2026-02-13, 15:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Exakt. Hon är ute och cyklar. Jag jobbar med detta dagligen, hanterar ”drograttfylleri” dagligen och läser konstant domar exakt liknande dessa fall. Har hon metaboliten i blodet kommer hon dömas för rattfylla oavsett vad hon säger i intervjun. Har hon inte det i blodet utan bara i urin blir det dom för eget bruk. Har hon det i blodet blir det dom för både rattfylla och eget bruk. I många fall hävdar den misstänkte att de inte vet hur dom fått det i sig. Har dom ingen riktigt bra övertygande berättelse döms dom. ”Bara det faktum att man har det i kroppen talar starkt för medvetet intag” står det ofta i domarna.

Ska bli intressant att följa.

Vad är anledningen till blodprovstagning i dessa fall, som resulterat i åtal och dom?

Polisen stoppar ju inte bilister för stickprovsundersökningar på vad som kan finnas i en bilförares blod.
Citera
2026-02-13, 15:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om man lyssnar på Fredagsintervjun, så framgår det av vad såväl Jörgen Huitfeldt som Katja Nyberg säger, att det är i blodprovet, som det påvisats "en metabolit".

Bra. Då har vi det svart på vitt.

Metaboliter är ju en nedbrytningsprodukt av narkotika. Så varför skulle förekomsten av metaboliter i blodet tala för att hon INTE tagit narkotika? Hon kanske inte tagit det i närtid, men hon har ju ändå tagit det.

Jag fattar inte resonemanget. Varför skulle förekomsten av nedbrytningsprodukter av narkotika i hennes blod vara nåt som friar henne? Man får ju inte ha metaboliter i blodet när man kör bil i Sverige. Det finns ingen nedre gräns.
Citera
2026-02-13, 15:43
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bechstein.1996
Han var inte inne på något, han bara sammanfattade hennes bisarra påståenden. Hon har mer eller mindre erkänt rattfylla med sitt resonemang om metaboliter, eftersom hon inte fattar hur lagstiftningen ser ut. "Jag hade inte kokain i kroppen utan ett annat narkotikaklassat ämne" är inte ett försvar.
Vi uppfattar henne olika. Vad hon sa var att hon noggrant satt sig in i lagstiftningen nu när detta hänt. Vidare att de upptäckta metaboliterna inte var aktiva ämnen (narkotika) vilket ger att det inte var något rattfyller. Om man vill tro henne eller inte är en annan sak. Sant eller inte får vi ett facit på.

Vad som är sant och som vi kanske kan enas om är att ej narkotikaklassade metaboliter från narkotika i blodet inte räknas som rattfyller, men däremot som bevis på ringa narkotikabrott.
Citera
2026-02-13, 15:44
Medlem
https://kvartal.se/fredagsintervjun/poddar/jag-har-inte-tagit-kokain-och-inte-kort-rattfull-2/cG9zdDo2MjYyOQ
Citera
2026-02-13, 15:45
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Metaboliter är ju en nedbrytningsprodukt av narkotika. Så varför skulle förekomsten av metaboliter i blodet tala för att hon INTE tagit narkotika? Hon kanske inte tagit det i närtid, men hon har ju ändå tagit det.

Jag fattar inte resonemanget. Varför skulle förekomsten av nedbrytningsprodukter av narkotika i hennes blod vara nåt som friar henne? Man får ju inte ha metaboliter i blodet när man kör bil i Sverige. Det finns ingen nedre gräns.
Jo, man får ha sådana metaboliter i blodet när man kör OM de inte är narkotikaklassade.

Man kan jämföra med alkohol, man får ha metaboliter av alkohol i kroppen så länge inte alkoholhalten överstiger gränsvärdet.
Senast redigerad av Bigpox 2026-02-13 kl. 15:49.
Citera
2026-02-13, 15:46
Medlem
Citat:
Vad är anledningen till blodprovstagning i dessa fall, som resulterat i åtal och dom?

Polisen stoppar ju inte bilister för stickprovsundersökningar på vad som kan finnas i en bilförares blod.
En polisman ute vid en trafikkontroll eller av vilken annan anledning som helst kan stoppa ett fordon och uppträder föraren påverkat genomför man antingen en ögonundersökning eller baserar sin misstanke på andra uppvisade tecken på påverkan av narkotika. Beslut inhämtas för kroppsbesiktning. Man tar blod med hjälp av ssk och föraren får lämna urinprov.

Oklart om jag förstod din fråga rätt.
Citera
2026-02-13, 15:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Vi uppfattar henne olika. Vad hon sa var att hon noggrant satt sig in i lagstiftningen nu när detta hänt. Vidare att de upptäckta metaboliterna inte var aktiva ämnen (narkotika) vilket ger att det inte var något rattfyller. Om man vill tro henne eller inte är en annan sak. Sant eller inte får vi ett facit på.

Vad som är sant och som vi kanske kan enas om är att ej narkotikaklassade metaboliter från narkotika i blodet inte räknas som rattfyller, men däremot som bevis på ringa narkotikabrott.

Det måste ju ha varit narkotikaklassade metaboliter, för Transportstyrelsen återkallade hemma körkort pga narkotika i blodet. De har ju sett blodtestet.
Citera
2026-02-13, 15:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Hennes egen argumentation är, att metaboliten inte är klassad som ngn "aktiv substans", varför metaboliten i sig inte kan förorsaka rattfylla. Därför skulle den enl. henne endast kunna bli fråga om "Ringa narkotikabrott". Då jag inte är jurist, så vet jag inte, om det är en korrekt bedömning.
Senast redigerad av Meiji 2026-02-13 kl. 16:05.
Citera
2026-02-13, 15:47
Medlem
Citat:

Polisen var på plats eftersom hon kört in i en stolpe.
Dom uppfattade henne som onykter och tog in henne på prov, som nu i flera instanser visat på narkotikabruk. Hon hade även en mindre mängd alkohol i blodet.

Och en påse med vitt pulver i handväskan som misstänks vara kokain.

Hon har ändrat sin story flera gånger, beroende på dagsform och verkar helt slut i huvudet när hon pratar. Att hennes ord står emot teknisk bevisning kommer inte få henne friad.
Citera
2026-02-13, 15:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Hon kommer aldrig någonsin att erkänna något. Never trust a junkie.
Citera
2026-02-13, 15:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
En polisman ute vid en trafikkontroll eller av vilken annan anledning som helst kan stoppa ett fordon och uppträder föraren påverkat genomför man antingen en ögonundersökning eller baserar sin misstanke på andra uppvisade tecken på påverkan av narkotika. Beslut inhämtas för kroppsbesiktning. Man tar blod med hjälp av ssk och föraren får lämna urinprov.

Oklart om jag förstod din fråga rätt.

Du skriver: "Uppträder föraren påverkat genomför man antingen en ögonundersökning eller baserar sin misstanke på andra uppvisade tecken på påverkan av narkotika"

Så i de åtal och domar som du ser, så finns det *utöver* ett blodprov också polismans observation, att föraren uppträder påverkat.

Det kanske inte finns någon sådan observation i Katja Nybergs fall?
Citera
2026-02-13, 15:59
Medlem
Slaskmedias avatar
Jag förstår inte varför Katja Nyberg inte skulle kunna berätta allt med ”respekt för rättsprocessen”. Hon har väl absolut ingen som helst förundersökningssekretess eller annat att ta hänsyn till, det är ju bara hon berättar exakt vad som hänt.

Hon kan börja med när hon klev in i bilen, och sen offentligt redogöra för exakt varje detalj utan att det skulle visa minsta lilla disrespekt för rättsprocessen. Vad menar kvinnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in