2025-07-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Precis, men jag använder mindre än det som är rekommenderat, för att just inte överkoncentrera, och sen bättra på där det behövs.

Och som du säger, hade det varit så farligt hade det inte fått nyttjas alls.

anklagade inte dig... mera att det är jävligt svårt att dosera på liten yta. blir nästan garanterat överdos iaf..

Och tyvärr finns det inte något vettigt alternativ till Glyfosat... För ändamålet
Senast redigerad av OneAndOnly.IceMan 2025-07-07 kl. 21:07.
Citera
2025-07-07, 21:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Oavsett så stod det privata nyttjande för ca 1 promille av det totala nyttjande när det förbjöds 2021, och med tanke på att jag är omgiven av jordbruksåkrar gör nog inte några centiliter utspädd roundup varken till eller från.
Nej, men när bönderna sköter sig till 99% och ändå har hotet om totalförbud hängande över sig är det inte underligt att det förbjuda för privatkonsumenter som endast använder det estetiskt och till 99% använder det mot reglerna.
Citera
2025-07-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
anklagade inte dig... mera att det är jävligt svårt att dosera på liten yta. blir nästan garanterat överdos iaf..

Och tyvärr finns det inte något vettigt alternativ till Glyfosat... För ändamålet

Lugnt, uppfattade det inte så.
Citera
2025-07-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej, men när bönderna sköter sig till 99% och ändå har hotet om totalförbud hängande över sig är det inte underligt att det förbjuda för privatkonsumenter som endast använder det estetiskt och till 99% använder det mot reglerna.

Båda de värdena har du dock bara tagit rätt är luften.

1 promille kommer ifrån att det 2021 såldes 807 ton glusofat i Sverige, varav 0,8 ton var till privata konsumenter.

Den förbrukningen är helt ovidkommande i det stora hela oavsett om man gör fel.
Citera
2025-07-07, 22:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Finns på butikshyllan här i Finland, bara att hämta. Men Roundup är pengar i sjön, det finns många billigare tillverkare av glyfosat, hos lantmännen får man 10 och 20l dunkar som bönderna använder för nästan samma pris som nån liten flaska ämnad åt privatpersoner.
Citera
2025-07-07, 22:59
Medlem
orvar2014s avatar
kan enkelt köpas från;
https://friendofgardeners.eu/collections/all

Polen reggat bolag. finns säkert en minimal chans att det fastnar i tullen, men värt chansen. Knappast att polisen 2v efter leverans gör en husransakan som vid svamp eller "ogräs" import.
Citera
2025-07-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packo1
Hej,
Vart får jag tag på roundup glyfosat? Borde fungera bra till Parkslide väl? Hur sker bäst dosering och när? Är inte rädd om något i närheten, så lugnt om det dör också.
Köpte på ebay.de för några år sedan, tror det fortfarande är lagligt där, eller i Polen.
Glad att jag köpte 4 liter , kommer räcka min livstid då man doserar typ en kapsyl till 5l vatten
Citera
2025-07-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Finns på butikshyllan här i Finland, bara att hämta. Men Roundup är pengar i sjön, det finns många billigare tillverkare av glyfosat, hos lantmännen får man 10 och 20l dunkar som bönderna använder för nästan samma pris som nån liten flaska ämnad åt privatpersoner.

Jag noterade detta också, men de ställena som hade billigare skickade inte utan intyg. Oavsett så räcker en liter i många år, så nån hundring extra kvittar. Blir lite skillnad för ett lantbruk.
Citera
2025-10-11, 13:14
Medlem
Glyfosat är ett medel som inte får säljas inom EU, men man kan köpa från exempelvis Kina. Vad finns det för alternativ som säljer detta?
Citera
2026-02-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outbacker
Jag köpte glyfosat på Ebay, billigt och bra:

https://ebay.us/m/CVWFxF

Hur funkade det med betalning och leverans? Är rädd för att kortuppgifter blir felaktigt använda.. Dvs att kontot blir länsat.

Citat:
Köpte ifrån Polen för några veckor sen, 2 liter så det räcker länge. Blandade 1% enligt rekommendation. Fungerar bra, men tog det väldigt försiktigt med besprutander, så blir en omgång till på vissa ställen när det slutat regna

Vad jag läst mig till så var det stora problemet när privatpersoner använde det att man använde det koncentrerat, och då bryts det inte ner. Det används ju fortfarande, så uppenbarligen är det inte så farligt, för då hade det inte sålts alls.

Men har också läst att mot just Parkslide räcker det inte att bara spruta på som man gör på grusuppfarten.

Har du en lämplig polsk länk?
Citera
2026-02-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Hur funkade det med betalning och leverans? Är rädd för att kortuppgifter blir felaktigt använda.. Dvs att kontot blir länsat.

Har du en lämplig polsk länk?

Jag tror det var här:

https://gardenersfriend.eu/sv/produkt/roundup-360-plus-glyfosat-herbicid-1l/
Citera
2026-02-10, 18:07
Medlem
Citat:
Jag tror det var här:

https://gardenersfriend.eu/sv/produkt/roundup-360-plus-glyfosat-herbicid-1l/

Tack! Håller på att utforska olika sidor och det heter tydligen Glifosat på polska.

Hade Round-Up med glyfosat mot parkslidet medans det fortfarande gick att köpa i butik i Sverige. Vet inte styrkan, men vid upprepad behandling gav det en stor effekt. Hann dock aldrig nå målet då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in