2026-02-12, 22:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.

Nej det stämmer inte. Inkomst av kapital redovisas även i offentliga uppgifter liksom andra inkomster.
Citera
2026-02-12, 22:18
Medlem
Eventuellt Bostadsbidrag från f-kassan och vidare lever fattigt.

Har man inga låna, inga krediter, ingen ny bil på leasing, inte den senaste telefonen, inte äter ute flera gånger per vecka så går det att leva fattigt.

Motorcyklar och andra fordon kan vara från tidigare år då man tjänat bättre.
Citera
2026-02-12, 22:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?

Är personerna utlänningar så informera kronofogden eller polisen så gör de en utredning av fallet.
Är de ärliga människor som du känner så kanske det kan vara arv, pengar när de sålt bolag eller annat.
Citera
2026-02-12, 22:32
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej det stämmer inte. Inkomst av kapital redovisas även i offentliga uppgifter liksom andra inkomster.

Om man har alla tillgångar typ fonder och aktier i en kapitalförsäkring så syns det ingenstans. Utdelningar blir kvar i kapitalförsäkringen och man kan plocka ut dom genom överföring till sitt lönekonto.
Citera
2026-02-12, 22:54
Avstängd
Citat:
Om man har alla tillgångar typ fonder och aktier i en kapitalförsäkring så syns det ingenstans. Utdelningar blir kvar i kapitalförsäkringen och man kan plocka ut dom genom överföring till sitt lönekonto.

Men jo det gör det såklart. Tror du att du är osynlig för skatteverket?
Senast redigerad av rtlkertkerjterk5 2026-02-12 kl. 22:56.
Citera
2026-02-12, 23:28
Medlem
Computerzs avatar
Tagit lån? Spenderat sparade pengar? Arv? Gåva osv. Eller är han målvakt åt något gäng? 😁
Citera
2026-02-12, 23:38
Medlem
Whirls avatar
Nyfikna jävlar som TS som gör att man blir sugen på att avskaffa offentlighetsprincipen
Citera
2026-02-12, 23:39
Medlem
Citat:
Jag kollade upp ett par personer som driver gym och äger motorcyklar,, radhus och bilar. En man var 42-år och hade en årsinkomst på cirka 150 000? Jag får inte det att gå ihop, vad fan lever han och familjen på?

Kriminell? Pengatvätt?
Jaadu jag har en årsinkomst på 570000 men kämpar och bor i en liten trea med alla barn. Arv? Fastighetskarriär? Skaffade hus innan barn?
Citera
2026-02-12, 23:43
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Inkomst av kapital. Det är hur många som helst som lever på old money eller på aktieutdelningar.

Hur många som helst driver gym och äger en MC med old money skulle du säga på en skala?
Citera
2026-02-12, 23:55
Medlem
Lyckade affärer på börsen är fortfarande möjligt
Citera
2026-02-13, 00:35
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?

Är väl ungefär som Espressohouse, över 500 ställen har de men går minus några miljoner varje år. Man sköter det i deklarationen och tar inte ut lön utan lånar istället.
Citera
2026-02-13, 00:36
Medlem
Citat:

Kriminell? Pengatvätt?

1. Starta eget bolag
2. Jobba in lite pengar och anställ lite människor
3. Nöt några år
4. Dela ut till dig själv för 22% skatt
5. Köp uttdelningsaktier typ ”vår energi” 15% utdelning, ”volati pref” 10 % utdelning eller ”canadian blanc” 12 % utdelning
6. Njut av kvartalsutdelningar och lev ett bra liv.

Orkar du spendera några år med att nöta lite kan alla leva bra på mindre lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in