söka annat eller om det finns någon möjlighet få in någon fot efter praktiken tex.
Hur såg det ut med boende om man tex fick praktik väldigt långt upp, kan företag hjälpa till med bostäder eller är det bara hitta något rum i Boden tex?

Tack för alla svar!
Jag har ju visserligen inget att jämföra med, men det var ett jättekul år! Bra, engagerade lärare, bra upplägg på teorin med mycket repetition. Jag gick 2017/18, så det var ju andra tider med jobb då, då var det brist på förare. Jag hade jobb efter halva utbildningen, alla i klassen hade jobb vid examen. Så sommarjobb var ju inte aktuellt då, utan det var bara tillsvidareanställningar.

Kan ha varit nån enstaka som fick hjälp med boende, jag minns inte. I regel får man lösa det själv, en del bodde på hotell, vandrarhem, husvagn etc.

Och ja praktiken var 5 v x 4. Ungefärligt upplägg:

10 v teori
5 v LIA
5 v teori
5 v LIA
5 v teori
5 v. LIA
2 v teori
5 v. LIA
2 V teori (slutprov osv)

Under Liorna får man ju visa framfötterna och vara tydlig med sitt intresse om man vet att man vill jobba där sen.
Citera
2026-03-06, 01:29
Medlem
Citat:
Korrekt uppfattat.
Man ska väl få ihop 400timmar har jag för mig

Okej tack så mycket för alla svar!
Citera
2026-03-06, 01:31
Medlem
Citat:
Jag har ju visserligen inget att jämföra med, men det var ett jättekul år! Bra, engagerade lärare, bra upplägg på teorin med mycket repetition. Jag gick 2017/18, så det var ju andra tider med jobb då, då var det brist på förare. Jag hade jobb efter halva utbildningen, alla i klassen hade jobb vid examen. Så sommarjobb var ju inte aktuellt då, utan det var bara tillsvidareanställningar.

Kan ha varit nån enstaka som fick hjälp med boende, jag minns inte. I regel får man lösa det själv, en del bodde på hotell, vandrarhem, husvagn etc.

Och ja praktiken var 5 v x 4. Ungefärligt upplägg:

10 v teori
5 v LIA
5 v teori
5 v LIA
5 v teori
5 v. LIA
2 v teori
5 v. LIA
2 V teori (slutprov osv)

Under Liorna får man ju visa framfötterna och vara tydlig med sitt intresse om man vet att man vill jobba där sen.

Okej jobbar du kvar som lokförare nu? Tänker om du har någon mer information än vad man kan läsa om framtida jobb möjligheter?

Börjar på måndag så får återkomma om upplägget är detsamma nu också, tack för alla svar!
Citera
2026-03-07, 00:04
Medlem
Citat:
Okej jobbar du kvar som lokförare nu? Tänker om du har någon mer information än vad man kan läsa om framtida jobb möjligheter?

Börjar på måndag så får återkomma om upplägget är detsamma nu också, tack för alla svar!
Ja det gör jag! Men har ingen inside koll ang jobbmöjligheter. Hos oss är vi för många, har varit ett tag och kommer vara det minst detta året så ser trögt ut. Men det är lite småföretag som söker då och då, och det kan ju också vända snabbt när det väl gör det. Men ni som utbildar er nu måste nog vara mer inställda på att behöva flytta/pendla dit jobb finns tror jag. Viktigt att komma igång och köra efter examen, var det än må vara. Annars finns risk att man kommer ifrån det och företagen hellre väljer nyexade när de väl börjar anställa igen.
Citera
2026-03-24, 16:22
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ja det gör jag! Men har ingen inside koll ang jobbmöjligheter. Hos oss är vi för många, har varit ett tag och kommer vara det minst detta året så ser trögt ut. Men det är lite småföretag som söker då och då, och det kan ju också vända snabbt när det väl gör det. Men ni som utbildar er nu måste nog vara mer inställda på att behöva flytta/pendla dit jobb finns tror jag. Viktigt att komma igång och köra efter examen, var det än må vara. Annars finns risk att man kommer ifrån det och företagen hellre väljer nyexade när de väl börjar anställa igen.

Just nu finns det 12 stycken "normala" lokförartjänster hos arbetsförmedlingen, samtliga önskar erfarna sökande.

Utöver detta så finns det ungefär lika många tjänster med lite annan profil, växlare, förare spärrfärd och instruktionsförare, som kan vara intressanta för vissa lokförare.

Under året examineras cirka 300 förare från YH, svårt att se hur dessa skall få arbete närmsta året, fortfarande många som examinerades 2025 som inte fått jobb, utöver arbetslösa erfarna förare bland annat från bemanningsbolag som dragit ner.

Kanske läge att minska antalet utbildningsplatser innan det bli svårt att fylla kurserna.

I många år har ett av de främsta argumenen för att gå YH utbildning till lokförare, varit att det är lätt att få arbete, särskilt om man är beredd att flytta.

LL
Senast redigerad av LagomLat 2026-03-24 kl. 16:23. Anledning: Rättat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in