2026-02-13, 16:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Polisen var på plats eftersom hon kört in i en stolpe.
Dom uppfattade henne som onykter och tog in henne på prov, som nu i flera instanser visat på narkotikabruk. Hon hade även en mindre mängd alkohol i blodet.

Och en påse med vitt pulver i handväskan som misstänks vara kokain.

Det här är enbart medias berättelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hon har ändrat sin story flera gånger, beroende på dagsform och verkar helt slut i huvudet när hon pratar. Att hennes ord står emot teknisk bevisning kommer inte få henne friad.

Katja Nyberg har inte "'ändrat sin story", eftersom hon har i det närmaste inte sagt något alls - utöver att hon ställer sig frågande till medias berättelse.
Citera
2026-02-13, 16:06
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Jag förstår inte varför Katja Nyberg inte skulle kunna berätta allt med ”respekt för rättsprocessen”. Hon har väl absolut ingen som helst förundersökningssekretess eller annat att ta hänsyn till, det är ju bara hon berättar exakt vad som hänt.

Hon kan börja med när hon klev in i bilen, och sen offentligt redogöra för exakt varje detalj utan att det skulle visa minsta lilla disrespekt för rättsprocessen. Vad menar kvinnan?
Hon menar att hon följer sin advokats rekommendationer vilket ofta är en bra idé.
Citera
2026-02-13, 16:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det måste ju ha varit narkotikaklassade metaboliter, för Transportstyrelsen återkallade hemma körkort pga narkotika i blodet. De har ju sett blodtestet.

"När en person är skäligen misstänkt för narkotikabrott registreras detta i ett misstankeregister som Transportstyrelsen kan ta del av. Ett körkort kan återkallas interimistiskt (så kallat tillsvidarebeslut) redan innan det finns en fällande dom."

https://www.polemikum.se/2021/12/19/korkort-narkotikabrott/
Citera
2026-02-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Jag förstår inte varför Katja Nyberg inte skulle kunna berätta allt med ”respekt för rättsprocessen”. Hon har väl absolut ingen som helst förundersökningssekretess eller annat att ta hänsyn till, det är ju bara hon berättar exakt vad som hänt.

Hon kan börja med när hon klev in i bilen, och sen offentligt redogöra för exakt varje detalj utan att det skulle visa minsta lilla disrespekt för rättsprocessen. Vad menar kvinnan?
hon har på inrådan av sitt ombud avråtts från att berätta.. nu väntarjag med spänning på Åklagare Anders jakobsson och hur han går vidare.Han kanske jobbar till 17. När han var Åklagare i Västerås "jobbade han inte som 17" i varjefall. VLT hade flera repotage om det.ärende låg på hög och vart gamla.
Citera
2026-02-13, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Katja Nyberg har inte "'ändrat sin story", eftersom hon har i det närmaste inte sagt något alls - utöver att hon ställer sig frågande till medias berättelse.

Första dan gick hon ju ut och sa att hon inte var misstänkt för någonting.

Lite senare gick hon ut och sa att hon var misstänkt, men helt oskyldig.

Nu går hon ut igen och säger att hon hade tagit narkotika, men inte kört rattis.

Enligt det givna mönstret borde hon snart gå ut och erkänna att hon va rattis, men påsen innehåller inte narkotika. Jo narkotika, men inte min påse. Jo, min påse, men jag har känt så mycket press på jobbet så alla borde tycka synd om mig.
Senast redigerad av Robokopf 2026-02-13 kl. 16:15.
Citera
2026-02-13, 16:15
Medlem
Notera även en bit in att hon säger att hon "inte tagit kokain" även om intervjuaren inte frågar om det. Och sedan pratar hon om metaboliter för att stänga det hela med att hon inte får uttala sig om sådant som kan påverka utredningen.

Detta är ett sätt att förekomma anklagelserna om kokain som florerat. Mitt bud: Spår av Butandiol i kroppen som inte är nark-klassat och sen kör hon Trumpmetodik och påstår att vad än påsen innehåller så är den planterad.
Citera
2026-02-13, 16:17
Medlem
Citat:
"När en person är skäligen misstänkt för narkotikabrott registreras detta i ett misstankeregister som Transportstyrelsen kan ta del av. Ett körkort kan återkallas interimistiskt (så kallat tillsvidarebeslut) redan innan det finns en fällande dom."

Intervjuad i kvartal.nekar till att ha tagit kokain .på följdfrågan om hon menar vid det här tillfället eller senaste månaden eller nånsin duckar hon.
Hoppas verkligen hon inte kommer undan .maken till feg häxa får man leta efter .
Citera
2026-02-13, 16:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Hennes egen argumentation är, att metaboliten inte är kallad som ngn "aktiv substans", varför metaboliten i sig inte kan förorsaka rattfylla. Därför skulle den enl. henne endast kunna bli fråga om "Ringa narkotikabrott". Då jag inte är jurist, så vet jag inte, om det är en korrekt bedömning.

Om det var praxis skulle Transportstyrelsen inte ha dragit hennes körkort. Eller hur?

I Sverige är lagen sån att finns det narkotikaklassade metaboliter i blodet döms man för rattfylla, dvs om man inte har ett personligt recept som tillåter en att köra bil med det i blodet. Det vet hon. Eller hur?

Och narkotikaklassade metaboliter har man inte i blodet till vardags bara si så där om man är utan recept. Eller hur?
Citera
2026-02-13, 16:23
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Hon menar att hon följer sin advokats rekommendationer vilket ofta är en bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
hon har på inrådan av sitt ombud avråtts från att berätta..
Det är en bra idé om man är skyldig. Om man är helt oskyldig så låter det bara märkligt.

Det handlar sannolikt om att invänta och se exakt vad åklagare och polis har, för att inte förvärra läget.
Citera
2026-02-13, 16:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Om det var praxis skulle Transportstyrelsen inte ha dragit hennes körkort. Eller hur?

Suck. Har redan kommenterat Transportstyrelsens agerande.

Citat:
I Sverige är lagen sån att finns det narkotikaklassade metaboliter i blodet döms man för rattfylla, dvs om man inte har ett personligt recept som tillåter en att köra bil med det i blodet. Det vet hon. Eller hur?

Och narkotikaklassade metaboliter har man inte i blodet till vardags bara si så där om man är utan recept. Eller hur?

Som jag skrev, så kan jag inte bedöma det, då jag inte är jurist.

AI svarar så här:

"Det har funnits rättsfall där personer fällts felaktigt på grund av att endast inaktiva metaboliter (restprodukter) funnits i blodet långt efter intag.

Riksåklagaren har tidigare begärt resning i sådana ärenden, då det ska utredas att föraren hade narkotika (eller dess aktiva substans/metabolit) i kroppen vid själva körningen. Trots det är huvudregeln att påvisad metabolit i blod leder till fällande dom."
Citera
2026-02-13, 16:26
Medlem
Citat:
Du skriver: "Uppträder föraren påverkat genomför man antingen en ögonundersökning eller baserar sin misstanke på andra uppvisade tecken på påverkan av narkotika"

Så i de åtal och domar som du ser, så finns det *utöver* ett blodprov också polismans observation, att föraren uppträder påverkat.

Det kanske inte finns någon sådan observation i Katja Nybergs fall?
Nej inte i alla fall. Tecken på påverkan är det man bygger upp sin misstanke på som sen medger att man fattar beslut om tvångsmedel (kroppsbesiktning, husrannsakan osv). Sen är det analysresultatet som fäller avgörande i domstol. Men visst händer det att det står i domar hur poliserna på plats uppfattat personen men det är i slutändan analysen som fäller eller friar.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-13 kl. 16:34.
Citera
2026-02-13, 16:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Ja, precis. Om det var praxis att man INTE var skäligen misstänkt pga det endast var en nedbrytningsprodukt av narkotika i blodet, skulle inte Transportstyrelsen bry sig om resultatet. Inte återkalla det Precis som att man inte bryr sig om hennes tillåtna alkoholhalt i blodet. Men nu återkallade de körkortet. Och skrev orden om rattfylla.

Polismyndigheten, som med all säkerhet vet vad provet visar, uppskattar inre resultaten . Metaboliter hit eller dit. De vet ju att metaboliterna visar på att hon använt narkotika. Nåt som poliserna jobbar emot och som styrs av kriminella gäng.

Det är bara spel för gallerierna det hon håller på med. Det är ju ofta så. Jag vet inte hur många gånger kända misstänka personer sagt att i rättegången ska nya saker komma fram, sensationella saker som leder till ett frikännande. Men det brukar inte blir så.

Och hon måste ha uppfört sig en smula annorlunda eftersom polisen tog körkortet vid vägkanten innan snabbtestet. Nåt stod inte rätt till med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in