2026-02-13, 16:41
Medlem
Folk lånade sig inte upp till skorsten förr.
Citera
2026-02-14, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tack. Tänk att det skulle vara så svårt.
Ratsit
Citera
2026-02-14, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ratsit
Läser du vad du svarar på?

Jag undrar om man kan se inkomst av kapital separerat från inkomståret 2024 eller 2025.

Kan man det?
Citera
2026-02-14, 06:45
Medlem
Citat:
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?

Du ger oss typ ingen information och förväntar dig att vi ska lösa allt åt dig...

Dom skulle kunna dyka upp i Lyx fällan härnäst om dom lånat till allt.

Den ena kan tjäna mer än 150,000kr/år eller att personen som tjänat mer än 150,000kr/år har tjänat mer i det förflutna.

Dom kan ha fått motorcyklarna & bilarna ifrån rika släktingar som gåvor.

Du säger familjen, men nämner inte heller hur många dom är, du ger typ 1% info och vill att vi ska lösa resten av 99%...
Citera
2026-02-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.
Just aktieutdelningar har jag aldrig riktigt begripit hur de redovisas.
Det redovisas inte som lön i företagets bokslut, och det visas inte som inkomst i deklarationen. Korrekt?
Citera
2026-02-14, 07:09
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?

Svarta pengar som inte deklareras. Hört talas om det?
Citera
2026-02-14, 08:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Aktieutdelning från det egna företaget?

Låter snålt med 150000 på ett år. Sånt syns ju i deklarationen så då har den inte tagit ut lön men ska leva på 150 000 på ett år
Citera
2026-02-14, 08:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Just aktieutdelningar har jag aldrig riktigt begripit hur de redovisas.
Det redovisas inte som lön i företagets bokslut, och det visas inte som inkomst i deklarationen. Korrekt?

Jo den visas väl som inkomst i deklarationen.
Citera
2026-02-14, 09:57
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?

Har man ärvt ett antal miljoner (min f.d granne) eller vunnit ett antal miljoner (min bror) så behöver man inte jobba alls för att ha råd med det du skriver. Brorsan slutade jobba vid 52 och har inga planer på att jobba igen. (Såvida han inte får tråkigt på dagarna när han numera, efter skilsmässan, sitter själv i sin betalda jättevilla...)

Min poäng: Man måste inte ha en hög inkomst för att ha råd att bo i hus och äga bilar och motorcyklar!
Citera
2026-02-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Brorsan slutade jobba vid 52 och har inga planer på att jobba igen. (Såvida han inte får tråkigt på dagarna när han numera, efter skilsmässan, sitter själv i sin betalda jättevilla...)
Om din bror kunde göra en exit vid 52, så har han antagligen tjänat in en skaplig pension, och troligen skattar han en del på aktier eller spar, så att han har 100-200k i deklarerad inkomst tror jag inte på.
Citera
2026-02-14, 10:54
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Om din bror kunde göra en exit vid 52, så har han antagligen tjänat in en skaplig pension, och troligen skattar han en del på aktier eller spar, så att han har 100-200k i deklarerad inkomst tror jag inte på.

Nu har du nog skrivit till fel person!
Min bror har ingen inkomst överhuvudtaget, men som jag skrev så skrapade han in ett antal miljoner för några år sedan.

Var det i själva verkat TS som ditt inlägg vände sig till?
Citera
2026-02-14, 11:13
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?

Skulder? Antar att du tog ut årsinkomst på ratsit, stod det att han hade betalningsanmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in