2025-07-07, 13:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På väg till jobbet utefter en bergvägg växte mängder av psrkslide men jag tror kommun kom dit å sprutade, såg det vittra ner på några veckor.
Men det går inte garanterat ut i alla växtdelar och rötter, så den kommer skjuta nya skott så småningom. Men för varje ny behandling blir växten svagare
Citera
2025-07-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Men det går inte garanterat ut i alla växtdelar och rötter, så den kommer skjuta nya skott så småningom. Men för varje ny behandling blir växten svagare
Inte åkt där på ett tag så fan vet,
Citera
2025-07-07, 13:17
Medlem
Roundupp som privatpersoner kan köpa är skit, fick för mig det förra sommaren å totalt blev det 4 flaskor till ett hutlöst pris å några veckor senare växte det lika bra som innan, nu kör jag trimmer å kostnaden är noll nu.
Citera
2025-07-07, 17:09
Medlem
Köpte ifrån Polen för några veckor sen, 2 liter så det räcker länge. Blandade 1% enligt rekommendation. Fungerar bra, men tog det väldigt försiktigt med besprutander, så blir en omgång till på vissa ställen när det slutat regna

Vad jag läst mig till så var det stora problemet när privatpersoner använde det att man använde det koncentrerat, och då bryts det inte ner. Det används ju fortfarande, så uppenbarligen är det inte så farligt, för då hade det inte sålts alls.

Men har också läst att mot just Parkslide räcker det inte att bara spruta på som man gör på grusuppfarten.
Citera
2025-07-07, 19:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Köpte ifrån Polen för några veckor sen, 2 liter så det räcker länge. Blandade 1% enligt rekommendation. Fungerar bra, men tog det väldigt försiktigt med besprutander, så blir en omgång till på vissa ställen när det slutat regna

Vad jag läst mig till så var det stora problemet när privatpersoner använde det att man använde det koncentrerat, och då bryts det inte ner. Det används ju fortfarande, så uppenbarligen är det inte så farligt, för då hade det inte sålts alls.

Men har också läst att mot just Parkslide räcker det inte att bara spruta på som man gör på grusuppfarten.
Det som fanns för privatpersoner för några år sedan var redan utblandat. Problemet var att det användes på grus, asfalt och plattor där det inte får användas, speciellt inte om det finns dränering därunder.
Citera
2025-07-07, 20:02
Medlem
Citat:
Det som fanns för privatpersoner för några år sedan var redan utblandat. Problemet var att det användes på grus, asfalt och plattor där det inte får användas, speciellt inte om det finns dränering därunder.

Det är väl typ det det är till för, på ställen där man inte vill ha nått som växer alls.
Citera
2025-07-07, 20:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Det är väl typ det det är till för, på ställen där man inte vill ha nått som växer alls.
Typ så och därför förbjöds det eftersom det ändå knappt gick att använda enligt reglerna
Citera
2025-07-07, 20:46
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packo1
Hej,
Vart får jag tag på roundup glyfosat? Borde fungera bra till Parkslide väl? Hur sker bäst dosering och när? Är inte rädd om något i närheten, så lugnt om det dör också.

Du får cancer av skiten.

Lite ogräs är det värt att plågsamt dö i cancer för
Citera
2025-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Typ så och därför förbjöds det eftersom det ändå knappt gick att använda enligt reglerna

Oavsett så stod det privata nyttjande för ca 1 promille av det totala nyttjande när det förbjöds 2021, och med tanke på att jag är omgiven av jordbruksåkrar gör nog inte några centiliter utspädd roundup varken till eller från.
Citera
2025-07-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du får cancer av skiten.

Lite ogräs är det värt att plågsamt dö i cancer för

Det är inte vetenskapligt belagt, det är ett sk misstänkt cancerogent ämne, och det används friskt inom jordbruket.
Citera
2025-07-07, 20:55
Medlem
Citat:
Oavsett så stod det privata nyttjande för ca 1 promille av det totala nyttjande när det förbjöds 2021, och med tanke på att jag är omgiven av jordbruksåkrar gör nog inte några centiliter utspädd roundup varken till eller från.

Det är ju en anledning varför Glyfosat blev förbjudet åt privat personer. För de använda en så himla högdos... per m2

Citat:
Det är inte vetenskapligt belagt, det är ett sk misstänkt cancerogent ämne, och det används friskt inom jordbruket.

om det skulle vara vetenskapligt bevisat skulle det vara förbjudet i EU..
Citera
2025-07-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Det är ju en anledning varför Glyfosat blev förbjudet åt privat personer. För de använda en så himla högdos... per m2

om det skulle vara vetenskapligt bevisat skulle det vara förbjudet i EU..

Precis, men jag använder mindre än det som är rekommenderat, för att just inte överkoncentrera, och sen bättra på där det behövs.

Och som du säger, hade det varit så farligt hade det inte fått nyttjas alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in