Citat:
Ursprungligen postat av
SierraAdemi
Mycket av det här förklarade jag redan i mina första inlägg.
Jag tänker inte tävla i förolämpningar eller etiketter. Inom stoicismen är det enkelt: jag ansvarar för mina handlingar och mina val – inte för andras tolkningar, antaganden eller vrede.
Att beskriva världen i svart och vitt må vara lockande, men verkligheten är mer komplex. Kaos för flugan är vardag för spindeln. Det betyder inte acceptans, och det betyder inte deltagande. Det betyder förståelse för att människor upplever och tolkar samma händelse på olika sätt.
Som jag skrev tidigt: att stå vid någons sida är inte detsamma som att acceptera allt. Det handlar om ansvar, gränser och att inte överge det man älskar när det blåser.
Jag har gjort mina val med öppna ögon. Det räcker för mig.
Resten – spekulationer, domar och diagnoser på distans – säger mer om den som uttalar dem än om mig.
Hur kan man tolka bestialiskt mord som något annat än ett bestialiskt mord? Vad kallar du det för?
Du säger att du vet sanningen. Vad är sanningen bakom bestialiska mord och upprepad brottslighet?
Ja, du kan älska någon och stå vid dess sida, men det kan ju också vara så att du med ditt beteende möjliggör att hon kan fortsätta sin brottslighet - har du tänkt på det? Samt, att du låter ju ditt barn växa upp med en grovt kriminell kvinna - kanske är det bättre för honom att växa upp utan en mördande stjälande mamma. Hennes värderingar är ju inte direkt något att hänga i julgranen och ska han inte få ta del av dem är det ju bäst att hålla honom borta från henne. Hon mördar, tar inte ansvar, ljuger och stjäl - jag skulle inte låta en sån människa ta hand om en vandrande pinne, än mindre ett barn man säger sig älska.
Man kan älska någon och lämna personen. För att man älskar sig själv, sanningen, sitta barn, eller andra saker mer och den man älskar klarar inte av att leva ett bra liv.
Vad skulle du säga till Marie Johanssons familj? Bara det faktum att din fru vägrade ge dem lindring och erkänna vad hon gjort är ju enormt ondskefullt. I år efter år fick de undra, våndas- hur kan man vilja vara med en människa som plågar andra?