Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Om det var praxis skulle Transportstyrelsen inte ha dragit hennes körkort. Eller hur?
Suck. Har redan kommenterat Transportstyrelsens agerande.
"När en person är skäligen misstänkt för narkotikabrott registreras detta i ett misstankeregister som Transportstyrelsen kan ta del av. Ett körkort kan återkallas interimistiskt (så kallat tillsvidarebeslut) redan innan det finns en fällande dom."
https://www.polemikum.se/2021/12/19/korkort-narkotikabrott/
Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
I Sverige är lagen sån att finns det narkotikaklassade metaboliter i blodet döms man för rattfylla, dvs om man inte har ett personligt recept som tillåter en att köra bil med det i blodet. Det vet hon. Eller hur?
Och narkotikaklassade metaboliter har man inte i blodet till vardags bara si så där om man är utan recept. Eller hur?
Som jag skrev, så kan jag inte bedöma det, då jag inte är jurist.
AI svarar så här:
"Det har funnits rättsfall där personer fällts felaktigt på grund av att endast inaktiva metaboliter (restprodukter) funnits i blodet långt efter intag.
Riksåklagaren har tidigare begärt resning i sådana ärenden, då det ska utredas att föraren hade narkotika (eller dess aktiva substans/metabolit) i kroppen vid
själva körningen. Trots det är huvudregeln att påvisad metabolit i blod leder till fällande dom."