2026-02-13, 02:27
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyp
Nej, ibland sker begravning med endast urna. Exempelvis om den avlidne valt att donera sin kropp till forskning, då tar man hand om kroppen innan man hinner ha en begravning.
Det finns säkert fler anledningar.
Det låter rimligt. Om man med säkerhet vet att ingen kropp existerar så blir det förstås märkligt om det står en kista framför altaret som ren platshållare. Det finns ju folk som omkommer i bränder, bl.a.
Citera
2026-02-13, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det är väl ändå alltid en kista vid begravningen? Jag har aldrig hört talas om något annat. Kroppen är aldrig kremerad när begravningen sker. Även om kroppen i det här fallet inte var intakt så lär den heller inte ha varit kremerad före begravningen. Kremeringen sker ju alltså efter begravningen (ceremonin) men före urnsättningen då urnan placeras i jorden.

Det
Sker hundratals begravningar med urna dagligen.
Citera
2026-02-13, 07:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det är väl ändå alltid en kista vid begravningen? Jag har aldrig hört talas om något annat. Kroppen är aldrig kremerad när begravningen sker. Även om kroppen i det här fallet inte var intakt så lär den heller inte ha varit kremerad före begravningen. Kremeringen sker ju alltså efter begravningen (ceremonin) men före urnsättningen då urnan placeras i jorden.
Jag har varit på begravning där urna fanns.
Fick även nyligen förfrågan om jag ville ha en begravning
med urna eller kista vid en nära anhörigs begravningjag.
Citera
2026-02-13, 07:32
Medlem
Citat:

Nej nej det sker definitivt begravningar med enbart urna också. Vid kistbegravning ska denna egentligen ske inom en månad efter dödsfallet men med urna kan man förlänga tiden till ett år typ. Så absolut har och kommer det ske begravningar där kroppen redan är kremerad.
Detta behöver inte heller bara ha att göra med om personen valt att donera organ eller så utan är ett val man får göra oavsett.
Dock kan man vid tillfällen när kremering skett innan begravningen ändå välja att placera urnan i en kista vid själva ceremonin om man vill.

Men som sagt jag vet inte hur de gjort i detta fall utan vill bara informera om att det inte alls behöver vara på så sätt att kroppsdelarna låg i kistan bara för att det just var en kista.
Citera
2026-02-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
För att så fungerar svenskt rättsväsende.

Bara glömma! Han kommer få livstid!
Citera
2026-02-13, 09:07
Medlem
Citat:

Nej då, det är inte alltid kista vid begravningen. Min mamma låg i en urna vid begravningen.
Citera
2026-02-13, 11:19
Medlem
Blir mysigt för den provocerande fula snoppfittan.
Att ligga och trycka på isolering större delen av tiden. Inte ens på bögkåkar dom daltat in snoppfittan på. Kommer någon gilla äcklet.
Önskar att plitarna låtar han bli uppäten.
Han kommer ju få typ, sitta med Cp ungar som begått våldtäkt och pedofiler. Dom kan man även avrätta senare. Men ser dom Wilma kommer hatet spruta. Hur fan kan människan gått normalt bland folk? Lätt, topp 5 de fulaste människor jag sett i mitt liv.
Citera
2026-02-13, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Psykopati och antisocial personlighetsstörning är inte samma sak så du bör börja med att uppdatera dina egna kunskaper.

Och nej, varken psykopati eller antisocial personlighetsstörning innebär att man ska dömas till vård istället för fängelsestraff i Sverige då poängen är att ingetdera innebär psykotiska inslag.

Nu är det inte till mig du svarar, men jag försöker sätta mig in i begreppet antisocial personlighetesstörning/ psykopati.

Som jag uppfattar det är psykopati den allvarligare formen av antisocial personlighetssyndrom, vilket verkar samma som antisocial personlighetsstörning.

Utifrån Expressens uppgifter, ska alltså Robin lida av antisocial personlighetsstörning, vilket då borde innebära att Robin ligger någonstans inom en skala av denna personlighetsstörning. Med tanker på det brott han utfört (jag utgår från mord, trots att han nekar), med styckning efteråt, tänker jag att han scorar högt på psykopatiskalan. Om styckningen varit offensiv, då utgår jag från att värdet på psykopatiskalan blir högre.

Denna störning, tillsammans med en lägre intelligensnivå samt förmodligen en dysfunktionell uppväxtmiljö, har förmodligen bidragit till det som har hänt. Hans brist på empati, har låtit honom gå över gränser där andra stoppar, och man kan väl misstänka att brist på det stöd som borde ha funnits i hans uppväxt, men även senare, har låtit hans pervisiteter fått gro helt utan insyn, ingrepp, behandling eller andra åtgärder.

Det är inte allmänheten som ska vara skyddsnätet mot "Robinar". Det har säkerligen funnits många varningstecken, något som samhället behöver bli bättre på, allt från dagis, skola, till det som hände 2019 i Robins liv under och efter straffet.

"Utredningen ska dock ha slagit fast att Vilma Andersson har en antisocial personlighetsstörning som kan göra att han beter sig manipulativt, impulsivt och kan uppvisa brist på ånger och empati. "

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slutsatsen-vilma-andersson--frisk-nog-for-fangelsestraff/

Utifrån det jag nu läst i artiklarna nedan, definieras en personlighetsstörning/personlighetssyndrom när en persons personlighet ("tankar, känslor och beteenden") blir så dysfunktionella och maladaptiva att det bidrar till ett lidande eller försämrar funktion i det dagliga livet; socialt, i yrkesliv och andra viktiga relationer.

Det finns tio olika personlighetssyndrom indelat i tre grupper, varav personlighetssyndrom antisocial form ingår i gruppen:

Personlighetssyndrom som beskriver dramatiska, känslosamma, och impulsiva personligheter

- Personlighetssyndrom antisocial form
- Personlighetssyndrom borderlinetyp
- Personlighetssyndrom histrionisk form

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Från Rättsmedicinalverket
(Min fetning):
"Hur definieras psykopati?
– Psykopati tillhör gruppen personlighetssyndrom och man kan säga att det är en allvarligare form av det antisociala personlighetssyndromet. Grundkriterier för att det ska vara ett personlighetssyndrom är att personen själv, eller omgivningen lider samt att det leder till en funktionsnedsättning. Det betyder att personen i fråga har svårigheter att få vardagen att fungera i form av relationer eller sysselsättning.
"
https://www.rmv.se/aktuellt/psykopaten-sa-kanner-du-igen-hen/

Läkartidiningen:
"Personlighetssyndrom benämndes tidigare »personlighetsstörningar« och är vanligt förekommande, för­enade med sämre livskvalitet, funktionsbegränsningar och sämre hälsa, och de förblir ofta odiagnostiserade."
//
"Personlighet kan definieras som det väsentligen stabila mönster av tankar, känslor och beteenden som utmärker en persons unika sätt att möta, hantera och anpassa sig till sina livsomständigheter. I livsomständigheter inkluderas allt från oväntade och väntade händelser till relationer, uppgifter och problem i personens tillvaro. När detta väsentligen stabila mönster är så dysfunktionellt och maladaptivt att det medför ett »kliniskt signifikant lidande eller försämrad funktion i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden« använder man begreppet personlighetspatologi eller mer specifikt »personlighetssyndrom« [1]. "

https://lakartidningen.se/vetenskap/personlighetssyndrom-vad-ar-det-och-hur-staller-man-diagnos/

Region Uppsala:

"Med personlighetssyndrom menas att en person har så avvikande och oflexibla personlighetsdrag att det leder till påtagligt lidande för personen själv, och/eller till nedsatt förmåga att hantera relationer, både socialt och i yrkeslivet."
//
"Personlighetssyndrom antisocial form
Personlighetssyndrom antisocial form innebär brist på respekt för andra människors rättigheter och för sociala normer, som att bryta mot lagen, ljuga och luras. Den som är antisocial är ofta impulsiv, irritabel, eller aggressiv. Man kan agera vårdslöst och ha bristande respekt för egen eller andras säkerhet. Man kan visa oberördhet eller rationalisera bort sitt egna ansvar i situationer där man behandlat någon illa, skadat, eller stulit från någon annan.
"

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/personlighetssyndrom/
Citera
2026-02-13, 11:52
Medlem
Citat:
Nej är man ung och oerfaren förstår man inte hur rättsväsendet fungerar så jag förstår din frustration men om vi vänder på det då: tycker du att alla de mord och andra hemskheter som begåtts har lett till goda straff i sverige?

Ja, numera leder ju var och varannan morddom till livstids fängelse? Jämför dagens mordparagraf med mordparagraferna från 2009 och 2014 så kommer du se att bestämmelserna blivit oerhört "livstids-vänliga"...
Citera
2026-02-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Tills han ber farbror doktorn om behandling för sin ”könsdysfori” och en underskrift när han ansöker om byte av juridiskt kön.

Var det inte något fall nyligen som såg ut så? Någon som dödat sin familj om jag minns rätt?
Citera
2026-02-13, 11:53
Medlem
Citat:
Vad ni tjatar..titta på alla andra mord som begås. Får de några märkbara straff eller?

Ge oss lite exempel. Jag menar numera leder ju var och varannan morddom till livstids fängelse. Jämför dagens mordparagraf med mordparagraferna från 2009 och 2014 så kommer du se att bestämmelserna blivit oerhört "livstids-vänliga"...
Citera
2026-02-13, 11:58
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
För att så fungerar svenskt rättsväsende.

Nej, förutsatt att han döms för mordet kan det inte bli tal om annat än livstid för honom och han kommer få vänta länge, länge innan de tidsbestämmer hans straff.

Det finns inga förmildrande omständigheter.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-02-13 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in