2026-02-10, 18:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Har någon här varit för att barn ska ryckas godtyckligt?

Din lilla sjuka klubb som tycker att alla föräldrar som har synpunkter på socialtjänstens barnhandläggning har fel?
Citera
2026-02-10, 18:16
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Din lilla sjuka klubb som tycker att alla föräldrar som har synpunkter på socialtjänstens barnhandläggning har fel?

Nej var har du fått det ifrån?

Har enbart synpunkter på föräldrar vara barn inte är tagna godtyckligt men som skriker absolut högst och far med osanningar.

Stor skillnad på drabbade föräldrar och psykiskt sjuka människor.
Citera
2026-02-10, 18:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Har enbart synpunkter på föräldrar vara barn inte är tagna godtyckligt men som skriker absolut högst och far med osanningar.

Det är just det du inte kan veta.
Citera
2026-02-10, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
I Sverige är det fult att gråta, för män och kvinnor. Det känns som att allt detta har hänt därför att Malin är den typen som löser sin inre stress genom att gråta. Det är inte tillåtet i Sverige. För här gråter vi icke!

Tydligen. Samtidigt som typ alla mammor gör just detta och dessutom pratar om det på nätet, i mammagrupper, helt öppet i media osv. Mycket "värre" än Malins naturliga känslor.
De som förstörde Malins liv har garanterat systrar som bölat efter förlossningen (och som gravida). Det är bara när dessa Häxprocesser 2.0 pågår via dagens Socialtjänst som helt naturliga beteenden som annars är socialt accepterade bland personalens egna vänner och släktingar, som det anges som anledningar till Hysterisk kvinna på 2000-talet.
Citera
2026-02-10, 23:12
Avslutad
Citat:
Jo jag är medveten om att du utger dig för att vara deras vän. Helt ok.
Dock är din syn färgad av deras och de har all anledning att presentera en annan bild än den verkliga. Därför är bm för mig mer trovärdig, det är ”dagsfärsk” info än idag medan G och M haft 2år på sig att glömma och ändra sig.

Går på precis det som finns tillgängligt, medan du går på vad G förmedlar till dig.
Jag har tillgång till all dokumentation så jag behöver inte gå på sägen.

Från svt idag:

"Flera stora genomgångar av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tidigare visat omfattande brister i socialtjänstens utredningar, 2020 granskades 819 tillsynsärenden och myndigheten fann brister i 549 av dem."
Citera
2026-02-10, 23:15
Avslutad
Citat:

Vad ljuger M och G om menar du? Och hur skriker dom högt när UG vill göra ett program? Det var inte M och G som bad om att få vara med, UG bad M och G.
Citera
2026-02-10, 23:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr

Från svt idag:

"Flera stora genomgångar av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har tidigare visat omfattande brister i socialtjänstens utredningar, 2020 granskades 819 tillsynsärenden och myndigheten fann brister i 549 av dem."
Samtidigt så vinner SOC över 95% av alla domslut...

Det går inte till på rätt vis
Citera
2026-02-10, 23:20
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Från svt idag:

Ja ”du har tillgång till all dokumentation”.
Du verkar glömma att vi är på nätet, jag har också tillgång till all dokumentation. Malin skickade den till mig.

Citat:
Vad ljuger M och G om menar du? Och hur skriker dom högt när UG vill göra ett program? Det var inte M och G som bad om att få vara med, UG bad M och G.

Kurt syftar på en annan tråd
Jag vet inte om dom ljuger, jag påpekar lite knasiga delar i deras historia och hennes besatthet i dom felaktiga diagnoserna.
Senast redigerad av Nariiouh 2026-02-10 kl. 23:26.
Citera
2026-02-11, 01:15
Avslutad
Citat:
Ja ”du har tillgång till all dokumentation”.
Du verkar glömma att vi är på nätet, jag har också tillgång till all dokumentation. Malin skickade den till mig.

Kurt syftar på en annan tråd
Jag vet inte om dom ljuger, jag påpekar lite knasiga delar i deras historia och hennes besatthet i dom felaktiga diagnoserna.
Bra, då kan du ju berätta
Citera
2026-02-11, 07:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Samtidigt så vinner SOC över 95% av alla domslut...

Det går inte till på rätt vis

Nej det gör ju inte det och först nu har man kommit på att socionomer inte ska få göra egna medicinska tolkningar, utan att man bör kalla in riktiga utbildade experter till att göra det. OTROLIGT:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredare-barn-ska-inte-omhandertas-godtyckligt

Vad är (Hov)Narriious och Adinas kommentar på det?
Citera
2026-02-11, 09:34
Medlem
Citat:
Nej det var väldigt kontraproduktivt. Skulle inte förvåna mig om socialtjänsten kommer påstå att hon är impulsiv eller dyl nu.

Detta var min tanke också efter att ha sett dokumentären på SVT. Malins son är inte ens två år fyllda och hon är redan i typ sjätte månaden(?) med ett nytt barn vilket innebär att hon inte lyssnat alls på socialtjänsten utan snarare trotsat dem.
Och jag håller fullständigt med dig kring det puckade ombudet som gav rådet att fly utomlands!
Att stanna i Sverige för att bygga en relation till den första sonen och att säga JA TACK till all vägledning i föräldraskap som erbjuds är den enda rätta vägen att gå om Malin ska få chansen att behålla sitt andra barn hos sig.

Det var ett evigt tjatande i dokumentären om att Malin fått fel diagnos när den ansvarige politikern de intervjuar klart och tydligt säger att IF eller autism INTE ligger till grund för domsluten utan att det handlar om HUR mamman beter sig med sitt barn!
Citera
2026-02-11, 09:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Detta var min tanke också efter att ha sett dokumentären på SVT. Malins son är inte ens två år fyllda och hon är redan i typ sjätte månaden(?) med ett nytt barn vilket innebär att hon inte lyssnat alls på socialtjänsten utan snarare trotsat dem.
Som om det är socialtjänsten som bestämmer vem som ska få ha barn? Alltså var har det brunnit i proppskåpet på er prussiluskor?

Citat:
Och jag håller fullständigt med dig kring det puckade ombudet som gav rådet att fly utomlands!
Varför skulle det vara ett dåligt råd? Hon sa ju precis som det var. Risken är närmast 100% att barnet kommer att tvångsplaceras direkt vid födseln och det fanns möjligheter att flytta utomlands med barnet. Ej olagligt.

Citat:
Att stanna i Sverige för att bygga en relation till den första sonen och att säga JA TACK till all vägledning i föräldraskap som erbjuds är den enda rätta vägen att gå om Malin ska få chansen att behålla sitt andra barn hos sig.
På vilket sätt skulle socionomer ge rätt vägledning i föräldraskapet?

Citat:
Det var ett evigt tjatande i dokumentären om att Malin fått fel diagnos när den ansvarige politikern de intervjuar klart och tydligt säger att IF eller autism INTE ligger till grund för domsluten utan att det handlar om HUR mamman beter sig med sitt barn!

Den här mamman har aldrig fått möjlighet att vara med sitt barn i en normal vardagsmiljö. I stället har hon placerats på ett utredningshem där frågeställningarna varit färgade av en felaktig diagnos redan från start.

När utgångspunkten är sned blir också bedömningen sned.
Det är dessutom ett faktum att mycket få föräldrar som placeras på utredningshem återförenas med sina barn direkt efteråt. Miljön är konstruerad för att granska, leta brister och dokumentera avvikelser utifrån de frågeställningar socialtjänsten själv formulerat. I många fall arbetar personal med samma socionombakgrund och nära koppling till den myndighet som beställt utredningen.

Det innebär att processen riskerar att bli självbekräftande: Dvs man letar efter problem och hittar problem.

Utredningshem fungerar i praktiken som en förlängning av socialtjänstens bedömning, snarare än en neutral prövning i barnets vardagsmiljö. Därför bör föräldrar noggrant överväga sina alternativ. Ett akut LVU och förhandling i domstol kan vara ett smartare val, än att låta soc kompisar på utredningshemmet helt styra narrativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in