Citat:
Ursprungligen postat av
DesiredName
Lite uppdatering sen mitt tidigare inlägg, men jag har kommit in och nu börjar studierna om ca 1 månad, verkligen super taggad!
Men känns osäkert med arbetsmarknaden, och förstår att allt bara är spekulationer, men någon som sitter på lite information "rykten" om vad som tros hända med nyutbildade lokförare?
Och ni som tidigare studerat till lokförare, har ni något tips kring utbildning?
Förutom det som borde vara självklart med att vara så aktiv och delaktig på sin praktik, men tänker mig mer något man kanske inte tänker på. Testa på olika företag på praktiken eller satsa på ett och samma?
Om man satsar på hög lön, vilket företag ska man försöka sig komma in på?
Tacksam för alla svar!
Försök att få kunna prova på så mycket olika trafikslag som möjligt under LIA-perioderna, för att då få känna vad du trivs bäst att köra, och tacka inte nej till LIA du blir erbjuden.
Försök knyt lite kontakter under LIA med t.ex körlärarens gruppchef osv, så kommer de kanske ihåg dig om du söker jobb där senare.
Pendeltågen i de olika regionerna betalar ofta bra och är egentligen en ganska "säker" anställning som inte påverkas av konjunkturcyklerna, men upphandlingarna kan ändra villkor osv och även kanske övertalighet om tjänster flyttas.
Pendeln i Stockholm har vad jag hört anställningsstopp och är nog nästan lite för många då det är lätt att få ledigt och ont om extrapass, dessutom internutbildas 12 stycken nya som blir examinerade i sommar. De har även minskat på antal LIA-platser nu vad jag har hört.
En hel del examinerade från YH går nog utan jobb just nu, men det kan vända snabbt, om 1 år kan det vara brist igen på lokförare.
Så har man kommit in på utbildningen tror jag att det ändå kan vara rätt att börja plugga nu, kan man få tjänstledigt från annat arbete för att plugga är man ju i en bra sits om man kan gå tillbaka till annat arbete i väntan på vakant lokförarjobb.