2026-02-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Hur ser din studieteknik ut? Eftersom du har varit nära AB flera gånger verkar du iaf ha läshuvud och/eller pluggar mycket utöver den obligatoriska undervisningen, eller?

1. Även om du får 100% Ba rakt igenom juristprogrammet kan du sitta ting. Det blir 360 poäng (om jag räknat rätt) och sedan kan du tillgodoräkna ytterligare max 55 poäng vid juridiskt arbete (2 år). Det blir 415 poäng och då kan komma in på flera tingsrätter i landet.

2. Jag förstår att programmet präglas av betygshets, men försök släpp lite på det. Ibland kan denna betygshets faktiskt vara till nackdel för dig; du fokuserar på fel saker och stressar upp dig inför tentorna. Fokusera istället på att göra ditt bästa och sedan acceptera betyget du tilldelas. Karriärmöjligheterna är enorma även om man inte får majoritet AB under programmet.

Helt sant. Sonen gick nyligen ut juristprogrammet och helvete vilken betygshets det var och snack om att man måste få AB i typ allt för att bli något vettigt.

Han begärde kontinuerligt ut allas betyg och det är en klar minoritet av juriststudenterna som får väldigt höga betyg. De flesta är ganska average, en del BA, något AB och några B. Det har växt fram någon slags myt att alla på juristprogrammet är toppstudenter, vilket säkert förstärks av att det är förhållandevis svårt att komma in.

Du kan få bra jobb med average betyg. Sen ska man väl också vara ärlig att du ligger långt ner på listan om du vill jobba för en fin byrå, eller om du vill gå hela domarbanan osv.

Det var liknande hets på 90-talet när jag läste. Kanske något värre idag då det är lättare att hetsa upp sig på distans, tex genom att läsa flashbacktrådar.
Citera
2026-02-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Helt sant. Sonen gick nyligen ut juristprogrammet och helvete vilken betygshets det var och snack om att man måste få AB i typ allt för att bli något vettigt.

Han begärde kontinuerligt ut allas betyg och det är en klar minoritet av juriststudenterna som får väldigt höga betyg. De flesta är ganska average, en del BA, något AB och några B. Det har växt fram någon slags myt att alla på juristprogrammet är toppstudenter, vilket säkert förstärks av att det är förhållandevis svårt att komma in.

Du kan få bra jobb med average betyg. Sen ska man väl också vara ärlig att du ligger långt ner på listan om du vill jobba för en fin byrå, eller om du vill gå hela domarbanan osv.

Det var liknande hets på 90-talet när jag läste. Kanske något värre idag då det är lättare att hetsa upp sig på distans, tex genom att läsa flashbacktrådar.

Gällande domarbanan skulle jag vilja flika in att när du väl är inne på en domstol som notarie är det enda som räknas din prestation som notarie. Hov- och kommarrätterna begär in dina betyg när du söker en fiskalstjänst, men det är din prestation inom domstolsvärlden som spelar roll.
Citera
2026-02-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skria
Gällande domarbanan skulle jag vilja flika in att när du väl är inne på en domstol som notarie är det enda som räknas din prestation som notarie. Hov- och kommarrätterna begär in dina betyg när du söker en fiskalstjänst, men det är din prestation inom domstolsvärlden som spelar roll.

Har du några belägg för att de inte beaktar betygen i fiskalrekryteringar? Jag har mycket svårt att tro att betygen inte har stor betydelse. Sen om någon är en kass notarie men har toppbetyg vinner den givetvis inte över en med average betyg och fenomenal tjänstgöring som notarie.

Varför skulle de begära in betygen om de inte väger tungt i en rekrytering? Givetvis vill de ha folk som både har riktigt bra betyg, samt goda vitsord som notarie, och det är inte svårt att få välmeriterade sökande till fiskaltjänster. Mao kommer du ligga sannolikt ligga illa till för domarbanan med average betyg, då det inte råder brist på konkurrens.
Citera
2026-02-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Har du några belägg för att de inte beaktar betygen i fiskalrekryteringar? Jag har mycket svårt att tro att betygen inte har stor betydelse. Sen om någon är en kass notarie men har toppbetyg vinner den givetvis inte över en med average betyg och fenomenal tjänstgöring som notarie.

Varför skulle de begära in betygen om de inte väger tungt i en rekrytering? Givetvis vill de ha folk som både har riktigt bra betyg, samt goda vitsord som notarie, och det är inte svårt att få välmeriterade sökande till fiskaltjänster. Mao kommer du ligga sannolikt ligga illa till för domarbanan med average betyg, då det inte råder brist på konkurrens.
Jag är själv fiskal och har pratat både med ett stort antal andra fiskaler, lagmän vid ett antal olika överrätter och presidenten på min överrätt. Jag kan därmed inte tala för alla överrätter och har inga strikt empiriska belägg, men de överrätter jag har koll på är mycket mer intresserade av vassa domstolsjurister än jurister med bra betyg från utbildningen. Omdömet från underrätten du varit notarie vid ersätter dina betyg från programmet vid bedömningen av dina förmågor, främst då många fler aspekter som är relevanta för din prestation som fiskal fångas upp av notariebetygen. Jag skulle snarare påstå att jag ibland sett tendenser på att man går igång lite på någon som fått ett rejält uppsving under notarietjänstgöringen och att en sådan profil kan vara lite spännande, men annars är betygen från juristprogrammet närmast kuriosa.
Citera
2026-02-10, 18:39
Medlem
Citat:
Jag är själv fiskal och har pratat både med ett stort antal andra fiskaler, lagmän vid ett antal olika överrätter och presidenten på min överrätt. Jag kan därmed inte tala för alla överrätter och har inga strikt empiriska belägg, men de överrätter jag har koll på är mycket mer intresserade av vassa domstolsjurister än jurister med bra betyg från utbildningen. Omdömet från underrätten du varit notarie vid ersätter dina betyg från programmet vid bedömningen av dina förmågor, främst då många fler aspekter som är relevanta för din prestation som fiskal fångas upp av notariebetygen. Jag skulle snarare påstå att jag ibland sett tendenser på att man går igång lite på någon som fått ett rejält uppsving under notarietjänstgöringen och att en sådan profil kan vara lite spännande, men annars är betygen från juristprogrammet närmast kuriosa.
Vad tycker du är viktigast för att få fina vitsord som notarie?
Citera
2026-02-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Vad tycker du är viktigast för att få fina vitsord som notarie?
Det finns många sätt att vara en bra notarie på men överlag är min uppfattning att grunden ändå alltid är att man ska vara en skicklig jurist, dvs på ett effektivt och säkert sätt identifiera och lösa juridiska problem och kunna presentera dessa lösningar. Övriga kvaliteter jag både ofta känner igen bland andra fiskaler och som jag har hört lyftas fram i sammanhang när man diskuterar fiskalslämplighet är ett genuint intresse och engagemang för arbetet, att man kan hantera arbetstoppar (dvs kunna prioritera arbetsuppgifter och inte sänka nivån på arbetet när man har mycket att göra), att man är någon som löser problem på arbetsplatsen (ex. täcker upp vid kollegas sjukfrånvaro eller engagerar sig i att ordna sociala aktiviteter) och att man har en god yrkesmässig utveckling och är mottaglig för den utbildning man får genomgå (även fiskalstjänsten är trots allt en utbildningstjänst och målsättningen är att man ska vara redo för att söka de kvalificerade tjänster som man vill ha assessorer till när man är färdig). Sen ger ju de fem områdena som betygsätts (yrkesskicklighet, samarbetsförmåga, självständighet, omdöme och arbetskapacitet) en fingervisning om vilka färdigheter som är viktiga.

Personligen var det som lyftes fram av chefer när de frågade om jag skulle söka fiskal (jag är på förvaltningssidan) att jag var robust (dvs klarade arbetstoppar), att jag var effektiv, att jag hade hög produktivitet och ett stort engagemang. Sådant som lyftes fram som utvecklingspotential var att jag ibland var lite kort i domskrivningen, att det ibland slank med något korrfel för mycket i löptexten i utkasten jag lämnade vidare och att jag ibland började bolla mål lite väl tidigt (dvs innan jag helt landat i en egen uppfattning), så man kräver absolut inte att man ska vara helt felfri för att vara fiskalslämplig och man har ju ett helt år som föredragande på överrätt där man i princip jobbar som en notarie för att göra sig redo för att döma själv.

Jag vet inte om det här hjälpte och du skulle nog få helt olika svar beroende på vem du frågar, men jag tänker att man kan avsluta med att påminna om att man anställer cirka 150 fiskaler om året, varav mer än en tredjedel av dessa på Svea. Hade kraven varit så oerhört höga som man ibland vill framställa det som hade man inte kunnat fylla dessa platser.
Citera
2026-02-13, 17:56
Medlem
SpirreBirres avatar
Jag pluggar i T3 vid SU och ska skriva tenta i familjerätt om en månad. Har någon tips inför tentan? Den ska bestå av två delar: flervalstentamen och PM skrivande. Målet är självfallet att få AB i bägge delar. Jag tar annars allmänna tips gällande familjerätt så behöver ej vara tenta relaterade tips. Allt uppskattas
Citera
2026-02-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpirreBirre
Jag pluggar i T3 vid SU och ska skriva tenta i familjerätt om en månad. Har någon tips inför tentan? Den ska bestå av två delar: flervalstentamen och PM skrivande. Målet är självfallet att få AB i bägge delar. Jag tar annars allmänna tips gällande familjerätt så behöver ej vara tenta relaterade tips. Allt uppskattas

Mitt tips för PM-delen är att ingående läsa betygskriterierna och föreläsningsspowerpointarna som lyfter vad rättande lärare vill se. Öva på att skriva PM om rättsfall, begär ut gamla PM som fått AB. Ibland är det mest rent rättsfallskoncentrat-igt men ibland så har läraren andra frågor som knyter an till området men inte framgick direkt av fallet. Så se till att även gå igenom andra saker på rättsområdet utöver bara den exakta frågan i rättsfallet.

För arbetsrätten rekommenderar jag starkt att du kollar på alla videoföreläsningar, de var till stor hjälp. Läs fallet flera gånger så allt sitter, och fundera på analytiska vinklar–vad saknades? var det något HD/AD inte diskuterade och var det en brist? var utgången förväntad? säger fallet något om rättsutvecklingen? vilka principer framkom? är det i linje med tidigare praxis? kan du knyta något till förarbeten och internationella konventioner? Du får bara ha med domen från sista instans till tentan men det är värt att läsa underinstanserna också för att få en bild av vad HD ex ignorerade från underinstanserna. Kika i förarbeten och lagkommentarer.

Se till att ha en mycket god struktur. Kolla definitivt på Rambergs videoföreläsning också. Var inte för skräckslagen, tror en hel del fick rätt goda poäng. Men som sagt–följ kriterierna och var utförlig & analytisk.

För flervalstentan: Se till att studera materialet noga, läs all kurslitteratur/alla rättsfall och bli klar i god tid innan tentan så du får tid att se till att allt sitter. Frågorna var inte överdrivet svåra, men fanns vissa "trick"-questions så läs noga innan du svarar. Gör exempelduggorna på athena. Ha stenkoll på bodelnings/arvsformler (knutet mycket till gruppövningsfrågor), ha koll på förändringar som skett (ex viktigt att ha med sig senaste sfs-förändringar utskrivna), läs rättsfallen, ha med en miniräknare, gå på föreläsningarna & se alla videoföreläsningar. Sov ordentligt dagen innan så du inte gör slarvfel, gå igenom alla frågor igen innan du lämnar in.
Citera
2026-02-16, 14:21
Medlem
SpirreBirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustitiaLex
Mitt tips för PM-delen är att ingående läsa betygskriterierna och föreläsningsspowerpointarna som lyfter vad rättande lärare vill se. Öva på att skriva PM om rättsfall, begär ut gamla PM som fått AB. Ibland är det mest rent rättsfallskoncentrat-igt men ibland så har läraren andra frågor som knyter an till området men inte framgick direkt av fallet. Så se till att även gå igenom andra saker på rättsområdet utöver bara den exakta frågan i rättsfallet.

För arbetsrätten rekommenderar jag starkt att du kollar på alla videoföreläsningar, de var till stor hjälp. Läs fallet flera gånger så allt sitter, och fundera på analytiska vinklar–vad saknades? var det något HD/AD inte diskuterade och var det en brist? var utgången förväntad? säger fallet något om rättsutvecklingen? vilka principer framkom? är det i linje med tidigare praxis? kan du knyta något till förarbeten och internationella konventioner? Du får bara ha med domen från sista instans till tentan men det är värt att läsa underinstanserna också för att få en bild av vad HD ex ignorerade från underinstanserna. Kika i förarbeten och lagkommentarer.

Se till att ha en mycket god struktur. Kolla definitivt på Rambergs videoföreläsning också. Var inte för skräckslagen, tror en hel del fick rätt goda poäng. Men som sagt–följ kriterierna och var utförlig & analytisk.

För flervalstentan: Se till att studera materialet noga, läs all kurslitteratur/alla rättsfall och bli klar i god tid innan tentan så du får tid att se till att allt sitter. Frågorna var inte överdrivet svåra, men fanns vissa "trick"-questions så läs noga innan du svarar. Gör exempelduggorna på athena. Ha stenkoll på bodelnings/arvsformler (knutet mycket till gruppövningsfrågor), ha koll på förändringar som skett (ex viktigt att ha med sig senaste sfs-förändringar utskrivna), läs rättsfallen, ha med en miniräknare, gå på föreläsningarna & se alla videoföreläsningar. Sov ordentligt dagen innan så du inte gör slarvfel, gå igenom alla frågor igen innan du lämnar in.

Tusen tack för tipsen, det uppskattas enormt!
Citera
2026-02-16, 23:14
Medlem
Citat:
I vilket syfte ska du läsa master/magister? Vill du arbeta med skatterätt kommer vidareutbildning inte ge någon edge mot en juristexamen med specialkurser och ex. arbete i skatterätt (vilket inte heller är nödvändigt för att få ett jobb med skatteintriktning) och vill du in i akademin ska du nog snarare försöka doktorera så fort som möjligt. Vill du jobba med skatt utanför akademin är det nog domarbanan (företrädesvis på förvaltningsrätt och kammarrätt, där de större förvaltningsrätterna och Kammarrätten i Stockholm har en högre andel skattemål) du ska sikta in dig på för att få tillträde till de verkligt kvalificerade bredare arbetena inom skatterätten (dvs RA på SKV, domare i skattemål, arbete med offentliga utredningar inom skatt och kvalificerade skattefrågor på RK), medan om du är intresserad av ett särskilt område (ex. finansiell moms) kan det nog gå lika bra att söka sig till en välrenommerad byrå för att få jobb i en sådan grupp.

Jag har betygmaxat utbildningen, jag har inte haft kul tills jag stötte på skatterätt. Jag vill nu leka/ bli bäst utan att arbeta, 60 HP läser jag på 3-4 veckor, lätt. Jag har dessvärre undvikit samtliga avancerade skatterättsliga kurser under utbildningen vilket är varför en magister eller master finns på kartan.

"Studenter med exceptionella studieresultat under den första terminen av detta program har möjligheten att ansöka till International Master Class – en mycket eftertraktad möjlighet att genomföra ett utbyte efter programmets slut" .... det är detta som lockar mig.

Eller är någon kurs på IVY league universitet i staterna mer remitterande?
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-02-16 kl. 23:30.
Citera
2026-02-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Jag har betygmaxat utbildningen, jag har inte haft kul tills jag stötte på skatterätt. Jag vill nu leka/ bli bäst utan att arbeta, 60 HP läser jag på 3-4 veckor, lätt. Jag har dessvärre undvikit samtliga avancerade skatterättsliga kurser under utbildningen vilket är varför en magister eller master finns på kartan.

"Studenter med exceptionella studieresultat under den första terminen av detta program har möjligheten att ansöka till International Master Class – en mycket eftertraktad möjlighet att genomföra ett utbyte efter programmets slut" .... det är detta som lockar mig.

Eller är någon kurs på IVY league universitet i staterna mer remitterande?
Det är väldigt svårt att svara på vad som är meriterande utan ett formulerat slutmål, men utifrån det här svaret verkar du ha spanat in något som du är intresserad av att göra och då tycker jag verkligen att du ska köra på det! Det kommer absolut inte att skada dina förutsättningar på arbetsmarknaden även om den här typen av vidareutbildning inte är nödvändig för att bli attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
2026-02-21, 07:08
Medlem
Hej,
Jag har drömt om jurist sedan studenten. Jag pushar snart 30. Har inte mycket studielån kvar. Har på börjat / hoppat av tusentals utbildningar. Nu senast har en halvfärdig personalvetarutbildning & är inne på termin 1 på socionomprogrammet. Har KASSA betyg från gymnasiet. Skrivit 0,80 på högskoleprovet. Har helt ok studieteknik under terminen men dålig tentateknik vilket gör att jag hoppar mellan U & G. Min stora dröm har alltid varit domare, inga problem med en tingplats i gällivare för att nå drömmen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, försöka med HP/ujiken till hösten. Förresten är det svårt att få BA? Vad krävs på en tenta då? Känns inte som AB skulle vara realistiskt för mig. Även om tex AB behövs för ujiken.

❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in