Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Fan vad patetiska alla är som ogillar att han skriker och svär. Han visar känslor helt enkelt för att han är totalt jävla less på alla korrupta idioter som styr.
Allard är inte som andra passiva svenska fjantpolitiker.
Ingenting kommer förändras om alla står och är kompisar med varandra i denna teater.
Allard är inte med i teatern och det är därför han är hatad.
Det finns en stor ironi i att man skapat ett oerhört konfliktfyllt samhälle medan den moraliska normen fortfarande är att konflikt skall sopas under mattan med falska påklistrade miner och man bör "tänka på tonen". Det där kanske höll på 60-talet - men det börjar bli allt mer motsägelsefullt.
Jag tror detta
delvis kommer spricka upp i vissa miljöer och sammanhang, och Allard är ett tidigt tecken, även om det kommer nagla sig fast förvånansvärt länge i andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Svårt att axla rollen som "dedikerad person som är trött på systemkorruptionen" på sikt. Oavsett om Allard är arg på riktigt eller ställer till scener för att krydda, eller något däremellan, så har det bara en hållbarhet på några år.
Förr eller senare så blir man en del av systemet eller en tandlös rättshaverist som försöker få upp konstiga frågor på dagordningen. Undrar om han har någon långsiktig plan för att förankra sina politiska idéer i lokalpolitiken?
Du sammanfattar min cyniska analys ganska väl. Det är möjligt att Allard personligen aldrig kommer korrumperas, men att efterföljare gör det. Mitt favoritexempel är Jean-Marie Le Pen i Frankrike, som aldrig blev korrupt, men dottern är mer som en fransk Åkesson - dessvärre.
Att åstadkomma förändringar inom systemet är oerhört svårt eftersom alla incitament och strukturella faktorer pekar i fel riktning. Förändring kräver att elitintressen på högsta nivå ändrar prioriteringar. Det finns en oerhörd begränsning i den populistiska strategin som man bör vara medveten om. Seriös kritik mot Allard (och liknande figurer) börjar här.
Dock kan jag tycka att Allard är en friskare fläkt än genomkorrupta SD, som utger sig för att vara något helt annat än vad de egentligen är.