2026-02-12, 20:31
Avslutad
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?
Citera
2026-02-12, 20:33
Medlem
Arv, gamla pengar?
Du kan ha 0 taxering och fortfarande ha råd med massa om det är så att du redan har pengar.

Kolla bolaget om det är rimlig omsättning på det.
Citera
2026-02-12, 20:37
Medlem
KAn finnas 100 orsaker.

De har haft företag innan och sparat pengar.

De kan ha fått arv eller pengar från familj utomlands.

Kan sitta på nåt värdefullt som de köpt billigt en gång i tiden.

Allt från bitcoin till konst osv.

KAn få pengar från rik fru eller liknande.

De kan ha aktier eller annat utomlands.
Citera
2026-02-12, 20:40
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?

Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.
Citera
2026-02-12, 20:42
Medlem
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?
Har du ett företag gör du inköpen momsfritt. Skatteverket har inte resurser att kontrollera om varorna används i företaget eller privat. Bilen är givetvis skriven på företaget.
Citera
2026-02-12, 20:42
Medlem
De kan fått gåva eller flera gåvor av släktingar.
De bor kanske billigt har de hus är där
kanske inget lån på det idag.
Citera
2026-02-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.
Men visst såg man inkomst av kapital för taxeringsåret 2024?
Citera
2026-02-12, 20:51
Medlem
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?
Aktieutdelning från det egna företaget?
Citera
2026-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Har du ett företag gör du inköpen momsfritt. Skatteverket har inte resurser att kontrollera om varorna används i företaget eller privat. Bilen är givetvis skriven på företaget.

Vet hur moms fungerar va?

Du köper aldrig momsfritt. Inte ens med företag.
Citera
2026-02-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men visst såg man inkomst av kapital för taxeringsåret 2024?

Du ser var dom deklarerat i vinst.

Men nu kommer det trixiga du ser bara vinster du gör. Där emot ser du aldrig lån.

Så länge du lånar så kan det vara billigare än ta ut vinster osv.
Citera
2026-02-12, 21:10
Medlem
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?

Företaget har pengarna, man behöver inte ta ut allt som lön. Kvinnan kanske har en normal lön. De kanske redan betalt av huset och har inga stora betungande lån. Finns många saker som kan göra att man klarar sig med lite pengar.

Som nämnts i tråden kan det också vara så att de har haft ett antal gyllene år tidigare, men sämre nu i dagsläget. Prylarna finns kvar, men de skulle då inte ha råd att byta bil till senaste volvo modellen t.ex i ett sådant fall.
Citera
2026-02-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Du ser var dom deklarerat i vinst.
Företagets vinst kan man se, men jag tror inte man längre kan se inkomst av kapital, alltså om personen tagit ut någon vinst från företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Men nu kommer det trixiga du ser bara vinster du gör. Där emot ser du aldrig lån.

Så länge du lånar så kan det vara billigare än ta ut vinster osv.
Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att man lånar med företaget som säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in