2026-02-12, 21:14
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vet hur moms fungerar va?

Du köper aldrig momsfritt. Inte ens med företag.
Jo, moms är inte en kostnad för momspliktiga bolag. Bolaget får igen pengarna av staten om bolaget säljer för mindre än det köper för. Annars kvittas inmoms mot utmoms.
Citera
2026-02-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Företagets vinst kan man se, men jag tror inte man längre kan se inkomst av kapital, alltså om personen tagit ut någon vinst från företaget.

Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att man lånar med företaget som säkerhet?

Elon musk är ett prakt exempel på en som har pengar men ändå inte har pengar.

Han jobbar tekniskt sett gratis för han vill inte ha lön. Där emot får han aktie andelar som han sen belånar och där med inte behöver beskatta dom.

Så han har billigare att låna med aktier som säkerhet än eventuellt lösa ut dom.

Men i Sverige så är det väl mer ovanligt men om vi säger Gym är en ganska bra verksamhet för där binder du upp kunder med medlemskap. Bereoende på medlemmar så kan du faktiskt påvisa månads inkomster och kan där mer belåna garanterade inkomster.

Tex som alla som har fast ränta på banken eller bundet el avtal.
Citera
2026-02-12, 21:18
Medlem
Jag är en av dessa som brukar redovisa mycket låg inkomst, så låg att staten betala underhållet jag har för mina två barn, dvs under 120k per år.

Hur gör man då?

Jag är enskild företagare, många har vilja checka upp mig, vissa blir lite förbannade, varför kör du enskilt företag? man kan inte se vad du verkligen tjänar? nej det är tanken med att att jag kör enskilt, ingen ska kunna se vad jag tjänar.
Även google ville jag skulle köra annons, du har extremt många som googla dig, vissa månader upp till 220st.

Vad man inte ser är hur man skatteplanerar som enskild företagare, även om beloppet ser lågt ut på pappret menas inte det är vad jag får ut i handen.

Det är vad som sker med din granne, även mig sker samma byggde hus i Östersund, gick som stans dyraste hus när jag sålde, men inkomsten går inte o se.

Det kräver en revisor för att kunna se vad man verkligen får ut i handen i lön eller resultat som det heter med enskilt, dvs han måste även ha tillgång till bokföringen för att kunna urskilja, annars helt omöjligt.
Citera
2026-02-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Jo, moms är inte en kostnad för momspliktiga bolag. Bolaget får igen pengarna av staten om bolaget säljer för mindre än det köper för. Annars kvittas inmoms mot utmoms.

Japp, den ligger dock där latent då du behöver inte ”ligga ute” med moms på ditt lager tex.
Dock är gym bara 6% moms ut.

Nu är det dock gym vi pratar om de flesta maskiner leasas. Men det är klart diverse renoveringar gör man väl men kanske inte finns så mycket man kan gömma där. Men man kanske äger fastigheten osv.

Penga mässigt är det ganska lätt och räkna medlemmar som aldrig tränar 😆
Citera
2026-02-12, 21:25
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Japp, den ligger dock där latent då du behöver inte ”ligga ute” med moms på ditt lager tex.
Dock är gym bara 6% moms ut.

Nu är det dock gym vi pratar om de flesta maskiner leasas. Men det är klart diverse renoveringar gör man väl men kanske inte finns så mycket man kan gömma där. Men man kanske äger fastigheten osv.

Penga mässigt är det ganska lätt och räkna medlemmar som aldrig tränar 😆
Framförallt behöver du inte skatta fram pengarna om du köper på bolaget.
Citera
2026-02-12, 21:27
Medlem
Citat:
Elon musk är ett prakt exempel på en som har pengar men ändå inte har pengar.

Han jobbar tekniskt sett gratis för han vill inte ha lön. Där emot får han aktie andelar som han sen belånar och där med inte behöver beskatta dom.

Så han har billigare att låna med aktier som säkerhet än eventuellt lösa ut dom.

Men i Sverige så är det väl mer ovanligt men om vi säger Gym är en ganska bra verksamhet för där binder du upp kunder med medlemskap. Bereoende på medlemmar så kan du faktiskt påvisa månads inkomster och kan där mer belåna garanterade inkomster.

Tex som alla som har fast ränta på banken eller bundet el avtal.
Okej, men i Sverige kan du inte få aktier utan att du behöver skatta för dem. Om det inte klassas som gåvor, men det är svårt om du får dem från ett företag där du arbetar.

Däremot kan man säkert belåna aktier även i ett mindre AB, men ändå så måste räntan betalas. Och för att kunna låna mer krävs att företagets värde konstant ökar.
Citera
2026-02-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Framförallt behöver du inte skatta fram pengarna om du köper på bolaget.

Exakt, blir bara lite chockade hur folk ser bara för man har ett företag behöver man aldrig betala moms mer.

Men ja företaget måste ju som sagt få lite pengar först och främst och då borde det gå på gymmet om dom inte går på checkkredit osv.

Men i det här fallet som TS svarade så bör det röra sig om eget kapital.

Om det inte är det så är det odeklarerade pengar om han äger allt själv.
Citera
2026-02-12, 21:32
Medlem
Citat:
Okej, men i Sverige kan du inte få aktier utan att du behöver skatta för dem. Om det inte klassas som gåvor, men det är svårt om du får dem från ett företag där du arbetar.

Däremot kan man säkert belåna aktier även i ett mindre AB, men ändå så måste räntan betalas. Och för att kunna låna mer krävs att företagets värde konstant ökar.

Jag sa fel med aktier självklart menade optioner.

Skatteregler för optioner: Om optionen ges ut efter 31 december 2017 och uppfyller vissa kriterier (t.ex. intjänandetid på 3 år) kan den vara skattebefriad vid tilldelning, men skattas vid utnyttjande.

Men ja tråden är inte om skattesmitning men det är klart att har man tillräckligt med pengar kan det vara bra att skatteplanera.
Citera
2026-02-12, 21:34
Medlem
dude2ks avatar
Finns många olika typer av inkomster man kan ha. Vore dumt att skatta allt?
Citera
2026-02-12, 21:59
Medlem
rex144s avatar
Det finns folk som tjänar bara 200.000kr men har kapitalinkomster på 300.000kr

De kan ha massor med guldmynt eller guldtackor som de säljer på pantbanken.
Jag undrar om Pantbanken redovisar till Skattemyndigheten om en kund säljer 2-300 gram guld varje månad.
Senast redigerad av rex144 2026-02-12 kl. 22:02.
Citera
2026-02-12, 22:07
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Men visst såg man inkomst av kapital för taxeringsåret 2024?

Förr så såg man det i taxeringskalendern. I dag så vet jag inte hur man tar reda på det.
Citera
2026-02-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Förr så såg man det i taxeringskalendern. I dag så vet jag inte hur man tar reda på det.
Tror inte du kan se det i taxeringskalendern i dag, möjligen att det framkommer om man gör en uc, men jag är inte säker på att det gör det.

Tror det försvann från inkomståret 2024. Däremot kan man troligen se hur mycket skatt någon betalat, och då få ihop att det finns kapitalinkomster eller tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in