2026-02-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Har ungdomar (antar de menar tonåringar?) någon relation till 90-talskrisen? Eller vad menar de?

Att samhället förändrats efter 90-talskrisen och allt blivit sämre sedan dess?

Personligen så tror jag sociala medier och det konstanta informationsflödet bidrar mer. Det var skit förut också men man blev inte påmind om det hela tiden.

De stora barngrupperna på förskolorna där barn vistas 7-10 h om dagen från 1 års ålder. Blir inte sedda o hörda samt separationer o nya föräldrar och syskon. Även skärmar, både hos barnen o föräldrarna
Citera
2026-02-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det kommer Fortsätta utför, om samhället inte bryr sig om slutsatserna som nämns, att unga känner att de saknar kontroll över sin situation men samtidigt förväntas lyckas och prestera på topp.

Tror vi har för låga förväntningar på dom
Citera
2026-02-09, 20:51
Medlem
Tearsinrains avatar
Sveriges politiker och de som valde dem prioriterade folk från andra länder istället för att ta hand om sitt eget folk.
Citera
2026-02-09, 20:54
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har du inget bättre på lager ???

Läste du slarvigt? Jag frågade varför du tror att ungdomars psykiska hälsa har slagit bottenrekord de senaste femton åren, om det inte beror på det här? Om du vill avfärda det som bullshit får du komma med en bättre förklaring.

Men visst, nog kan du få annat att suga på:
Citat:
When asked about the impact of social media on their body image: 46% of adolescents
aged 13-17 said social media makes them feel worse, 40% said it makes them feel
neither better nor worse, and only 14% said it makes them feel better.

https://www.hhs.gov/sites/default/files/sg-youth-mental-health-social-media-summary.pdf

Det är inte som att det saknas andra undersökningar som pekar i samma riktning. Undersökningar som pekar i motsatt riktning är det ont om.
Citera
2026-02-09, 21:12
Medlem
Upplyftens avatar
Läste du slarvigt? Jag frågade varför du tror att ungdomars psykiska hälsa har slagit bottenrekord de senaste femton åren, om det inte beror på det här? Om du vill avfärda det som bullshit får du komma med en bättre förklaring.

Men visst, nog kan du få annat att suga på:

https://www.hhs.gov/sites/default/files/sg-youth-mental-health-social-media-summary.pdf

Det är inte som att det saknas andra undersökningar som pekar i samma riktning. Undersökningar som pekar i motsatt riktning är det ont om.
[/quote]

[quote=Saltkatt|94267447]

Citat:

Jag menade hela tiden i mina inlägg att det finns en skillnad mellan " psykisk (patologisk) ohälsa " Och upplevt psykologiska besvär som är en naturlig del i övergången mellan barn/vuxen
Det är varandra uteslutande diagnoser , hur väl än du vill få det till , genom att posta bl.a Karolinska sjukhusets lilla enkät som inte heller vet ett skit om det, och de kallar sig själva som ett topuniverisitet i världen.

Citat:

Det är bara att läsa på. Det kan knappast vara så jobbigt att ens falsifiera Karolinska lilla skitenkät med 1200 deltagare, och inte ens komma till en slutsats

Frågan är fortfarande öppen. Den drivs av MÅNGA div. privata enablers som vill sno åt sig offentliga medel att bedriva "sjukvård" av alla dessa tvetydiga skitenkäter,
Jag förstår att du vill jättegärna vara en del av alltihop eftersom de tycks ha lyckats att tänka likadant ?

M.a.o. Du har fel. Därför att det inte finns några belägg eller vetenskapliga stöd. Det finns däremot ett väldigt stort tryck av kommersiella bolag att vi ska ta den riktningen, att ungdomar mår så mycket sämre än förr , och därför behöver vi betala dom för att behandla dem med helt onödiga medicinska rutiner
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-09 kl. 21:17.
Citera
2026-02-09, 21:34
Medlem
Alla förstår väl vid det här laget att sociala medier gör att ungdomar mår dåligt? Och även vuxna till stor del.
Citera
2026-02-10, 00:10
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Alla förstår väl vid det här laget att sociala medier gör att ungdomar mår dåligt? Och även vuxna till stor del.
Precis, Spel, Tiktok och porr förstör din dopamin.
Citera
2026-02-10, 13:35
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Precis, och det som gör det extra bisarrt är att man samtidigt skapar en kultur där unga hela tiden känner att de måste vara perfekta – i utseende, sociala medier, prestationer – men utan att någon ger dem verkliga verktyg att hantera det. Offerstatusen blir nästan en belöning för systemet, inte ett varningsläge.
Kan du ge mig några konkreta exempel där du ser detta?
Mest för jag är intresserad av ditt perspektiv och håller med dig väldigt mycket
Citera
2026-02-10, 16:37
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Kan du ge mig några konkreta exempel där du ser detta?
Mest för jag är intresserad av ditt perspektiv och håller med dig väldigt mycket
Man skickar ut unga i ett system med maxade krav och minimala verktyg. I skolan och på sociala medier ska allt vara perfekt – betyg, karriär, kropp, status – men när pressen knäcker någon erbjuds inte motståndskraft eller ansvar, utan etiketter och stödinsatser. Samtidigt lär man dem att orsaken alltid ligger utanför individen. Det föder passivitet, inte styrka.
Men dubbelmoralen blir tydligast i könsskillnaden. Unga kvinnor tolkas som utsatta och möts med förståelse, anpassningar och skyddsnät. Unga män som misslyckas får inget narrativ om “strukturer” – de får höra att det är deras eget fel, eller att de är problemet. Där kvinnor får stöd, får män skam. Resultatet är två regelböcker: den ena producerar sårbarhet som belönas, den andra tystnad och självbärande tills det brister. Det är varken jämlikt eller stärkande – det är ett system som gör kvinnor sköra på pappret och män förbrukningsbara i praktiken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in