• 1
  • 2
2025-07-06, 17:24
Medlem
Hej,
Vart får jag tag på roundup glyfosat? Borde fungera bra till Parkslide väl? Hur sker bäst dosering och när? Är inte rädd om något i närheten, så lugnt om det dör också.
Citera
2025-07-06, 17:34
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packo1
Hej,
Vart får jag tag på roundup glyfosat? Borde fungera bra till Parkslide väl? Hur sker bäst dosering och när? Är inte rädd om något i närheten, så lugnt om det dör också.

Parkslide är nåt jäkla skit! Får du tag i det så bara ös på utav helvete! Annars är det sanering av jord, hyra släp, skyfflajord och ta med så mycket du kan av rötterna till skräpet, sen iväg till tippen. Sen hem och köra på med medlet igen!
Citera
2025-07-06, 17:49
Medlem
Lagligt kommer du inte få tag i glyfosat. Det krävs speciella tillstånd för att nyttja så man blir tvingad att gå via en firma.

Firman kommer sedan göra hembesök för att bedöma om det är lönt att skriva en förfrågan för att få utsläppsrättighet för den specifikt efterfrågade platsen samt inom de noga specificerade datumen.

Det blir en hel cirkus helt enkelt.
Citera
2025-07-06, 17:57
Medlem
Lättast är om du känner en bonde och får en 1/2 deciliter, om du inte har en jävla parkslide...
och blandar ut det till typ 3% , varav 97% är vatten
Citera
2025-07-06, 18:06
Medlem
Känner du nån bonde som har sprutcertifikat? Han kanske kan fixa nåt preparat som innehåller glyfosat, men det heter nog nåt annat än Roundup nu. Eller så har han nån gammal dunk med riktig Roundup stående,

("Roundup nu utan glyfosat" är lika sjukt som om Systemet skulle börja sälja "Renat nu utan etanol".)
Citera
2025-07-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
Lagligt kommer du inte få tag i glyfosat. Det krävs speciella tillstånd för att nyttja så man blir tvingad att gå via en firma.

Firman kommer sedan göra hembesök för att bedöma om det är lönt att skriva en förfrågan för att få utsläppsrättighet för den specifikt efterfrågade platsen samt inom de noga specificerade datumen.

Det blir en hel cirkus helt enkelt.

Finns på tyska sidor har jag sett, men det är olagligt att köpa?
Citera
2025-07-06, 18:30
Medlem
Multiburners avatar
Lokala bonden här använder Spectra Plus, kräver spruttilstånd 2L, man kan få en tomdunk mot en platta öl om man frågar snällt😅 fyller dunken med vatten, de rester som är kvar räcker till att hålla ett par hundra meter grusgång och plattsättningar i schack i ca 2 år, appliceras med tryckspruta. Lycka till
Citera
2025-07-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Känner du nån bonde som har sprutcertifikat? Han kanske kan fixa nåt preparat som innehåller glyfosat, men det heter nog nåt annat än Roundup nu. Eller så har han nån gammal dunk med riktig Roundup stående,

("Roundup nu utan glyfosat" är lika sjukt som om Systemet skulle börja sälja "Renat nu utan etanol".)

Gör dessvärre inte det, men verkar finnas att få tag på Amazon och diverse sidor
Citera
2025-07-06, 18:54
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Hej,

Ja, glyfosat fungerar för att utrota parkslide, men det kan behövas flera sprutningar i flera år.
Rötterna går mycket djupt ner.

Men köpa det, det är restriktioner både I Sverige och alla länder runt om kring.
Man måste ha "sprutcertifikat" för lantbruk för att köpa och använda det.

Men i Spanien är det ännu tillåtet inom lantbruk och trädgårdsodling.
Men troligtvis riskabelt både att skicka det eller ta det hem i bilen.
(Jag använder i mina odlingar , när jag har svårbekämpade ogräs. Låter det bli riktigt grönt och i bland blandar jag seda i ett medel Lisapol, för att minska ytdpänningen. Då tränger medlet lättare in.)

Kanske , som andra nämnt någon snäll bonde kan hjälpa dig.
Citera
2025-07-06, 19:00
Medlem
Jag köpte glyfosat på Ebay, billigt och bra:

https://ebay.us/m/CVWFxF
Citera
2025-07-06, 19:00
Medlem
Citat:
Finns på tyska sidor har jag sett, men det är olagligt att köpa?

Oklart med hur det är att köpa. Att använda är olagligt och kan leda till alla möjliga påföljder. Mest troligt om man blir påkommen är dock miljösanktionsavgift på ca 5000sek.
Citera
2025-07-06, 19:06
Medlem
Citat:
Hej,

JAha men du kontaminerar inte bara jorden utan även grundvattnet och allt som du sen ska äta från denna plats som du odlar.

I usa har de dödskallemärken på fältena vid besprutning med skiten och hazmat suite eftersom det är så giftigt och i argentina får bönderna och alla som bor runtomkring gmo odlingsområdena cancer och massa konstiga sjukdomar pga besprutningen av skräpet och kontamineringen av grundvattnet.

Använd nåt annat istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in