2026-02-09, 13:49
Medlem
b00b00s avatar
Mordet på Marie Johansson i Stuvkällaren 2005 chockade Göteborg. Trots blodspår, vittnen och tydliga DNA-bevis tog det nästan 18 år innan polisen fann den skyldiga – en kvinna som undgick straff på grund av preskription. Programmet berättar om den brutala kvällen, familjens sorg, polisens frustration och en vändning, då kvinnan dömdes för andra brott mot äldre.

TV4 Nyheterna Story:
https://www.tv4play.se/program/45d2f9a2ee267b288bea/mordet-pa-marie-darfor-gar-mordaren-fri
Citera
2026-02-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraAdemi
Mycket av det här förklarade jag redan i mina första inlägg.

Jag tänker inte tävla i förolämpningar eller etiketter. Inom stoicismen är det enkelt: jag ansvarar för mina handlingar och mina val – inte för andras tolkningar, antaganden eller vrede.
Att beskriva världen i svart och vitt må vara lockande, men verkligheten är mer komplex. Kaos för flugan är vardag för spindeln. Det betyder inte acceptans, och det betyder inte deltagande. Det betyder förståelse för att människor upplever och tolkar samma händelse på olika sätt.

Som jag skrev tidigt: att stå vid någons sida är inte detsamma som att acceptera allt. Det handlar om ansvar, gränser och att inte överge det man älskar när det blåser.

Jag har gjort mina val med öppna ögon. Det räcker för mig.

Resten – spekulationer, domar och diagnoser på distans – säger mer om den som uttalar dem än om mig.

Hur kan man tolka bestialiskt mord som något annat än ett bestialiskt mord? Vad kallar du det för?

Du säger att du vet sanningen. Vad är sanningen bakom bestialiska mord och upprepad brottslighet?

Ja, du kan älska någon och stå vid dess sida, men det kan ju också vara så att du med ditt beteende möjliggör att hon kan fortsätta sin brottslighet - har du tänkt på det? Samt, att du låter ju ditt barn växa upp med en grovt kriminell kvinna - kanske är det bättre för honom att växa upp utan en mördande stjälande mamma. Hennes värderingar är ju inte direkt något att hänga i julgranen och ska han inte få ta del av dem är det ju bäst att hålla honom borta från henne. Hon mördar, tar inte ansvar, ljuger och stjäl - jag skulle inte låta en sån människa ta hand om en vandrande pinne, än mindre ett barn man säger sig älska.

Man kan älska någon och lämna personen. För att man älskar sig själv, sanningen, sitta barn, eller andra saker mer och den man älskar klarar inte av att leva ett bra liv.

Vad skulle du säga till Marie Johanssons familj? Bara det faktum att din fru vägrade ge dem lindring och erkänna vad hon gjort är ju enormt ondskefullt. I år efter år fick de undra, våndas- hur kan man vilja vara med en människa som plågar andra?
Citera
2026-02-09, 17:29
Avslutad
Jag har aldrig sagt att grova brott kan tolkas som något annat än vad de är. Våld är våld. Mord är mord. Det står jag fast vid.
Men jag vägrar också idén att världen blir mer rättvis av att man utser sig själv till domare över andras liv, relationer och barn. Det är en bekväm position – men inte en vis.
Du tillskriver mig kunskap, motiv och inflytande som jag varken har eller påstår mig ha. Jag accepterar inte det. Jag bär ansvar för mina egna handlingar och mina egna val – inte för andras berättelser, spekulationer eller behov av moraliska markeringar.
Mitt barn är inte ett tankeexperiment.
Mitt barn är inte ett argument.
Och mitt föräldraskap är inte öppet för publik prövning.
Att stå vid någons sida är inte detsamma som att blunda. Det är att ta ansvar utan att förvandla sig själv till bödel, och att förstå att styrka ibland ligger i återhållsamhet – inte i att ropa högst.
Det finns en skillnad mellan rättvisa och hämnd, mellan ansvar och kollektiv skuld. Jag väljer att leva på den sidan av linjen där man agerar med eftertanke, inte med vrede.
Längre än så tänker jag inte gå i den här diskussionen.
Citera
2026-02-09, 17:36
Medlem
Förstår inte hur du kan sitta och skriva att du lär din son ansvar för handlingar och integritet genom gott exempel när du visar honom varje dag att du tkr hans mamma inte behöver ta ansvar eller jobba på sin integritet? Dina handlingar, att försvara, acceptera och undanskymma ansvar för vad din fru har gjort, är de du lär din son.
Du måste ju förstå att det är en otrolig skillnad på en kvinna som begått ett mord och sonat för detta, tagit sitt straff eller behandling, och kan inträda samhället med hjälpmedel, övervakning och ansvar gentemot din fru som sluppit undan ett brott hon begått. Att hon dessutom begick detta brott som 17åring tyder ju på att hon är i behov av extremt mycket psykisk hjälp, stabilitet och nätverk. Att hon fortsätter begått brott som vuxen tyder på att hon inte ändrat sitt liv eller aätt att tänka. Hon är inte och bör inte vara kapabel till att ha ansvar över ett barn.
Citera
2026-02-09, 17:53
Avslutad
Jag upplever att jag nu upprepar det jag redan har varit tydlig med, både i mina tidigare inlägg och genom hela tråden.

Då jag har haft en stabil och trygg uppväxt. Så kommer min son att ha det med. Både jag och min son har samma bakrund och med min guidning så är jag inte orolig.

Jag har under mer än två decennier formats av mentorer, arbete, ansvar och verkliga livsval – inte av slagord, impulser eller internetdebatter.

Min livssyn är inte ny, och den är inte framtagen för den här diskussionen. Den har burit mig genom arbete, relationer och föräldraskap långt innan den här tråden fanns.

Det jag lär mitt barn är inte ord, utan konsekvens: ansvar för det som är mitt, tydliga gränser och respekt för att världen är mer komplex än enkla etiketter. Att jag inte accepterar kollektiv skuld, förenklingar eller att människor reduceras till en enda handling har jag förklarat flera gånger nu.
Mer än så finns inget nytt att tillföra.

Jag står fast vid det jag redan har skrivit – och jag tänker inte upprepa det igen.
Senast redigerad av SierraAdemi 2026-02-09 kl. 18:52.
Citera
2026-02-09, 21:03
Medlem
Nära på lyteskomik när du påstår att din son kommer ha ”ett tydligt försprång i livet”. Snälla förklara att jag missförstår vad du försökte säga här…
Önskar din son allt väl i världen, och vill såklart att han växer upp i en trygg och välfungerande miljö som gör honom till en stadig samhällsmedborgare, men du bör nog, speciellt på Flashback, vara försiktig omkring ordval. Givet 50% av hans genetiska komposition och ursprung…

Citat:
Detta är sista gången min son tas upp i den här tråden.
Han har redan, och kommer fortsätta ha, ett tydligt försprång i livet – inte genom forumdebatter, utan genom uppfostran, mentorskap och värderingar. Jag hade inga mentorer tidigt i livet. Det misstaget upprepar jag inte med honom.
Han växer upp med stoicismens grundprinciper: ansvar för egna handlingar, självkontroll, disciplin och värdighet. När han blir äldre kommer han också introduceras till idéer och tankesätt som format generationer av ledare och entreprenörer:
– vikten av personligt ansvar och målmedvetenhet,
– att tänka långsiktigt snarare än reaktivt,
– att förstå psykologi, påverkan och självledarskap,
– att bygga kompetens, inte ursäkter,
– och att resultat alltid föregås av disciplin och arbete.
Dessa idéer har förmedlats av mentorer som Brian Tracy, Napoleon Hill, Jim Rohn, Zig Ziglar, Tony Robbins, Grant Cardone, Dan Peña, Chet Holmes, Henrik Fexeus ,Sun Tzu, Robert Greene och Niccolò Machiavelli– människor som på olika sätt betonat struktur, ansvar, mental klarhet, kommunikation och handling framför offermentalitet.
Utöver detta bär han ett arv som sträcker sig över generationer. Oavsett hur man väljer att se på efternamn bär han både historia och sammanhang, något han i vuxen ålder kommer få förvalta med mognad och eget omdöme.
Jag är inte orolig för honom. Tvärtom. Jag ser fram emot att läsa, studera, diskutera och utvecklas tillsammans med honom när han blir tonåring och vuxen – och att ge honom den visdom och det tankesätt som jag själv fick tillgång till först senare i livet.
Min son är inte ett debattämne. Punkt.
Citera
2026-02-09, 21:44
Medlem
Lär ju inte varit första gången din fru stal grejer och pengar. Du kan omöjligt varit så blind att du inte märkt något överhuvudtaget? Att du måste haft kännedom om mordet tvivlar jag inte alls på heller.
Ingen drömfru direkt...

Citat:
Jag upplever att jag nu upprepar det jag redan har varit tydlig med, både i mina tidigare inlägg och genom hela tråden.

Då jag har haft en stabil och trygg uppväxt. Så kommer min son att ha det med. Både jag och min son har samma bakrund och med min guidning så är jag inte orolig.

Jag har under mer än två decennier formats av mentorer, arbete, ansvar och verkliga livsval – inte av slagord, impulser eller internetdebatter.

Min livssyn är inte ny, och den är inte framtagen för den här diskussionen. Den har burit mig genom arbete, relationer och föräldraskap långt innan den här tråden fanns.

Det jag lär mitt barn är inte ord, utan konsekvens: ansvar för det som är mitt, tydliga gränser och respekt för att världen är mer komplex än enkla etiketter. Att jag inte accepterar kollektiv skuld, förenklingar eller att människor reduceras till en enda handling har jag förklarat flera gånger nu.

Jag står fast vid det jag redan har skrivit – och jag tänker inte upprepa det igen.
Citera
2026-02-09, 22:05
Avslutad
Detta har jag redan bemött tidigare i tråden.
Citera
2026-02-10, 02:08
Medlem
Citat:

De är ingen som bryr sig om din jävla utbildning mannen. De räcker me att gömma sig bakom "jag har haft mentorer och dailailama sa faktiskt..". Du sitter och skriver att du lär ditt barn genom saker som du inte gör, det är det alla påpekar. Att du haft en bra uppväxt har inte me din unges morsa att göra. Kanske just drf du haft det bra, för din mamma inte högg ihjäl och rånade någon som 17åring och ej fått hjälp sen dess. Återigen, du pratar med mycket stora ord så som "ansvar" "integritet" och "kollektiv skuld" men vägrar stå vid att din fru förtjänar fängelse för detta brott. Man kan älska någon och stötta någon och veta att den blivit bättre, men du kan inte sitta på en hög häst och SAMTIDIGT neka att din fru ska straffas för att ha tagit ett liv. Hör du inte själv hur de låter?
Citera
2026-02-10, 02:11
Medlem
Citat:

Vad har din frus ansvar för sitt straff med dina relationer eller arbete!?!

Nej du lär inte ditt barn konsekvenser. Du säger det för du tror att du gör det genom att säga till din son att "gör man såhär så händer det här" men du visar tydligt att detta inte gäller alla, speciellt inte folk i ungens egen familj.
Citera
2026-02-10, 09:46
Avslutad
....
Senast redigerad av SierraAdemi 2026-02-10 kl. 09:48.
Citera
2026-02-10, 09:47
Avslutad
....
Senast redigerad av SierraAdemi 2026-02-10 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in