2026-02-10, 10:31
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Han är arg, alltså måste han ha rätt?

Det är ingen garanti att den som skriker högst och har det grövsta språket också är mest övertygande. Ett primärexempel på det är Donald Trump och ett svenskt exempel är Allard. 100 % känslostyrda debattörer.

Jag vet inte hur du reagerar om någon i diskussion med dig slår näven i bordet och kallar dig för dumheter. Ändrar du din ståndpunkt då? Du vill ha fler såna debattörer, vilket skulle göra att besluten skulle bli väldigt få genom att debatterna skulle bli mycket utdragna då vad man faktiskt debatterar skulle gå förlorat i debattformen. Beslut baseras på beslutsunderlag som kommer ur fakta och tolkning av lagar, inte brösttoner i en debatt i plenum.

Klarar man av att argumentera för sin sak på ett sansat sätt utan kraftuttryck där den intellektuella övertygandeförmågan överträffar det emotionella vädjandet har man en större chans till att nå genomslag, i alla fall för min egen del. Logos, patos och ethos är grundbegreppen inom retorik. Tillämpning och lämplig kombination av dessa respektive koncept har varit hur övertygande argumentation gjorts sedan antiken.

Antar att vi tycker helt olika, och det är naturligtvis okej.
Citera
2026-02-10, 10:33
Medlem
Eftersom de politiker han adresserar blir kränkta så måste ju ändå ämnena va känsliga, han kanske inte är så fel ute ändå...
Citera
2026-02-10, 10:35
Medlem
Ratads avatar
Svårt att axla rollen som "dedikerad person som är trött på systemkorruptionen" på sikt. Oavsett om Allard är arg på riktigt eller ställer till scener för att krydda, eller något däremellan, så har det bara en hållbarhet på några år.

Förr eller senare så blir man en del av systemet eller en tandlös rättshaverist som försöker få upp konstiga frågor på dagordningen. Undrar om han har någon långsiktig plan för att förankra sina politiska idéer i lokalpolitiken?
Citera
2026-02-10, 10:37
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Jag antar att målet är Örebropartiet ska få i princip majoritet så att de kan diktera villkoren utan att behöva luta sig mot någon annan.

Är inte det målet för de flesta partier?
Jag trodde att partikoalitioner var något man sysslade med av nödvändighet, inte att det var ett medvetet mål.
Citera
2026-02-10, 10:39
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Fan vad patetiska alla är som ogillar att han skriker och svär. Han visar känslor helt enkelt för att han är totalt jävla less på alla korrupta idioter som styr.

Allard är inte som andra passiva svenska fjantpolitiker.
Ingenting kommer förändras om alla står och är kompisar med varandra i denna teater.

Allard är inte med i teatern och det är därför han är hatad.

Det finns en stor ironi i att man skapat ett oerhört konfliktfyllt samhälle medan den moraliska normen fortfarande är att konflikt skall sopas under mattan med falska påklistrade miner och man bör "tänka på tonen". Det där kanske höll på 60-talet - men det börjar bli allt mer motsägelsefullt.

Jag tror detta delvis kommer spricka upp i vissa miljöer och sammanhang, och Allard är ett tidigt tecken, även om det kommer nagla sig fast förvånansvärt länge i andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Svårt att axla rollen som "dedikerad person som är trött på systemkorruptionen" på sikt. Oavsett om Allard är arg på riktigt eller ställer till scener för att krydda, eller något däremellan, så har det bara en hållbarhet på några år.

Förr eller senare så blir man en del av systemet eller en tandlös rättshaverist som försöker få upp konstiga frågor på dagordningen. Undrar om han har någon långsiktig plan för att förankra sina politiska idéer i lokalpolitiken?

Du sammanfattar min cyniska analys ganska väl. Det är möjligt att Allard personligen aldrig kommer korrumperas, men att efterföljare gör det. Mitt favoritexempel är Jean-Marie Le Pen i Frankrike, som aldrig blev korrupt, men dottern är mer som en fransk Åkesson - dessvärre.

Att åstadkomma förändringar inom systemet är oerhört svårt eftersom alla incitament och strukturella faktorer pekar i fel riktning. Förändring kräver att elitintressen på högsta nivå ändrar prioriteringar. Det finns en oerhörd begränsning i den populistiska strategin som man bör vara medveten om. Seriös kritik mot Allard (och liknande figurer) börjar här.

Dock kan jag tycka att Allard är en friskare fläkt än genomkorrupta SD, som utger sig för att vara något helt annat än vad de egentligen är.
Senast redigerad av GusFring 2026-02-10 kl. 10:50.
Citera
2026-02-10, 10:53
Medlem
TheJesuits avatar
Allard har delvis rätt, han exponerar systemet och viker sig inte en tum i sin kamp att trycka till klägget av partigängare som mest sitter av sin tid utan att ta ansvar på riktigt. Det kommer märkas i valet, i stort sett alla politiker har helt tappat örat mot rälsen.

That said - Det går ju att hålla en tydlig och aggressiv debatt utan svordomar i precis varje mening och ett allmänt beteende som mest liknar en virvelvind på speed. Man behöver inte alltid vara återhållsamt vuxen, men ett beteende som en bulley i yngre tonåren blir lite för mycket.
Citera
2026-02-10, 11:01
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Han är ju f.d kommunist så beteendet i sig är inget konstigt. Dessutom så är det ju inte han som springer runt och hyr soptunnor för 1000:-/må st som inte fungerar och hittar andra löjliga sätt att slösa bort skattebetalarnas surt förvärvade pengar.

Vad fan har detta med kommunism att göra? Jag skulle snarare säga att det är Trump som skapat denna typ av politiker som inte vill diskutera policy utan enbart förolämpa sin motståndare
Citera
2026-02-10, 11:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Allard har delvis rätt, han exponerar systemet och viker sig inte en tum i sin kamp att trycka till klägget av partigängare som mest sitter av sin tid utan att ta ansvar på riktigt. Det kommer märkas i valet, i stort sett alla politiker har helt tappat örat mot rälsen.

That said - Det går ju att hålla en tydlig och aggressiv debatt utan svordomar i precis varje mening och ett allmänt beteende som mest liknar en virvelvind på speed. Man behöver inte alltid vara återhållsamt vuxen, men ett beteende som en bulley i yngre tonåren blir lite för mycket.
Det är ju precis det som är problemet.

Allard kan inte kommunicera sina åsikter på ett normalt socialt sätt. Och därmed stjälper han sitt eget arbete.

Men är förvånad att folk inte ser de stora likheterna med allards ansiktsdrag med koranbrännaren från danmark. Paludan? Samma snorränna, samma plufsiga ansikte.
Och som flera andra påpekat påminner han om en rättshaverist (ytterligare en stark indikation på autism tillsammans med en svartvit världsbild från kommunist till journalist i extremhöger).
Man behöver inte ens vara läkare för att ställa diagnos.

Och med autism förstår han antagligen inte andra människor.

Men jag håller med honom om fula äppleskruttar som konstprojekt. Men varför kan inte någon normal säga rakt ut de som vi alla tänker?
Citera
2026-02-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Synd bara att han framstår som ett psykosgenombrott.

Med tanke på efternamnet, har han släktingar i Gbg?
Citera
2026-02-10, 11:19
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är ju precis det som är problemet.

Allard kan inte kommunicera sina åsikter på ett normalt socialt sätt. Och därmed stjälper han sitt eget arbete.

Men är förvånad att folk inte ser de stora likheterna med allards ansiktsdrag med koranbrännaren från danmark. Paludan? Samma snorränna, samma plufsiga ansikte.
Och som flera andra påpekat påminner han om en rättshaverist (ytterligare en stark indikation på autism tillsammans med en svartvit världsbild från kommunist till journalist i extremhöger).
Man behöver inte ens vara läkare för att ställa diagnos.

Och med autism förstår han antagligen inte andra människor.

Men jag håller med honom om fula äppleskruttar som konstprojekt. Men varför kan inte någon normal säga rakt ut de som vi alla tänker?

Kan inte påstår att han är lik Paludan. Inte det minsta faktiskt. Men inte för att det spelar någon roll alls, detta handlade ju om Allard.

För att komma igenom bruset och få uppmärksamhet kan man absolut behöva göra oväsen. Min tanke är bara att han borde sänka ned volymen till hälften, stryka 75% av svordomarna och kanske inte kalla motståndarna för idioter (tja, fast det är ju iofs sant. kanske kalla dem idioter lite mer sällan då, kanske).
Citera
2026-02-10, 11:31
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Precis, den kostar 600000kr för mycket minst med andra ord då 😅

Och många av dom andra prylarna dom ställt upp var "hemlighetsstämplade" när han försökte begära ut vad alla enskilda saker kostat, lite mysko enligt mig varför redovisar man inte allt på papper?
Hur kan det ens vara tillåtet att "hemlighetsstämpla" hur politiker slösar med isf stulna skattemedel! Det måste bli mer insyn i politiken!
Citera
2026-02-10, 11:35
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Kanske för att det i den normale finns betydligt starkare spärrar mot att skapa obekväm stämning och konflikt. Den normale kanske ger sig i ett tidigare skede, innan debatten blir alltför inflammerad, eftersom den normale märker att meningsmotståndaren inte vill fortsätta debatten/utveckla sitt resonemang osv. Så undviker vi handgemäng i regionfullmäktige.
Detta innebär dock att politiker har en ganska lätt väg ut ur obekväma diskussioner om beslut de fattat eller vill fatta. Man kan helt enkelt låta bli att svara på frågor, och den som blir arg över detta anses vara omogen.

Allards förmodade autism är både en styrka och en svaghet i dessa sammanhang.
Han behöver öva mer hemmavid på vad han ska säga när han blir skitförbannad så att han inte tappar koncepterna igen bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in