2026-02-14, 01:48
Medlem
Har ni en bra ersättning eller får ni bidrag, hjälp av socialtjänsten eller på annat håll?

Jag håller på att ansöka om sjukersättning på grund av jobbiga saker jag varit med om i mitt liv. Jag hade ett bra jobb innan, men saker och ting förändras ju tyvärr inte alltid till det bättre.
Citera
2026-02-14, 02:06
Medlem
Sereenas avatar
Beror ju helt på vad man har för utgifter, tillgångar, boende, familjesituation mm.

Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k, ingen SGI och inga övriga inkomster/tillgångar)

Men iom att jag satt fast på försörjningsstöd i många år innan jag fick min sjukersättning så känner jag mig som en jäkla miljonär trots 3300 i mån går till skuldsanering.
Senast redigerad av Sereena 2026-02-14 kl. 02:11.
Citera
2026-02-14, 02:10
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju helt på vad man har för utgifter, tillgångar, boende, familjesituation mm.

Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k och inga övriga inkomster/tillgångar)

Men iom att jag gick från försörjningsstöd till det så känner jag mig som en jäkla miljonär trots 3300 i mån till skuldsanering.
Hur fick du hyrestillägg? Får du ut 12?
Citera
2026-02-14, 02:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2

Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-
Citera
2026-02-14, 02:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2

Här är länken till sidan om bostadstillägg:

Citat:
Bostadstillägg kan betala en del av kostnaden som du har för din bostad. För att kunna få bostadstillägg behöver du också ha antingen aktivitetsersättning eller sjukersättning.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/bostadstillagg-for-dig-med-aktivitetsersattning-eller-sjukersattning

Citat:
Kan jag få bostadstillägg?

Du kan ha rätt till bostadstillägg om det här stämmer in på dig:

Du bor i Sverige.
Du har aktivitetsersättning eller sjukersättning från Försäkringskassan, eller en motsvarande ersättning från något annat land inom EU, inom EES eller från Schweiz.

Citera
2026-02-14, 03:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Lite äckligt se folk betala så lite i skatt

Bostadstillägget är skattefritt, så betalar 2037 på 13715 (skatten har sänkts nu för att ligga på samma nivå som skatt på lön och ålderspension, innan så var den högre).
Citera
2026-02-14, 03:28
Medlem
Skrevs hyra på 7000kr, bostadstillägg just över 6000kr. Är det betalning själv 1000kr/mån för boende? Det är ju nästintill gratis boende..otroligt i så fall. Inte ens fattigpensionärer får så mycket. Har en anhörig som nog har ca 14t/mån pensionär, varav några tusen är änkepension. Har en br avgift på ca 5t å får nog 2t drygt i stöd.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-02-14 kl. 03:31.
Citera
2026-02-14, 03:28
Medlem
Autobahn76s avatar
Hur svårt/lätt är det att få sjukersättning idag? Vad krävs liksom?
Citera
2026-02-14, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k, ingen SGI och inga övriga inkomster/tillgångar)

Men iom att jag satt fast på försörjningsstöd i många år innan jag fick min sjukersättning så känner jag mig som en jäkla miljonär trots 3300 i mån går till skuldsanering.

Jävlars. Du får nästan lika mycket som ett foodora-bud som jobbar heltid.
Citera
2026-02-14, 04:22
Medlem
loooser123s avatar
Det är helt sjukt hur mycket pengar som drägg som inte gör någonting får.

Men, vänsterpolitikerna säger att folk SVÄLTER ihjäl i Sverige, då de inte har råd med MAT.

Personer som inte arbetar ska inte ha ett jäkla skit. De får förlita sig på bidrag från alla som tycker synd om patrasket.
Citera
2026-02-14, 04:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Skrevs hyra på 7000kr, bostadstillägg just över 6000kr. Är det betalning själv 1000kr/mån för boende? Det är ju nästintill gratis boende..otroligt i så fall. Inte ens fattigpensionärer får så mycket. Har en anhörig som nog har ca 14t/mån pensionär, varav några tusen är änkepension. Har en br avgift på ca 5t å får nog 2t drygt i stöd.

Saker som bostadens värde, ev lån mm kan påverka hur mycket man får.
Citera
2026-02-14, 04:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur svårt/lätt är det att få sjukersättning idag? Vad krävs liksom?

Det kan vara jävligt svårt, krävs permanent nedsatt arbetsförmåga (helt eller delvis man kan tex få halv sjukersättning) och att man har försökt allt för att återfå arbetsförmågan (inkl olika arbeten, anpassade arbeten, olika behandlingar osv osv) och det krävs dessutom att du har läkare som är bra på att skriva intyg då FK handläggare försöker med allt för att ge avslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in