2025-12-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag har heller inte arbetat i någon bransch där arbetsgivarna är så dåliga på att informera sina anställda om vad som pågår inom verksamheten. Numera är jag glad om det kommer någon information överhuvudtaget.

Har hänt att man kollat en lönespec och saknat pengar eller liknande och när man frågar om saken så får man beskedet att något har omtolkats eller ändrats utan att någon information har gått ut om det. Omorganisationer smygs ofta ut samma dag som de börjar gälla. Att ens chef ska sluta meddelas vanligtvis på dennes sista arbetsdag osv.

För att inte tala om den allmänt usla informationen om tidtabeller, upphandlingar, avtal och liknande. Det är enormt mycket grundläggande information som hemlighålls utan att någon rimlig förklaring ges till varför.

Att rykten ofta är illasinnade är nog också kopplat till att nästan alla förändringar i branschen numera är till det sämre för personalen. Det finns liksom ingen anledningen att förvänta sig goda nyheter längre när arbetsgivarna verkar gör allt de kan för att försämra villkoren.

Det verkar vara genomgående i branschen. Jag är tacksam som har en väldigt bra chef - visserligen är hen fåordig men det hen säger är alltid genomtänkt och inte tagit ur luften. Det är ett väldigt tydligt glapp mellan tjänstemän och ombordspersonal där mycket info och rykten filtreras till det värre
Citera
2025-12-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Det verkar vara genomgående i branschen. Jag är tacksam som har en väldigt bra chef - visserligen är hen fåordig men det hen säger är alltid genomtänkt och inte tagit ur luften. Det är ett väldigt tydligt glapp mellan tjänstemän och ombordspersonal där mycket info och rykten filtreras till det värre

Den svenska järnvägen är illa skött på många sätt. Bristfälliga organisationer som inte klarar av att kontrollera informationsflödet inom organisationen är bara ett av problemen.

På min arbetsplats är den inofficiella facebook-gruppen den bästa platsen att hitta korrekt och uppdaterad information, den är också den bästa vägen för icke-akuta kontakter med andra delar av verksamheten som t.ex. fordonsunderhåll eller driftledning.

Detta är naturligtvis ett kraftigt underbetyg för min arbetsgivare.
Citera
2025-12-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Den svenska järnvägen är illa skött på många sätt. Bristfälliga organisationer som inte klarar av att kontrollera informationsflödet inom organisationen är bara ett av problemen.

På min arbetsplats är den inofficiella facebook-gruppen den bästa platsen att hitta korrekt och uppdaterad information, den är också den bästa vägen för icke-akuta kontakter med andra delar av verksamheten som t.ex. fordonsunderhåll eller driftledning.

Detta är naturligtvis ett kraftigt underbetyg för min arbetsgivare.

Håller med! Haha kan inte låta bli att skratta lite åt att Facebook-gruppen är ert ”intranät” 😅 Riktigt så illa är det inte där jag arbetar. Vi har iof inofficiella grupper, men de består till största del av en handfull personer som använder den som en kanal för att uttrycka sitt missnöje med allt!
Citera
2026-01-01, 12:04
Medlem
VR Pågatågen söker nu förare till Malmö för den som är intresserad
Citera
2026-02-06, 00:13
Medlem
VR Öresundståg söker nu också förare i Malmö och Hässleholm
Citera
2026-02-10, 10:00
Medlem
Lite uppdatering sen mitt tidigare inlägg, men jag har kommit in och nu börjar studierna om ca 1 månad, verkligen super taggad!

Men känns osäkert med arbetsmarknaden, och förstår att allt bara är spekulationer, men någon som sitter på lite information "rykten" om vad som tros hända med nyutbildade lokförare?

Och ni som tidigare studerat till lokförare, har ni något tips kring utbildning?
Förutom det som borde vara självklart med att vara så aktiv och delaktig på sin praktik, men tänker mig mer något man kanske inte tänker på. Testa på olika företag på praktiken eller satsa på ett och samma?

Om man satsar på hög lön, vilket företag ska man försöka sig komma in på?

Tacksam för alla svar!
Citera
2026-02-10, 18:50
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesiredName
Lite uppdatering sen mitt tidigare inlägg, men jag har kommit in och nu börjar studierna om ca 1 månad, verkligen super taggad!

Men känns osäkert med arbetsmarknaden, och förstår att allt bara är spekulationer, men någon som sitter på lite information "rykten" om vad som tros hända med nyutbildade lokförare?

Och ni som tidigare studerat till lokförare, har ni något tips kring utbildning?
Förutom det som borde vara självklart med att vara så aktiv och delaktig på sin praktik, men tänker mig mer något man kanske inte tänker på. Testa på olika företag på praktiken eller satsa på ett och samma?

Tacksam för alla svar!
ProTrain du ska plugga på? Vet inte vilken stad, men du får vara beredd att ta LIA vartsom i Sverige för att få ihop dina timmar. Är det i Stockholm kommer du få mycket på pendeln, på gott o ont. De tjänar ju också bra om du nu kan tänka dig jobba ensam med en multad X60 o massa resenärer. Ingen aning hur jobbsituationen ser ut på pendeln dock
Citera
2026-02-11, 05:50
Medlem
Citat:

Tacksam för alla svar!

Försök att få kunna prova på så mycket olika trafikslag som möjligt under LIA-perioderna, för att då få känna vad du trivs bäst att köra, och tacka inte nej till LIA du blir erbjuden.

Försök knyt lite kontakter under LIA med t.ex körlärarens gruppchef osv, så kommer de kanske ihåg dig om du söker jobb där senare.

Pendeltågen i de olika regionerna betalar ofta bra och är egentligen en ganska "säker" anställning som inte påverkas av konjunkturcyklerna, men upphandlingarna kan ändra villkor osv och även kanske övertalighet om tjänster flyttas.

Pendeln i Stockholm har vad jag hört anställningsstopp och är nog nästan lite för många då det är lätt att få ledigt och ont om extrapass, dessutom internutbildas 12 stycken nya som blir examinerade i sommar. De har även minskat på antal LIA-platser nu vad jag har hört.

En hel del examinerade från YH går nog utan jobb just nu, men det kan vända snabbt, om 1 år kan det vara brist igen på lokförare.
Så har man kommit in på utbildningen tror jag att det ändå kan vara rätt att börja plugga nu, kan man få tjänstledigt från annat arbete för att plugga är man ju i en bra sits om man kan gå tillbaka till annat arbete i väntan på vakant lokförarjobb.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2026-02-11 kl. 05:59.
Citera
2026-02-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
ProTrain du ska plugga på? Vet inte vilken stad, men du får vara beredd att ta LIA vartsom i Sverige för att få ihop dina timmar. Är det i Stockholm kommer du få mycket på pendeln, på gott o ont. De tjänar ju också bra om du nu kan tänka dig jobba ensam med en multad X60 o massa resenärer. Ingen aning hur jobbsituationen ser ut på pendeln dock

Jajemän Protrain men inte i Stockholm utan i storstaden Mjölby.

Tror ju spontant att pendeln är det jag kommer trivas bäst med, känns som det kan vara lättare få ihop vardagslivet, jämfört med långa turer som godsförare. Men det är ju som sagt min spontana tanke innan jag har börjat, om det stämmer återstår och se.

Men är det så med skolan att det verkligen är vart som? Eller brukar dom ta någon hänsyn till ort?
Tänker flyttar jag nu ner till Mjölby för att studera, så ska jag 2 månader senare flytta upp till Sundsvall tex för göra LIA? Förstår ju att det är det man får göra om det blir så, men har väl lite hopp om att det kan bli i omnejden i alla fall.
Citera
2026-02-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Försök att få kunna prova på så mycket olika trafikslag som möjligt under LIA-perioderna, för att då få känna vad du trivs bäst att köra, och tacka inte nej till LIA du blir erbjuden.

Försök knyt lite kontakter under LIA med t.ex körlärarens gruppchef osv, så kommer de kanske ihåg dig om du söker jobb där senare.

Pendeltågen i de olika regionerna betalar ofta bra och är egentligen en ganska "säker" anställning som inte påverkas av konjunkturcyklerna, men upphandlingarna kan ändra villkor osv och även kanske övertalighet om tjänster flyttas.

Pendeln i Stockholm har vad jag hört anställningsstopp och är nog nästan lite för många då det är lätt att få ledigt och ont om extrapass, dessutom internutbildas 12 stycken nya som blir examinerade i sommar. De har även minskat på antal LIA-platser nu vad jag har hört.

En hel del examinerade från YH går nog utan jobb just nu, men det kan vända snabbt, om 1 år kan det vara brist igen på lokförare.
Så har man kommit in på utbildningen tror jag att det ändå kan vara rätt att börja plugga nu, kan man få tjänstledigt från annat arbete för att plugga är man ju i en bra sits om man kan gå tillbaka till annat arbete i väntan på vakant lokförarjobb.

Tack för tipsen!

Är det möjligt att tacka nej till LIA och isånafall bli utan? Känns ju som idioti men kanske är så folk gör?

Okej jo jag hörde att pendeln i Stockholm låg närmre 47k nu innan en stor del ob och annat, så det kan man ju helt klart leva gott på!

Jo jag kommer som sagt satsa på det nu i år när man väl har kommit in (dock var det första ansökan jag gjorde) men kanske är så att ansökningarna var färre nu när man hört om jobb möjligheterna, men det är bara en tanke.
Hoppas ju att det ska finnas möjlighet till jobb direkt efter examen, nu när YH har fått godkänt att utbilda flera årskullar, men det återstår och se om 1 år.
Citera
2026-02-12, 04:47
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!

Är det möjligt att tacka nej till LIA och isånafall bli utan? Känns ju som idioti men kanske är så folk gör?

Okej jo jag hörde att pendeln i Stockholm låg närmre 47k nu innan en stor del ob och annat, så det kan man ju helt klart leva gott på!

Jo jag kommer som sagt satsa på det nu i år när man väl har kommit in (dock var det första ansökan jag gjorde) men kanske är så att ansökningarna var färre nu när man hört om jobb möjligheterna, men det är bara en tanke.
Hoppas ju att det ska finnas möjlighet till jobb direkt efter examen, nu när YH har fått godkänt att utbilda flera årskullar, men det återstår och se om 1 år.

Ja, en del uteblir tyvärr från LIA eller säger att de inte kan ha LIA där eller där eller där, och det är dumt av flera skäl. Man tappar t.ex de timmarna, man kan bli av med CSN och man får ju inget omdöme/betyg från LIAn. Dessutom är det en plats som skulle kunnat gå till någon annan elev. Så jag tycker att man ska ta vara på LIAn, det är oftast några veckor det gäller och då kan man nog ordna vandrarhem eller hyra rum eller så på orten man hamnar på.

Det kan bli LIA varsomhelst i landet, jag är osäker på om skolorna tar någon hänsyn, de måste fördela de platser de får tillgängliga.

Ja pendeln ligger nästan på 48k i grundlön efter 2 års anställning, blir alltid en del tillägg på det.
Citera
2026-02-12, 13:17
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Jajemän Protrain men inte i Stockholm utan i storstaden Mjölby.

Tror ju spontant att pendeln är det jag kommer trivas bäst med, känns som det kan vara lättare få ihop vardagslivet, jämfört med långa turer som godsförare. Men det är ju som sagt min spontana tanke innan jag har börjat, om det stämmer återstår och se.

Men är det så med skolan att det verkligen är vart som? Eller brukar dom ta någon hänsyn till ort?
Tänker flyttar jag nu ner till Mjölby för att studera, så ska jag 2 månader senare flytta upp till Sundsvall tex för göra LIA? Förstår ju att det är det man får göra om det blir så, men har väl lite hopp om att det kan bli i omnejden i alla fall.
Pendeln i Stockholm verkar väl ha tvärfullt på förare som jag förstått det o sen har de väl en pågående internutbildning på ett antal personer.
Om du har tur får du LIA på hemmaplan, men då ska det också finnas företag som tar emot mycket LIA elever där du bor. Man får alltid ge önskemål om var man vill ha LIA, men sällan nånting som spelar nån större roll i verkligheten.
Jag angav närliggande orter som förstahandsval, men av 20veckor schemalagd LIA fick jag väl max 15veckor tilldelad, varav TVÅ pass på hemmaplan
Senast redigerad av jesper98. 2026-02-12 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in