Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Alltså man måste ju komma ihåg att det var fördelaktigt för alla underrättelsetjänster att vara vän med Epstein. Alla hade ju motiv att vara det, men det betyder inte att Epstein jobbade för dem. Och kompetenta underrättelsetjänster som CIA och Mossad gör mer än en googlesökning på de här personerna innan de börjar samarbeta med dem. Det finns i princip noll chans att Mossad skulle läckt information till honom, de är för sluga för det och jag tror inte CIA gjorde det heller. FSB däremot, visst.
Han påminner mig lite grann om karaktären Viktor Bout i filmen Lord of War. Skillnaden mellan honom och vapenhandlaren från Sovjet är att man istället för vapen utbytte politiskt känslig information. Båda var ovärderliga spelare som bedrev handel ohindrat, kanske för öppet, givet hur man agerade och formulerade sig i mailen.
Udda är det även att han verkade kunna utöva utpressning på det sätt som man misstänker att han gjorde. De som han gjorde detta mot borde ju ha haft hur många möjligheter som helst att komma åt honom. Så jag vet inte hur man ska tänka kring det. Han måste ha varit skrämmande på fler sätt än ett. Och/men uppenbarligen var han värd mycket för dem och kände sig fri att fortsätta agera som en galning. Ibland tillsammans med politiker, ibland med profiler inom techsektorn, som inte sällan får enorma anslag från DOD och Pentagon.
Indikationer på att han gått in i en SCIF och tagit del av känslig information leder mig inte heller till att tro att han frilansade utan följde order. Vems i så fall? Trumps? Tja, varför inte om det nu var han som satt i Ovala rummet vid den här tidpunkten. Om det sedan stämmer så kan vi direkt anta att man har nyttjat en direktlinje som går mellan Washington och Moskva, och därmed är alltså FSB-kopplingen aktiv; Mossad-linjen upprättad, och en komprometterad CIA-gren som spelar den absolut högsta noten i denna uppsättning, och det får mig att tro att han var CIA, inte FSB, i första hand.