2026-02-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Max ersättningsdagar för A-kassa är 450 dagar så sluta ljug, du får ingen A-kassa efter tre år.
Jag skrev ju aldrig hur LÅNG tid jag har haft akassa eller hur?
Citera
2026-02-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Max ersättningsdagar för A-kassa är 450 dagar så sluta ljug, du får ingen A-kassa efter tre år.
Dessutom så får man extra dagar då man har barn...
Citera
2026-02-14, 16:56
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det kräver att man har en bra läkare som är duktig på att formulera intygen på rätt sätt för att inte lämna några tveksamheter/hål som FK kan använda för att ge avslag (och man behöver ha provat "alla" behandlingar/rehabiliteringar som vården har att erbjuda).
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Detta har jag lät mig av vänner som är sjukpensionärer o långtidsjuka, man måste kunna förklara sig inför läkaren med rätt ord. Vad dom lära mig är att skaffa sig en läkarutbildning på sin egna sjukdom eller symtom, via detta har man sedan högre chans att få vara sjukskriven.
Så med andra ord är det bara manipulativa kärringar och blattar med kusinläkare som får förtidspension.

Stenläggare med slutkörda knän i 60-års åldern får ta till spriten och gilla läget medans en massa fibro-kärringar med "ME" och diverse självdiagnosticerade autister med upplevd ADHD får gå hemma och softa på skattefinansierat tjack och benzo.

Rättvist.

Min kran i ett annat nordiskt land körde en liknande grej, fast han var rätt så gammal. En dag när jag var där laddade han jointen med lite heroin som nån glömt kvar där för att se lite extra hängig ut när han skulle på möte med myndigheten.
Senast redigerad av kim-bong-il 2026-02-14 kl. 17:03.
Citera
2026-02-14, 17:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Så med andra ord är det bara manipulativa kärringar och blattar med kusinläkare som får förtidspension.

Stenläggare med slutkörda knän i 60-års åldern får ta till spriten och gilla läget medans en massa fibro-kärringar med "ME" och diverse självdiagnosticerade autister med upplevd ADHD får gå hemma och softa.

Rättvist.

Nej, det räcker inte med "självdiagnos" utan du måste genomgå mycket utförliga utredningar och rehabiliterings-/behandlings-försök inom vården, och saker som arbetsträning hos AF mm för att bedöma arbetsförmåga, testa om det räcker med anpassad arbetsplats, kan man rehabiliteras/behandlas, kan man klara deltidsarbete osv osv

Det är inte "kusinläkare" man behöver, utan en läkare som är kunnig både inom den problematik du har, och kan FK's regelverk och är duktig på att formulera intygen då FK annars ger avslag för dom mest absurda sakerna, och dessutom är villig att ta lite strid för sin patient.
Citera
2026-02-14, 17:17
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Helt sjukt att läsa hur mycket ni får. Bra för er, men också helt sanslöst. Folk som jobbar heltid får inte ens så mycket efter skatt.

Andra trådar jag varit aktiv i så verkar det ju vara standard idag i Sverige att ha lön på 40 000 kr?
Är det bara lögn för jag tycker själv det lät ganska mycket för ganska normala knegare utan universitets utbildningar.

Tycker nog inte man kan räkna en sjukpension på ut runt 17 -18 tusen kronor för speciellt mycket.
Borgarna har ju inte direkt gjort så ersättningarna höjts.

Alla ni med sjukpenning och även verkar få bostadsbidrag. Har ni verkligen fått det beviljat samtidigt och har ni inte över 100 tusen på sparkontot som tydligen skall vara gränsen?
Citera
2026-02-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il

Stenläggare med slutkörda knän i 60-års åldern får ta till spriten och gilla läget medans en massa fibro-kärringar med "ME" och diverse självdiagnosticerade autister med upplevd ADHD får gå hemma och softa på skattefinansierat tjack och benzo.

Rättvist.

Min kran i ett annat nordiskt land körde en liknande grej, fast han var rätt så gammal. En dag när jag var där laddade han jointen med lite heroin som nån glömt kvar där för att se lite extra hängig ut när han skulle på möte med myndigheten.
Det handlar om enkelheten och framföra sin politiska åsikt till att man använder sjukskrivning, genom att fler använder sig av detta får man igenom förändringar, för uppenbart är det ganska enkelt som även jag har bevisat att använda sjukskrivningar för eget välbefinnande vare sig du är uppvuxen svenne eller just kommit till landet.

Just nu passar det mig ypperligt o använda systemet, i samma veva framför jag en politisk åsikt genom att visa hur enkelt det är för en fullt frisk att använda sig av den.

Är man nog insatt kan man även placera sig på den högre nivå mellan sjukpenning och sjukersättning, det utgör att det är lönt o jobba någon månad för att sedan fortsätta lyfta sjukpenning, dvs använda sig av hävstänger inom systemet.
Citera
2026-02-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Kläder
Lego, mina barn vet jag hatar lego så för att vara lite roliga så brukar dom köpa såna där lego bukett åt mig som jag säljer vidare 🤣
Man får sälja upp till 50 000 kr

Dina barn köper Lego-buketter till dig som du säljer vidare?? Är det inte bättre att dom ger dig pengar i handen istället för det låter rätt efterblivet.
Citera
2026-02-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Dessutom så får man extra dagar då man har barn...

450 är med de extradagar man får om man har barn under 18år. Noll koll?
Citera
2026-02-14, 17:26
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här är länken till sidan om bostadstillägg:

Fan det ser ut som att jag kan få fem lax!
Citera
2026-02-14, 17:31
Medlem
Sameshs avatar
Jag har sjukersättning + bostadstillägg, förtidspensionär sedan 18 år (49 nu), jag klarar mig okej, har ut 16,690 kronor i månaden.
Citera
2026-02-14, 17:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Jag har sjukpenning och får ut 10k efter skatt )))). Och ingen hjälp för att återgå till arbetslivet får jag heller. Hur jag överlever? Gör ingenting roligt i livet.
Citera
2026-02-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag har sjukersättning + bostadstillägg, förtidspensionär sedan 18 år (49 nu), jag klarar mig okej, har ut 16,690 kronor i månaden.
Sitter du i rullstol då och är helt funktionshindrad eller hur fan kan folk bli förtidspensionärer i 30 års åldern annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in