2026-02-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.
Inkomst av kapital dyker väl upp när man kollar upp någons inkomst? Kollar du upp mig så kommer du ju inte se min lön för förra året utan min beskattade inkomst, där mina kapitalinkomster ingår.
Citera
2026-02-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såklart. Lycka till.
Behövs inte har gjort detta sedan jag var 23 år, haft 3 st granskningar via skatteverket.

Mer lustigt att det var skatteverket själva som stängde ner enskilda företaget när jag prova på o jobba som anställd åt staten därefter till norge 1 år, via detta förstod även jag att skatteverket kan inte se vad jag har för inventarier, även om jag har skrivit av maskiner o ställningar för närmare en halv miljon.

Ut över det ett lager, man får bra rabatter via stor köp, hur mycket av allt detta jag sedan kunde använda privat var det mest lustiga genom att skatteverket själva meddela du får inte ha en passiv enskild firma när du är anställd o valde o stänga ner den, men allt som är köpt verka dom inte bry sig om, bra för mig o tacka staten för att vara så givmilda. starta man sedan upp går SGI upp på topp i 3år som jag skulle haft som heltids anställd. Sverige är som sagt ett härligt land.
Citera
2026-02-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Behövs inte har gjort detta sedan jag var 23 år, haft 3 st granskningar via skatteverket.
Du säger att du investerar i fastigheter i andra länder, att du gör riktigt stora pengar. Jag tror inte ett skit av vad du säger. Dina otroliga aktieaffärer. Du bara hittar på.
Citera
2026-02-13, 12:23
Medlem
Citat:
Du säger att du investerar i fastigheter i andra länder, att du gör riktigt stora pengar. Jag tror inte ett skit av vad du säger. Dina otroliga aktieaffärer. Du bara hittar på.
Har aldrig köpt utomlands, första lilla huset när jag blev arbetslös som 23 åring, lag grunden så vi kunde köpa en tomt i Uppsala o bygga även den på halva tiden via a-kassan. Därefter sköt bostadsmarknaden upp som en raket, huset mer än dubbla upp sitt värde, jag flytta tillbaka till Umeå kunde köpa innan bostads sköt upp här, dvs det gav en ordentlig hävarm, utgör nu jag bor utan lån genom alla dessa affärer, sista lilla huset handlar om att bygga även ett mindre uthyrningshus då man får hyra ut skattefritt upp till 45-tusen per år, samt man har ingen fastighetsskatt första 15 åren.

Man kan alltså påverka sin inkomst hur man vill, dvs allt syns inte i deklaration, som ex uthyrning om man inte deklarera någon vinst.

Du har som sagt så mycket kvar o lära hur allt fungera, vad som står på pappret berätta ingenting.
Citera
2026-02-13, 12:23
Medlem
Inget konstigt, har flera bekanta med betalda hus sen 30 år tillbaka. En villa kunde kosta som kompisens 1,6 Mille å då i två plan å helt ny i ett villaområde strax utanför gbg. å ett Varm garage på 50 kvadrat ingick.
Citera
2026-02-13, 12:27
Medlem
Nog kan man leva rätt bra utan att jobba för mycket o ärligt, är inte snål men lite sparsam ibland. Men ibland väldigt frikostig mot mina nära o kära vid en ny vinst då jag själv har så jag klarar mig enligt min budget. Min flickvän tjänar mer än mig i lön (min lön och sjukpension) men är ständigt utan pengar i slutet av månaden och vi bor inte ihop... ännu. Skulle vi flytta ihop försvinner hennes hyra o lite andra räkningar på ca 6.500:- i månaden, 50% av det kan hamna i våra då gemensamma räkningar o andra halvan kan hon behålla som sin egna lilla pott.

Av olika skäl så kan det vara en anledning av mina tips/travvinster så äger jag ett par fina armbandsklockor som är värda ca en halv miljon. Även en Lotus sportbil på ca samma värde, en Polestar elbil med ca samma värde, en bostadsrätt med låg hyra (liten 3:a om 60m2) köpt för 250 tusen o värd det fyrdubbla idag (ca 40.000:- i lån på den kvar) som minskar med 6.000:- per år. Plockar ut 10.000:- i månaden i skattade pengar från ett fondkonto som jag investerat i som kommer att räcka i minst 15 år till innan det är tömt. Jobbar halvtid (max) samt halv sjukpension som ger ca 15 papp till i månaden, blir snart en äkta pensionär o enligt pensionsmyndigheten så blir det ca 16800:- efter skatt i månaden i pension (dagens penningvärde). Har ca 300.000:- liggandes i kontanter hemma fördelade på (Dollar, Euro, SEK)

Sedan allt annat skit av värde som ligger/står o skräpar (motorcykel, el-mtb, kajak, vapenskåp med lite vapen, pilbåge, delägare i en husvagn) Guld/silversmides verkstan (som ligger nerpackat på ett lagerhotell) har nog ca 10 kilo silver bland de sakerna.
.................................................. .....................
Igår plockade jag ut 8500:- i presentkort på ICA-Maxi efter en ny liten vinst, är bra att spä ut storhandlingen en gång i månaden i ca 5 månader.
Citera
2026-02-13, 12:41
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte hur jag kan vara så otydlig. Jag ska ta det steg för steg.

1. Förr kunde man offentligt se på en enskilds deklaration vad som var inkomst av kapital respektive vad som var inkomst av tjänst.

2. Från inkomståret 2025 verkar man inte längre kunna se det. Allt bakas ihop.

3. Stämmer det eller inte?

4. Om deklarationerna för inkomståret 2025 är klara eller inte har inget med saken att göra.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/inkomstuppgifter-hos-skatteverket-ar-inte-langre-offentligt/
Citera
2026-02-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/inkomstuppgifter-hos-skatteverket-ar-inte-langre-offentligt/
Tack. Tänk att det skulle vara så svårt.
Citera
2026-02-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Inget konstigt, har flera bekanta med betalda hus sen 30 år tillbaka. En villa kunde kosta som kompisens 1,6 Mille å då i två plan å helt ny i ett villaområde strax utanför gbg. å ett Varm garage på 50 kvadrat ingick.

Men att slippa just räntekostnaden på några tusen gör ju inte så mycket på ekonomin som helhet. Har man inkomst motsvarande garantipension så blir det jävligt snålt även huset är betalt.

Räntan motsvarar att man kan ha 50-60k lägre i årsinkomst och ha samma levnadsstandard, inte 3-400k mindre.
Citera
2026-02-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men att slippa just räntekostnaden på några tusen gör ju inte så mycket på ekonomin som helhet. Har man inkomst motsvarande garantipension så blir det jävligt snålt även huset är betalt.

Räntan motsvarar att man kan ha 50-60k lägre i årsinkomst och ha samma levnadsstandard, inte 3-400k mindre.
Jo klart, kommer ihåg när han sa till mig för minst 30 år sedan att huset är betalt.
Citera
2026-02-13, 16:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?

Han säljer ryssfemmor och andra anabola, bra marginal på det.
Citera
2026-02-13, 16:14
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Men jo det gör det såklart. Tror du att du är osynlig för skatteverket?

Osäkert, min syns inte på min deklaration. Men det är möjligt att Avanza i mitt fall informera om den till skattmasen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in