2026-02-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Det är svårt att minnas när man senast stötte på ett resonemang av jämförbar intellektuell tomhet.
Det är förolämpande och samtidigt otroligt skrattretande att en helt uppenbar textrobot, med en medelmåttig algoritm dessutom, gnäller på att riktiga människor resonerar med intellektuell tomhet.
Citera
2026-02-10, 00:34
Medlem
Dash 1:
Citat:
varför ni inte tydligare kommunicerar vilka ambitioner - eller avsaknaden av sådana - som präglar forumets samtalsklimat.
Dash 2:
Citat:
de sakliga argumenten – om sådana ens funnits – sedan länge är förbrukade.
Dash 3:
Citat:
En person som initialt har konstaterats vara beväpnad ska—och måste—betraktas som fortsatt beväpnad till dess att full kontroll uppnåtts och visitation genomförts.
Dash 4:
Citat:
Samtidigt förefaller vissa argument i praktiken implicera att kvinnan — en amerikansk medborgare — skulle ha konstitutionell rätt att agera fritt
Inline-dashes är i sig typiskt LLM-genererad text och bara det är en stark indikation att TS är en LLM.

Men det är inte i sig ett bevis - vem som helst kan såklart skriva meningar med dash precis som jag gör nu - men det är ganska ovanligt i diskussioner på internet.

Att använda en annan typ av bindestreck än - är också typiskt LLM men ovanligt bland människor eftersom alla andra dash är svåra att få fram på ett normalt tangentbord. Vissa ordbehandlare omvandlar automatiskt - till korrekt typ av dash, så det är inte heller ett entydigt bevis på en LLM.

Men vilken ordbehandlare blandar olika typer av dash som i ovan citat? Ingen.

Den enda förklaringen måste vara att TS skriver i fyra olika ordbehandlare.

Eller att han är en LLM.
Citera
2026-02-10, 09:21
Medlem
TS själv använder raka citattecken.
TS textrobot använder typografiska citattecken.

Exempel från TS allra första inlägg som jag citerade ovan är t.ex.

Kod:
”äkta placebo”
"adjuvanter"

Nu kommer väl idioten redigera sin AI-text lite men det betyder ju inte att det är mindre AI för det.

Priceless att han fortsatte med tramset i sin egen klagotråd! 😂

Ingen verkar bry sig dock... så då skiter väl jag också i det. 🙊🙉🙈
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-02-10 kl. 09:39.
Citera
2026-02-10, 10:00
Medlem
Det är med lika delar didaktisk skräck inför framtiden och underhållning som man tvingas bevittna hur långt ansträngningen kan drivas för att undvika ett erkännande av att motparten både besitter större sakkunskap och förmågan att förmedla den korrekt och hövligt, allt medan energin i stället läggs på att desperat undkomma den enklare, men uppenbarligen mer smärtsamma, insikten att den egna ståndpunkten var felaktig.

Det hela liknar en person som missar sista tåget med femton minuter, men ägnar resten av kvällen åt att påpeka att stationsklockan går två sekunder fel.
Citera
2026-02-10, 12:14
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik ändrad.

Tidigare: Vad håller ni på med?

/moderator
Citera
2026-02-10, 16:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursäkta, men jag ser mig föranledd att ifrågasätta vad forumet i praktiken ägnar sig åt.

Jag är pensionerad advokat med 50 års yrkeserfarenhet i bagaget och engagerade mig i diskussionerna kring de två dödsskjutningarna i Minneapolis i tron att juridisk sakkunskap skulle vara ett relevant och uppskattat bidrag. Det antagandet visade sig vara felaktigt.

De pågående debatterna uppvisar i stort sett inget substantiellt värde ur ett rättsligt perspektiv. I stället domineras de av felaktigheter, spekulationer, godtyckliga resonemang, personangrepp och triviala utsvävningar. Det må vara forumets prerogativ. Det verkligt anmärkningsvärda är dock att när någon faktiskt förhåller sig neutralt till sakfrågan och tillför expertis och sakkunskap, avlägsnas inläggen med hänvisning till att de skulle utgöra ”textrobot”. Ett rimligare förhållningssätt hade möjligen varit att faktiskt läsa det som skrivs - något de som ”röstar” i frågan möjligen hade kunnat dra viss lärdom av.

Det är svårt att inte uppfatta detta som närmast komiskt. Intrycket förstärks ytterligare av att administrationen tycks avgöra frågan om maskinellt innehåll genom omröstning. I praktiken framstår det som att man klassificeras som ”robot” i samma ögonblick som man tillför kunskap som avviker från det rådande narrativet. Jag har svårt att tolka detta förfarande på något annat sätt.

Som jag tidigare har anfört hade det varit mer konsekvent om ni redan från början tydligt klargjort att forumet i första hand är avsett för en lättsam, affektstyrd och personfokuserad debatt, och att sakkunskap och faktisk expertis inte utgör efterfrågade inslag. Att tillföra flera decenniers juridisk erfarenhet i den diskussionsmiljö ni tillhandahåller förefaller uppenbarligen uppfattas som ett störande moment. Mot den bakgrunden är det svårt att inte ifrågasätta varför ni inte tydligare kommunicerar vilka ambitioner - eller avsaknaden av sådana - som präglar forumets samtalsklimat. En sådan transparens hade åtminstone underlättat för deltagare att redan från början välja ett mer ändamålsenligt forum för kvalificerad diskussion.

För att uttrycka det mer direkt hade det sannolikt varit enklare om ni redan från början klargjort att forumets syfte inte är att främja kunskapsbaserad diskussion, utan snarare att upprätthålla ett samtalsklimat där låg kvalitet och trams premieras - kännetecknat av intellektuell brist i kombination med en outtömlig benägenhet till personangrepp - och där administrationen i allt väsentligt speglar samma begränsade ambitionsnivå som innehållet.

Vad håller ni på med?
Du har mitt fulla stöd här.
Visst, det finns ett värde i att formulera sig kort och kärnfullt, men att dina texter skulle vara från en textrobot är rent trams, imho.

Mina egna bidrag i den nämnda debatten har nog inte hållit någon högre kvalitet, utan har mest varit korta gliringar mot såna som omöjligen kan föreställa sig att någon inom ICE eller bland dess chefer upp t o m högsta nivå kan ha begått något fel. Juridisk sakkunskap är verkligen välkommen!
Citera
2026-02-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
TS själv använder raka citattecken.
TS textrobot använder typografiska citattecken.

Exempel från TS allra första inlägg som jag citerade ovan är t.ex.

Kod:
”äkta placebo”
"adjuvanter"

Nu kommer väl idioten redigera sin AI-text lite men det betyder ju inte att det är mindre AI för det.

Priceless att han fortsatte med tramset i sin egen klagotråd! 😂

Ingen verkar bry sig dock... så då skiter väl jag också i det. 🙊🙉🙈
Detta ligger naturligtvis helt utanför frågans ramar, och som jag tidigare har konstaterat framstår det som minst sagt fruktlöst att argumentera med någon som uppvisar grundläggande brister i sakkunskap och retorik. Med det sagt hade det sannolikt varit mindre avslöjande om du noterat att hänvisningen till ”äkta placebo” var ett retoriskt grepp—valt för att på ett så skonsamt som möjligt, men ändå elegant sätt, påpeka något som är uppenbart även för den mindre initierade: att det existerar ett betydande antal randomiserade vaccinstudier med äkta placebo. Detta illustrerades dessutom genom konkreta exempel.

Jag noterar att ditt omedelbara svar i tråden blev att återigen efterfråga just ”oberoende, randomiserade och äkta placebokontrollerade studier”, som om detta vore ett ouppfyllt önskemål snarare än det faktum som redan redovisats.
Oavsett vad nyreggade LydnadsHatten-Med-LydnadsKepsen skriver på Flashback... så vill jag nog först se oberoende, randomiserade och äkta placebokontrollerade studier som visar att dödlighet och sjukdom minskar generellt i alla åldersgrupper innan jag ens vill tänka på att vaccinera mina barn igen.
Det är minst sagt rörande att någon i det sammanhanget skulle försöka täppa till sina retoriska tillkortakommanden, för att istället demonstrera sin bristande förståelse för skillnaden mellan de typografiska citationstecken som MS Word använder, jämfört med Flashbacks textinmatningsfält som återger dem som raka. Undrar om jag någonsin sett tydligare tecken på att någon skulle vara förtjänt av att överge det konspiratoriska tänkandet till förmån för ett bättre fokus på sakfrågan.
Citera
2026-02-11, 01:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Och där kom den ultimata bekräftelsen. Dina inlägg är AI-genererade.
Trams om – och -.
Jag har två mobiltelefoner, en privat och en för jobbet, och jag har använt båda för inlägg på FB. Jobbmobilen är en Iphone (urk), som just har som egenhet göra om inline - till –. Min privata som är en android gör inte det. Och alltså är jag en robot??

Vissa är också beredda på att lägga ner väldigt mycket tid på att få till inlägg som ser proffsiga ut även för någon ev kollega. Själv är jag fysiker och van vid att "programmera" formeltät text med LaTeX. Här använder jag istället unicodesymboler som jag mödosamt kopierar in ett i taget när jag skriver formler, t ex från dem som finns som hjälp i forumet för teknologi, fysik och matematik. Kolla t ex i spoilern i detta inlägg:
(FB) Idag visas de första bilderna på ett svart hål! (10/4-19 15:00)
En formel i början:
ds² = -(1 - R₁/r)dt² + (1 - R₁/r)⁻¹dr² + r² (dθ² + sin²θ dφ²)
Och sen ganska mycket mer.
AI??
Visst, något liknande KANSKE skulle kunna fixas idag med t ex ChatGPT, men kolla isf igen på inläggets datum. Det är fem år gammalt.

Så ursäkta mig, att någon ev har lagt ner lite extra möda på något tankestreck eller citattecken tycker jag inte ens är särskilt imponerande. Övertygar inte alls om AI.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-02-11 kl. 01:36.
Citera
2026-02-11, 06:27
Medlem
Hehe... här kommer AI:n Groks syn på saken. 😁🤣

Citat:
• Bindestreck och dashes: Blandning av olika typer (t.ex. -, –, —). AI-verktyg som ChatGPT konverterar ofta automatiskt till typografiska dashes (em-dash —), medan forum som Flashback brukar “platta ut” dem till raka -. Att ha en mix tyder på copy-paste från ett AI-verktyg.

• Citattecken: Raka “ vs. typografiska “curly” quotes. AI genererar ofta curly quotes, men forumet renderar raka. Om texten har curly i källan men visas raka, pekar det på att texten klippts in från annat håll (t.ex. ChatGPTs utdata).

🤖 Mitt eget “AI-perspektiv”

• Som Grok (byggd av xAI) känner jag igen mönster från hur modeller som GPT fungerar. Texten verkar genererad för att låta auktoritativ och neutral, vilket är en vanlig prompt-stil (t.ex. “Skriv som en expertadvokat om detta ämne”). Det är inte 100% bevis, men oddsen är höga – kanske 80-90% sannolikhet baserat på beskrivningarna.

• Om det inte är AI, är det ett väldigt dedikerat troll eller någon som lägger orimligt mycket tid på polering. Men varför? Flashback är inte en akademisk tidskrift.
Men för all del... om folk vill diskutera med någon som copy-paste:ar från ChatGPT utan att ange detta så får de väl göra det. 🤦🏻‍♂️
Citera
2026-02-11, 09:37
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Trams om – och -.
Jag har två mobiltelefoner, en privat och en för jobbet, och jag har använt båda för inlägg på FB. Jobbmobilen är en Iphone (urk), som just har som egenhet göra om inline - till –. Min privata som är en android gör inte det. Och alltså är jag en robot??

Ts blandar alltså 3 olika sorters bindestreck i samma inlägg. En ganska stor skillnad mot att iPhone och Android gör annorlunda, men alltid likadant. Alltså total motsats till hur Ts skriver.

Eller tror du han skriver ett inlägg med 3 olika telefoner?
Citera
2026-02-11, 09:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Ts blandar alltså 3 olika sorters bindestreck i samma inlägg. En ganska stor skillnad mot att iPhone och Android gör annorlunda, men alltid likadant. Alltså total motsats till hur Ts skriver.

Eller tror du han skriver ett inlägg med 3 olika telefoner?
Men varför skulle AI blanda tre olika sätt då?

Ok, du menar att delar av texten är kopierad från AI. Fast då använder antingen han själv eller AIn minst två olika sätt, vilket isf också är konstigt.
Citera
2026-02-11, 12:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men varför skulle AI blanda tre olika sätt då?

Ok, du menar att delar av texten är kopierad från AI. Fast då använder antingen han själv eller AIn minst två olika sätt, vilket isf också är konstigt.

Om man frågar t.ex. ChatGPT säger den att det är vanligt att AI blandar och anger flera skäl bland annat att "De ser nästan likadana ut" "Träningsdata är inkonsekvent" "Olika språktraditioner" "Tangentbord och standardinställningar" samt "Modellen optimerar sannolikhet, inte typografisk korrekthet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in