2026-02-13, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Möjligt, men inte alltid en förövare lämnar DNA på offrets kläder. Tillvägagångssättet skiljer sig från dom två andra överfallen han gjort sig skyldig till. Här har en förövare försökt brotta ner och våldta tjejer på plats. Robins tillvägagångssätt har varit att få med sig offret till en annan plats.

Ja, i de tidigare fallen har Robin haft med sig bilen och använt denna som en möjlighet att få med sig offret i den.

Men man kan ändå inte veta, då det första offret var barn, och en annan strategi kan behövas för en vuxen. Och dessa misslyckades ju.

Jag är väl mer inne på att Robin i första hand kanske inte bara är ute efter att våldta, utan vill ha fri "tillgång" till offret på ett helt annat sätt. Här kan även ingå våldtäkt, men att döda kan också finnas med för att få ha "total kontroll", makt, "äga" offret.

Det som annars är gemensamt med de andra våldtäktsförsöken, är annars våghalsigheten. Mitt på dagen skedde ju bortförandet av flickan.

Mitti:

"Vad kan det vara för brott?

– Det är inga bagatell-brott, utan det är andra liknande brott.
"

https://www.mitti.se/nyheter/aklagaren-vilma-andersson-utreds-for-andra-liknande-brott-6.3.346539.337020dd95

Man kollar nog ändå på alla allvarliga brott såsom dessa (om man tidigare inte fått DNA träff) och ouppklarade mord, mordförsök.

Det är ju förskräckligt om Robin befinns vara skyldig till fler brott.
Citera
2026-02-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, i de tidigare fallen har Robin haft med sig bilen och använt denna som en möjlighet att få med sig offret i den.

Men man kan ändå inte veta, då det första offret var barn, och en annan strategi kan behövas för en vuxen. Och dessa misslyckades ju.

Jag är väl mer inne på att Robin i första hand kanske inte bara är ute efter att våldta, utan vill ha fri "tillgång" till offret på ett helt annat sätt. Här kan även ingå våldtäkt, men att döda kan också finnas med för att få ha "total kontroll", makt, "äga" offret.

Det som annars är gemensamt med de andra våldtäktsförsöken, är annars våghalsigheten. Mitt på dagen skedde ju bortförandet av flickan.

Mitti:

"

https://www.mitti.se/nyheter/aklagaren-vilma-andersson-utreds-for-andra-liknande-brott-6.3.346539.337020dd95

Man kollar nog ändå på alla allvarliga brott såsom dessa (om man tidigare inte fått DNA träff) och ouppklarade mord, mordförsök.

Mer anmärkningsvärt vore om han inte gjort sig skyldig till annan grov brottslighet innan styckmordet på My, och då är det väl just sådana här brott du nämner.
Citera
2026-02-13, 16:04
Medlem
Citat:

Mitti:

"

Det är väl bra om man kan lagföra honom på fler brott - dessa är ju ändå redan utförda - och kan du binda Robin till dem så är ju dessa därmed lösta. Det är ju bara olösta brott han matchas mot.
Citera
2026-02-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag undrar ifall det skulle kunna röra sig om följande, man har mig veterligen inte gjort några framsteg i fallet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG15y3/tva-kvinnor-overfallna-i-sodertalje

Jag skrev även ett inlägg om detta för en månad sedan: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)

Nej tror inga våldtäktsförsök. Grövre brott som mord! Dom bör kolla upp hans gamla saabar efter blod mm!
Citera
2026-02-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har varit på begravning där urna fanns.
Fick även nyligen förfrågan om jag ville ha en begravning
med urna eller kista vid en nära anhörigs begravningjag.
Skulle välja urna 10 ggr av 10, enda undantaget om den avlidne själv ville ha kista. I samma stund vi dör startar en mängd nedbrytningsprocesser i kroppen (som är ganska obehagliga tänka på).
Senast redigerad av kringkring 2026-02-13 kl. 16:17. Anledning: Tillägg
Citera
2026-02-13, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mer anmärkningsvärt vore om han inte gjort sig skyldig till annan grov brottslighet innan styckmordet på My, och då är det väl just sådana här brott du nämner.

Jo, vi har ju tidigare pratat om det, att det skulle vara konstigt om han inte har gjort något sedan 2021, då han släpptes ut från fängelset.

De två brott vi nu känner till, har utförts i hans eget närområde.

Jag tror att man nu kartlägger hans boenden, och "liknande" händelser som skulle kunna kopplas till honom i tid och närhet. Var har han vistats, jobbat, resor, osv. När har brotten skett, har han haft alibi. Kan kanske även gälla försvinannden?

Jag tror att vi kommer bli chockade av hans senaste tids rekande, och planerande. Ska bli intressant att veta vilka styckverktyg som använts, när de inköpts. Och vad man hittat på hans enheter.

Jag hoppas att han helt enkelt blev tagen på sängen, inte "skyddat sig" genom raderingar osv. Att han lämnat kvar "planeringsmaterial" såsom buntband, hammare, visar att han är något sloppy. Om han varit mer noggrann, hade han förökt få tag i dom vid något tillfälle. Kanske han tänkte återvända,( eller t o m gjorde det?) men anhöriga var riktigt på tårna och hann före.
Senast redigerad av notknapparen 2026-02-13 kl. 16:34.
Citera
2026-02-13, 16:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Det är väl bra om man kan lagföra honom på fler brott - dessa är ju ändå redan utförda - och kan du binda Robin till dem så är ju dessa därmed lösta. Det är ju bara olösta brott han matchas mot.

Javisst, det är ju självklart.

Jag tänker mer på att man vid den senaste bedömningen ändå gjort en bedömning om stor återfallsrisk, men inte i våldsbrott. Det kan vara svårt att veta hur en sådan här person tänker, men med facit i hand kan man nu misstänka att bilderna på de döda tjejerna, kan ha haft en större betydlese i Robins sexuella fantasivärld, än man förstod.

Och Rättsmedicin rekommenderade den behandling som Robin påbörjade, men aldrig hann avsluta innan frigivningen, men också medicinsk behandling.

En sådan medicinsk behandling (ocg uppföljning) kanske kunde förhindrat nytt brott.

Vad jag hoppas är naturligtvis att han inte har gjort något mot någon annan...men visst. Skadan är redan skedd i de fall man nu undersöker, och det bästa är ju förstås att man har fast den skyldige.
Citera
2026-02-13, 16:57
Medlem
2 år och 4 mån... Va Fan!!!
Sverige är inte ett land. Det är ett skämt.
Citera
2026-02-13, 17:29
Medlem
Varför kallar Aftonbladet mordet för "Kidnappningsmordet"? Vet man att hon blev kidnappad och sedan mördad?
Citera
2026-02-13, 17:45
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Utredningen är ju inte färdig och man utgick från gravfridsbrottet vid undersökningen. Det kommer med all sannolikhet framkomma nya detaljer (man kan ju tänka sig vad det kan vara) för en mer komplett bedömning längre fram:

Expressen:

"Undersökningen är baserad på misstanken om gravfridsbrott och det kan bli en komplettering efter rättegången.

– För att kunna få ett sådant fullständigt material för att bedöma själva personen och den gärning som är aktuell. Om det väcks åtal för mord så kommer det att innebära att det kommer ytterligare uppgifter och saker som kan påverka deras bedömning, säger Markus Hankkio, åklagare.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-andersson-ar-radd-for-de-andra-intagna-pa-haktet/

Bussigt tack! Det blev tydligare nu.
Citera
2026-02-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, numera leder ju var och varannan morddom till livstids fängelse? Jämför dagens mordparagraf med mordparagraferna från 2009 och 2014 så kommer du se att bestämmelserna blivit oerhört "livstids-vänliga"...
3 år på sis för unga våldsverkare exempelvis. Eller män som mördar kvinnor och får en 3-6 år. Det räcker med en dags aftonbladsläsning för att se det. Frågan är hur du inte kan veta det? Men jag har förmodligen varit med längre än dig så det är väl det.
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ge oss lite exempel. Jag menar numera leder ju var och varannan morddom till livstids fängelse. Jämför dagens mordparagraf med mordparagraferna från 2009 och 2014 så kommer du se att bestämmelserna blivit oerhört "livstids-vänliga"...

Exempel: 6 år och 4 månader: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kvinna-skots-ihjal-i-sin-lagenhet-hovratten-sanker-straff

Han dömdes inte till rättspsyk heller där de kan sitta ett riktigt livstidsstraff vilket vill säga livet ut, utan han kommer ut igen då maxstraffet i sverige är 16 år vilket inte ens är en tredjedel av livet han tog.

Fick fem år första ronden:https://www.sverigesradio.se/artikel/skarpt-straff-for-26-arig-kvinna-som-planerade-mord höjdes till sju. Tycker du fem år är ett givande straff?

Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Nej, förutsatt att han döms för mordet kan det inte bli tal om annat än livstid för honom och han kommer få vänta länge, länge innan de tidsbestämmer hans straff.

Det finns inga förmildrande omständigheter.

Han hamnar dock ej på rättspsyk då man ej funnit någon psykisk patologi och därmed blir straffet lägre och tidsbestämt. Så säg att hon hade levt till 80 år och så sitter han i 5-16 år. Du tycker det är rätt?

Det bästa vore rättspsyk då de kan sitta där på ett riktigt livstidsstraff. ..förlåt "vård" aka förvaring. Ett bra exempel på det är Joel Ander som satt i över 10 år för kattmord och fantastier över att mörda kvinnor. Rättspsyk är att föredra då de kan behållas för gott där.
Senast redigerad av Brette 2026-02-13 kl. 18:21.
Citera
2026-02-13, 18:25
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ja, tack!

Jag har tidigare felaktigt trott att antisocial personlighetsstörning/personlighetssyndrom var lika med psykopati, som alltså är en allvarlig variant av denna. Jag har länge vetat att man inte ställer diagnosen psykopati, utan klassificerar detta mer som personlighetsdrag som är mer eller mindre stabila. Dessa drag kan man idag inte behandla.

Man kan dock inrikta behandling mot beteenden.

Man pratar inte alltså inte om psykopati som sjukdom, utan om en personlighet som leder till de tankar, känslor och beteenden som klassifieceras som ett sådant personlighetssyndrom. Det till skillnad mot narcissism.

Man gör dock tester inom rättmedicin:

""– Det finns manualer och instrument för att skatta psykopati, den vanligast förekommande är The Psychopathy Checklist Revised (PCL-R) som används till exempel inom Kriminalvården och vid Rättsmedicinalverket. I den modellen läggs stor vikt vid antisociala och kriminella beteenden. För att använda det instrumentet görs en semistrukturerad intervju med en läkare eller psykolog som har utbildats på instrumentet. Utöver det behöver man ha tillgång till annan information, till exempel utdrag ur belastningsregistret, journalanteckningar eller kanske en referens som känner personen och som man kan ställa frågor till. Stödinformation behövs eftersom personer med psykopati ofta ljuger obehindrat. PCL-R-skalan går från 0 upp till 40 poäng och i Nordamerika brukar man ange att personer som får mer än 30 poäng har psykopati. I Europa i icke kriminella populationer brukar man prata om ett något lägre gränsvärde, 26 poäng."

https://www.rmv.se/forskningen-fortsatter-leta-bra-behandlingsmetod-mot-psykopati/

Robin har enligt Expressens uppgifter antisocial personlighetsstörning, vilket förstås betyder att man i någon grad utrett honom för detta. Sedan sakans kanske många stöduppgifter, då Robins närmaste inte kan bidra med sådant.

Ja, och ett lägre intellekt, gör naturligtvis det svårare för en person att förstå och tolka omvärlden och förhålla sig till den. Det kan göra att Robin inte kunnat förstå sitt annorlunda sätt att tänka och agera, och därtill låtit honom hemfalla i sin "egen" värld.

Minns sreiemördaren Israel Keys, som för första gången uppfattade att han var annorlunda än andra. Det var vid ett tillfälle när han sköt en katt inför sina kompisr. Själv skrattade han jättemycket, tyckte att det var så roligt hur katten vred sig, medan kompisarna skrek och grät. Keys var nog en fullblodspsykopt, men smart. Han kunde själv luska ut att han funderade annorlunda, och sedan maskera sig. Levde ett normalt liv med familj, ingen såg vem han egentligen var.

Här har vi förhoppningsvis mer tur. Robin nekar till mord, men jag hoppas att han lämnat spår efter sig som gör att pusslet kan sättas ihop med honom.

Kan han knytas till bortförandet, att ingen annan medverkat och att obduktionen tydligt visar på mord, kan man nog fälla honom. Viss kunskap har han om utredningsarbete, men vi får hoppas att indicerna kopplar honom till mord.
I framtiden kommer vi förhoppningsvis att kunna ställa mer korrekta diagnoser genom att se hur hjärnor hos människor bearbetar mm. Diagnoser idag är övervögande beroende av de som ställer diagnoserna och det finns även en felaktig tyngd i föräldrarnas ord. Många föräldrar är förövare och deras barn kommer uppvisa symptom på det de upplever som handlar om olika former av reaktioner på utsatthet.

Ett barn kan givetvis dömas felaktigt av vuxna och vuxna människor är inte automatiskt felfria eller goda.

Gällande Robin så är den dysfunktionella miljön antagligen inte vad som har skapat honom utan miljöfaktor jämte en biologisk sårbarhet. I det är psykopati en ganska logisk sak att överväga. Otroligt många barn far illa, utsätts för olika grader av svårigheter, utan att utvecklas såsom han har gjort och utan att få hans "intressen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in