Citat:
Hur ser din studieteknik ut? Eftersom du har varit nära AB flera gånger verkar du iaf ha läshuvud och/eller pluggar mycket utöver den obligatoriska undervisningen, eller?
1. Även om du får 100% Ba rakt igenom juristprogrammet kan du sitta ting. Det blir 360 poäng (om jag räknat rätt) och sedan kan du tillgodoräkna ytterligare max 55 poäng vid juridiskt arbete (2 år). Det blir 415 poäng och då kan komma in på flera tingsrätter i landet.
2. Jag förstår att programmet präglas av betygshets, men försök släpp lite på det. Ibland kan denna betygshets faktiskt vara till nackdel för dig; du fokuserar på fel saker och stressar upp dig inför tentorna. Fokusera istället på att göra ditt bästa och sedan acceptera betyget du tilldelas. Karriärmöjligheterna är enorma även om man inte får majoritet AB under programmet.
1. Även om du får 100% Ba rakt igenom juristprogrammet kan du sitta ting. Det blir 360 poäng (om jag räknat rätt) och sedan kan du tillgodoräkna ytterligare max 55 poäng vid juridiskt arbete (2 år). Det blir 415 poäng och då kan komma in på flera tingsrätter i landet.
2. Jag förstår att programmet präglas av betygshets, men försök släpp lite på det. Ibland kan denna betygshets faktiskt vara till nackdel för dig; du fokuserar på fel saker och stressar upp dig inför tentorna. Fokusera istället på att göra ditt bästa och sedan acceptera betyget du tilldelas. Karriärmöjligheterna är enorma även om man inte får majoritet AB under programmet.
Helt sant. Sonen gick nyligen ut juristprogrammet och helvete vilken betygshets det var och snack om att man måste få AB i typ allt för att bli något vettigt.
Han begärde kontinuerligt ut allas betyg och det är en klar minoritet av juriststudenterna som får väldigt höga betyg. De flesta är ganska average, en del BA, något AB och några B. Det har växt fram någon slags myt att alla på juristprogrammet är toppstudenter, vilket säkert förstärks av att det är förhållandevis svårt att komma in.
Du kan få bra jobb med average betyg. Sen ska man väl också vara ärlig att du ligger långt ner på listan om du vill jobba för en fin byrå, eller om du vill gå hela domarbanan osv.
Det var liknande hets på 90-talet när jag läste. Kanske något värre idag då det är lättare att hetsa upp sig på distans, tex genom att läsa flashbacktrådar.