Citat:
Ursprungligen postat av
Hateuu
Helt klart intressant och se vinklingar och vridningar på det här.
Det som är intressant för mig i den här rättegången är just att det är dumpen.
De har sakfrågan redan klar, att försvara barn är ett tungt argument. Men där emot så hittar dom varenda kryphål i journalistik för att tänja på gränserna.
Det som händer nu är VH som försöker för den egna skull få för mig egen rättighet att han kan vara dum men han förtjänar inte det han fått.
Dumpen gömmer seg bakom utgivningsbevis där mediemyndigjeten kan dela ut( om jag förstår rätt är det JK som ska se till att det följs men sitter passiv).
Om nu Sara blir dömd för sin journalistik så ska vi komma ihåg att det finns 2 offer här. Det finns en som är förstalad och det finns ett företag som inte får fortsätta med den journalistiken som dom önskar.
Där emot har rätten med domen utryckligen sagt att VH är delvis skyldig för skadan själv. Och i min tolkning så har ju dumpen fått fram lite av det dom vill men hela vägen för rätten tycker att handlar man klandervärdig ska man inte ha rätten att gråa att någon kallar dig kländervärdig. Och i det här fallet när man chattar med ”barn” på internet och bestämmer träffar så kan det faktiskt vara någon som publicerar dig. Vill inte säga dumpen för det kan faktiskt vara vem som helst. Och där med har du orsakat skadan själv.
Men ändå dömmer TR att det VH har gjort inte förtjänade den allmänna spridning som Sara gett honom. Varför säger dom att han ändå är skyldig till 66% för mig finns det bara 0 eller 100?
Så domen är ju ändå inte svart eller vit som det borde.
Borde VH medvetet riskerat att han skulle bli rikskändis?
Sen kan jag hålla med dom att skadestånd så som att förlorat jobb osv borde han räknat med. Det räcker med 1 person så hade han förlorat jobbet och borde då inte skylla detta på dumpen utan var en risk han satte sig själv i.
Men skadeståndet för förtal borde ju vara 0 eller 100%?
Förtals lagen är ändå bra för man ska inte sitta och göra saker för sedan kunna gömma sig bakom att ingen får prat om det för då stämmer du dom. Utan det handlar ju mer om HUR just dumpen har hanterat och publicerat det och VARFÖR.
Helt klart är att försvara barn ett tungt argument men också ett otroligt brett.
Deras argument faller lite här när man försöker bryta ner och definiera hur de försvarar dem.
Det finns många punkter, den förtalade kan ha barn som far illa.
Finns det några bevis på att de förhindrar övergrepp?
Finns det bevis på att de hjälpt barn träda fram och få förbrytare dömda?
Det är många delar utav de breda argumentet. En annan sida av det är hur hjälper de barnen igenom uthängningarna? Som Aramir2 påpekat flera gånger så är inte uthängning en effektiv metod.
Samt om den skulle vara de så är det ett tidsbegränsat skydd som varar ungefär så länge som motparten mår dåligt. När personen sedan är bortglömd eller flyttat kan den börja om på nytt.
Om man nu velat skydda barnen hade det varit effektivare att sammarbeta med exempelvis anova. Ingen konfrontation utan ett samtal om vart de skall vända sig och om de behöver någon som lyssnar så kan man höra av sig till dem. Man följer sedan personen i sin utveckling och när personen gjort framsteg så kan man göra en intervju och dela personens resa och hur man hjälpt den på banan.
Detta arbete involverar mer hands on och är därför mer tidskrävande, men de reducerar risken för att personen skulle få tag i barn.
Så enligt mig faller deras argument rätt platt då ingen i längden gynnas av det. Men kortsiktigt gynnar de Sara och Patrik.
Jag delar dock inte din åsikt om att det finns 2 offer i detta fallet. Du får se det såhär, det är Dumpen som är förbrytare. Där Sara enligt utgivningsbevis är den ända som kan ta ansvar. Det är lite som att säga att när en person går och misshandlar folk och döms finns det 2 offer. Dels den som blivit misshandlad men också misshandlaren som nu är tillsagd att den inte får gå runt och slå folk.
Jag håller med dig om att bedömningen om att han skulle få skylla sig själv är otroligt snäv. Kan dela TRs inställning till viss del. MEN de lägger på tok för stort ansvar utav HENNES agerande på honom.
Anser att rollerna skulle varit omvända att han max fått stå för 20-33% ansvar med sin egna inblandning. Som det är säger TR indirekt att vi anser dig klandervärd och vill straffa dig för dina handlingar. Som om han skulle ha begått ett faktiskt brott.
Nog att man kan anse att hans inblandning gjort förtalet möjligt. Men det är ju samma problem vid spridande utav domar och utpeka personer som brottsliga via domar och avtjänade straff. Där jag tvivlar att TR skulle döma ansvar för den FD dömda för förtalet som skedde år senare.
Så anser att de 3 domarna kör lite eget och indirekt vill döma/straffa honom för hans agerande.
Därför tror jag också att om det prövas i högre instanser så kommer skadeståndet få en ny bedömning.
Som sagt, indirekt säger TR att de har makten att döma ner skadan för en förtalad vars dom spridits. Kanske lett till att personen förlorat jobbet eller inte kunnat få jobb. Möjligen behövt flytta.
Att den då dömde skulle ha tänkt på detta 10 år sedan när brottet begicks och därför har del av ansvaret i spridandet utav domen 5-8år efter avtjänat straff. I de avseendet är ju förtalslagen till för att hjälpa folk som skall ha rehabiliterats till att få en ny chans att träda in i samhället.
Det är ett intressant fall att följa och vart de kommer att sluta. Om ca 3 veckor bör vi få höra om det blivit någon överklagan och vad beskedet blivit.