2026-02-12, 20:10
Medlem
Kört mounjaro 5 mg ett tag.

Nu har jag ökat upp till 7.5 (spruta på 15).

Tar sprutan en fredag - dundereffekt fredag-måndag typ.

Sen dör det helt ut.

Är det samma för er andra?
Citera
2026-02-13, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Kört mounjaro 5 mg ett tag.

Nu har jag ökat upp till 7.5 (spruta på 15).

Tar sprutan en fredag - dundereffekt fredag-måndag typ.

Sen dör det helt ut.

Är det samma för er andra?

Nej för mig för börjar effekten minska runt dag fem, dag sju känns det rätt dött.
Citera
2026-02-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Nej för mig för börjar effekten minska runt dag fem, dag sju känns det rätt dött.

Jag valde att istället för att höja från 5 -> 7,5 ta 5 var femte dag. Fungerade mycket bra, nått målvikt och har börjat sänka dos men behåller var femte dag.
Citera
2026-02-13, 19:51
Medlem
Muppetys avatar
Jag började i måndags med Mounjaro (2,5 mg), har gått ner 3 kg, men idag känns det inte så illa. Åt lite smörgåstårta då en bekant fyllde år (annars har jag haft noll aptit). Ska hålla igen under helgen tills nästa spruta på måndag...

Hoppas på att gå ner från 105 kg till 75 kg (jag är ganska kort)...
Citera
2026-02-15, 18:09
Medlem
1a veckan avklarad på Mounjaro, 37 år, högt bmi och vill komma ut i skidspåret igen, bor i Åre.
Hoppas bli rörligare i knän i takt med att kroppen blir lättare.
Tankarna på mat försvann och hungern dämpades, hoppas effekten ökar med tiden.

Några funderingar som kanske nån av er kan svara på, jag får min medicin via Blodtrycksdoktorn som jag har högt blodtryck sedan tidigare.

-Vad innebär " uppföljning" nu efter en vecka, är det aktuell vikt som ska anges varje v ?
- Lämnar man nya foto nån mer gång?
- Tar ni några vitaminer/kosttillskott?
/ Lizette
Senast redigerad av Liss1 2026-02-15 kl. 18:50.
Citera
2026-02-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag började i måndags med Mounjaro (2,5 mg), har gått ner 3 kg, men idag känns det inte så illa. Åt lite smörgåstårta då en bekant fyllde år (annars har jag haft noll aptit). Ska hålla igen under helgen tills nästa spruta på måndag...

Hoppas på att gå ner från 105 kg till 75 kg (jag är ganska kort)...

Muppety, hur har din 1a vecka varit?
/Lizette
Citera
2026-02-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liss1
1a veckan avklarad på Mounjaro, 37 år, högt bmi och vill komma ut i skidspåret igen, bor i Åre.
Hoppas bli rörligare i knän i takt med att kroppen blir lättare.
Tankarna på mat försvann och hungern dämpades, hoppas effekten ökar med tiden.

Några funderingar som kanske nån av er kan svara på, jag får min medicin via Blodtrycksdoktorn som jag har högt blodtryck sedan tidigare.

-Vad innebär " uppföljning" nu efter en vecka, är det aktuell vikt som ska anges varje v ?
- Lämnar man nya foto nån mer gång?
- Tar ni några vitaminer/kosttillskott?
/ Lizette
Skrev bara in nya vikten och svarade på en enkät om biverkningarna typ. Inget mer. Sen fick jag ett auto-svar av ssk och nytt datum för återkoppling
Citera
2026-02-16, 15:26
Medlem
Har precis bytt från Blodtrycksdoktorn (som jag ändå var nöjd med). Men av kostnadsskäl bytte jag till Doktera som tillåter att man klickar. Tog ca 2 dagar att genomföra bytet. Behövde bara skicka in nya bilder och svara på samma typ av frågor som vid uppstart.

Hittills har min resa gått bra, även om viktnedgången är lite långsammare än i början.

Började på 96kg den 18 augusti och väger 78kg nu.
Citera
2026-02-16, 21:42
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag valde att istället för att höja från 5 -> 7,5 ta 5 var femte dag. Fungerade mycket bra, nått målvikt och har börjat sänka dos men behåller var femte dag.

Hur får du ut effekt på en lägre dos än den som krävdes under din viktnedgång?
Citera
2026-02-17, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Hur får du ut effekt på en lägre dos än den som krävdes under din viktnedgång?

Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt.
Jag gick alltså på 5 mg var femte dag (motsvarar ungefär 7,5 en gång i veckan) fram till målvikt. Jag hade ju alltså inte slutat gå ner utan fortsatte gå ner i några veckor till sedan jag sänkt till 3,3 var femte dag. (motsvarar ungefär 5 mg en gång i veckan.)

Jag äter mer och har nu mer eller mindre stannat i vikt efter 6 veckor på nya dosen. jag är något mer hungrig men inte på en nivå som inte går att hantera.

Mtp att vikten verkar ha stannat så kommer jag att ligga kvar på denna dos ett tag till för att försäkra mig om att den verkligen har stannat innan jag ev kommer dra ner dosen mer.

Jag märker att vikten dag till dag varierar mer än när jag hade stadig nedgång.
Citera
2026-02-17, 16:29
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Har precis bytt från Blodtrycksdoktorn (som jag ändå var nöjd med). Men av kostnadsskäl bytte jag till Doktera som tillåter att man klickar. Tog ca 2 dagar att genomföra bytet. Behövde bara skicka in nya bilder och svara på samma typ av frågor som vid uppstart.

Hittills har min resa gått bra, även om viktnedgången är lite långsammare än i början.

Började på 96kg den 18 augusti och väger 78kg nu.
Jag har också blodtrycksdoktorn. Funderar också på att kunna klicka. Vilken dos har du och vad betalar du nu? Vad skrev du till blodtrycksdoktorn?
Citera
2026-02-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Jag har också blodtrycksdoktorn. Funderar också på att kunna klicka. Vilken dos har du och vad betalar du nu? Vad skrev du till blodtrycksdoktorn?

Mitt inlägg var nog lite otydligt. Jag hade Blodtrycksdoktorn, frågade dom om dom kunde skriva ut 10mg så jag kunde klicka, dom svarade att dom inte tillät det.

Så nu har jag bytt till Doktera, skickade in en ansökan och angav att jag hade pågående behandling i svarsformuläret, svarade på dom vanliga frågorna & laddade upp en bild på mig själv + körkort. Efter 1,5 dag hade jag recept på 10mg och instruktioner hur jag skulle göra för att klicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in