Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Jag tycker AA kör mycket fulspel för att locka in betalande medlemmar till en meningslös medlemskanal. Privata Affärer granskade igår Stockrobber, IANG o några andra med medlemstjänster inom investeringar. Mycket bra artikel där de tagit sig tid o kostnad o blivit medlemmar. Jag hoppas de eller annan tidning gör det samma med AA.
I samband med att AA helt oblygt raggar medlemmar och att kanalen så uppenbart blivit en primär källa till AAs uppehälle måste jag bara påminna mina vänner på Loserville om den bisarra bakgrunden till att kanalen upphörde att vara en gratiskanal genom att låta AI sammanfatta videorna "Jag skissar på åtgärder att vidta", "Jag accepterar inte att bli utsatt för brott. Åtgärd vidtagen" och "Innan jag dör ska jag göra samhället en tjänst" från december 2024. Enjoy!
Min prompt:
Kan du sammanfatta innehållet i de tre källvideorna, och kommentera kring innehållet, bland annat om de här anledningarna är rimliga till att skapa en "betalkanal" som över ett år senare fungerar som vilken betald aktiekanal som helst?
AI-analys:
De tre videorna beskriver en process där "Aktieanalytikern" upplever att han gått från att vara en offentlig person med vanliga "haters" till att bli ett offer för brottslig verksamhet, specifikt förtal och trakasserier.
1. Anklagelser om "Pump and Dump": En central orsak till konflikten är att personer på nätforum anklagat honom för att köpa mindre aktier (t.ex. Waystream och Thorn), göra videor om dem för att driva upp kursen via sina följare, och sedan sälja med vinst. Han förnekar detta bestämt och menar att det är förtal.
2. Säkerhet och psykisk hälsa: Han beskriver hur situationen eskalerat till en "hatstorm" där hans personuppgifter och adress sprids. Han uttrycker rädsla för att "galningar" ska vidta fysiska åtgärder (nivå 3 av hat). Dessutom kopplar han samman situationen med sin tidigare djupa depression och menar att om Youtube-glädjen försvinner på grund av hatet, finns risk för återfall och i förlängningen självmord.
3. Åtgärden – Medlemskap: För att skydda sig själv och "minska fokuset" på kanalen väljer han att från och med 1 januari 2025 låsa allt material (även historiskt) bakom en betalvägg på 99 kr/månad via Youtube eller Patreon. Han ser detta som ett sätt att säkerställa att han bara når "rätt" tittare som faktiskt uppskattar innehållet.
4. "Samhällstjänsten": Utöver att stänga kanalen planerar han att kontakta företag som annonserar på de forum där förtalet sker för att informera dem om vad de finansierar, och hota med en "svarta listan" för de som fortsätter annonsera.
Kommentar kring anledningarnas rimlighet
Frågan om dessa anledningar är rimliga för att skapa en betalkanal kan belysas ur flera perspektiv baserat på källorna:
• Säkerhetsargumentet kontra affärsmodell: Han betonar att åtgärden vidtas av säkerhetsskäl och som en direkt effekt av brott. Samtidigt argumenterar han för att betalväggen innebär en kvalitetshöjning, då han kan vara mer öppen med exakta belopp och portföljförändringar när han vet att bara "utvalda" tittar. Detta skapar en glidning mellan att vara en nödvändig skyddsåtgärd och att bli en renodlad affärsmodell för en betald aktiekanal.
• Filtrering av tittare: Han hävdar att "haters" aldrig skulle betala för att se hans material, vilket gör betalväggen till ett effektivt filter. Detta är logiskt om syftet är att slippa negativa kommentarer, men det innebär också att den samhällsnytta han själv säger sig vilja göra (att nå ut till många) går förlorad.
• Ekonomisk paradox: Han hävdar att han "skiter i pengarna" och att han kommer förlora miljontals kronor i annonsintäkter genom att stänga kanalen. Trots detta lägger han stor vikt vid att jämföra månadsavgiften med priset på "en och en halv öl" och poängterar att han behöver inkomster för att finansiera sitt Youtube-ande.
• Rimlighet över tid: Att anledningarna (förtal och rädsla) skulle leda till en kanal som ett år senare fungerar som vilken betald aktietjänst som helst kan tolkas på två sätt:
1. Det var en genuin krisreaktion där den enda lösningen för att behålla den personliga hälsan var att begränsa publiken.
2. Händelserna kring förtalet fungerade som en katalysator för att genomföra en förändring till en mer lönsam eller kontrollerad medlemsmodell som han ändå övervägt (han nämner att han redan hade medlemskap igång men nu gör det exklusivt).
Slutsats: Källorna målar upp en bild där beslutet är en försvarsmekanism mot brott. Men i och med att han samtidigt betonar den ökade transparensen kring portföljer och belopp för betalande medlemmar, läggs grunden för just den typ av betaltjänst för aktieanalys som du nämner att den fungerar som idag. Huruvida det är "rimligt" beror på om man ser förtalet som det primära motivet eller som en förevändning för att ändra affärsstrategi. Han själv insisterar på att det senare inte är fallet.