Resultat: Vem hoppas du vinner Melodifestivalen 2026?
Iconic - A-Teens
7,48%
8 röster
Dooset Daram - Meira Omar
0%
0 röster
Delulu - Lilla Al-Fadji
11,21%
12 röster
Ain't Today - Saga Ludvigsson
4,67%
5 röster
Hollow - Smash Into Pieces
4,67%
5 röster
Eternity - Cimberly
7,48%
8 röster
Viva L'Amor - Medina
3,74%
4 röster
Half of Me – Greczula
8,41%
9 röster
Honey Honey – Robin Bengtsson
0%
0 röster
My System – Felicia
39,25%
42 röster
Waste Your Love – Sanna Nielsen
0,93%
1 röster
Rakt in i elden – Brandsta City Släckers
12,15%
13 röster
2026-02-09, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Väldigt konstig text på Brandstas låt...."kom och ta mig rakt in i elden "
låter ju ganska självmordsbenäget eventuellt med ett kollektivt självmord som mål.

Detta kommer naturligtvis inte att godkännas inför finalen när texterna kanske granskas lite mer noggrant. Det var väl 40 år sedan vi senast ändrade på en final-låt men här måste ju något göras.

Skulle tippa på att dessa destruktiva textdelar tas bort och att den blir mer HBTQ-anpassad inför finalen med en text som går "kom och ta mig rakt in i brasan " då textdelen ändå inte behöver rimma
på det stället.

På detta sätt får man också bort intrycket av att gamla farbröder flörtar och sjunger om unga tjejer som gör dem galna. Man ger helt enkelt låten chansen att handla om en homoerotisk romans utan självdestruktiva delar.

Vad tror ni om detta scenario? Kommer SVT att agera? Ser de inte den självdestruktiva delen som ett hot mot samhället?

Få tolkar väl som att man ska in i elden o brinna upp? Tror dom insinuerar hettan som uppstår när man blir förälskad el sexuellt het samt att dom är brandmän (hetta, eld)
Citera
2026-02-09, 11:34
Medlem
peterZiipens avatar
Hänt mycket på oddlistan under natten. Felicia har flugit upp som solklar favorit att vinna hela Mello och Greczula är inte längre i topp 3.

Felicia: x1.9
Korslagda: x5.7
A*teens: x8
Citera
2026-02-09, 12:16
Medlem
MrGrants avatar
Vad är meningen med att sparka på Zelmerlöv ? Som redan har fråntagits all heder. Är det ngn som tycker det är underhållande?
Citera
2026-02-09, 12:16
Medlem
midnightramblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Påmnner f.ö. inte "Greczula":s låt låt en aning, i början, om en viss "the Winner Takes it All"?!
Han presenterades även till tonerna av "ABBA":s musik.
Jojo, så kan det vara, i en rättvis tävling.

Edit:
hela "hans" låt är, harmonimässigt, ett ABBA-plagiat.

Refrängen låter som "Gloria" med Laura Branigan... Slut på idéer för låtskrivarna?
Citera
2026-02-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnightrambler
Refrängen låter som "Gloria" med Laura Branigan... Slut på idéer för låtskrivarna?

Exakt! "Gloria" och valfri ABBA-låt...toppat med lite "Lyssna till ditt hjärta" med Friends och "Give me your love" med Fame.
Citera
2026-02-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Väldigt konstig text på Brandstas låt...."kom och ta mig rakt in i elden "
låter ju ganska självmordsbenäget eventuellt med ett kollektivt självmord som mål.

Detta kommer naturligtvis inte att godkännas inför finalen när texterna kanske granskas lite mer noggrant. Det var väl 40 år sedan vi senast ändrade på en final-låt men här måste ju något göras.

Skulle tippa på att dessa destruktiva textdelar tas bort och att den blir mer HBTQ-anpassad inför finalen med en text som går "kom och ta mig rakt in i brasan " då textdelen ändå inte behöver rimma
på det stället.

På detta sätt får man också bort intrycket av att gamla farbröder flörtar och sjunger om unga tjejer som gör dem galna. Man ger helt enkelt låten chansen att handla om en homoerotisk romans utan självdestruktiva delar.

Vad tror ni om detta scenario? Kommer SVT att agera? Ser de inte den självdestruktiva delen som ett hot mot samhället?

Alltså deltävlingen och finalen är ju inte två olika tävlingar!? SVT har ju tagit med denna låten i urvalsprocessen och har ju då godkänt texten. Det finns dessutom skrivet i Melodifestivalens tävlingsregler att text som kan anses stötande, eller där det kan befaras att den inte skulle vara godkänd att framföras i ESC, inte kommer att tillåtas deltaga i tävlingen. Så detta hade isåfall SVT agerat mot för längesedan.

På lite samma tema så godkände ju SVT 2008 Nordmans bidrag som, både genom text och scenografi, handlade om en avrättning genom att bränna en häxa/kvinna på bål. Så godkände man det, så lär ju inte Brandstas bidrag vara i farozonen.
Se: https://www.youtube.com/watch?v=_vsWekSNcfo

Skulle man mot all förmodan anse Brandsta City Släckers låt som sexuellt stötande så tycker jag man skall läsa texten till Dolly Styles "Yihaa" från 2025. Där kan man nog själv gissa vad dom ville insinuera med textraderna: "Ride my horse" och "Yihaa, Back on the horse. I’m a cowgirl in a rodeo. Yihaa. Back on the horse. Wanna see you line up on the floor". Vi har också Meira Omar från ifjol som sjöng "bia, bia" (översatt "kom, kom") "hush, hush" (översatt till ett hyschande ljud).
Citera
2026-02-09, 13:32
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Skulle man mot all förmodan anse Brandsta City Släckers låt som sexuellt stötande så tycker jag man skall läsa texten till Dolly Styles "Yihaa" från 2025. Där kan man nog själv gissa vad dom ville insinuera med textraderna: "Ride my horse" och "Yihaa, Back on the horse. I’m a cowgirl in a rodeo. Yihaa. Back on the horse. Wanna see you line up on the floor". Vi har också Meira Omar från ifjol som sjöng "bia, bia" (översatt "kom, kom") "hush, hush" (översatt till ett hyschande ljud).
Lite på samma tema så håller låtskrivarna till Glitter på att lägga upp videos på TikTok där de insinuerar att refrängen på låten låter som "ge mig lite klitta, klitta". Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är något osmakligt, oskönt och ofräscht med att låtskrivarna själva går ut med det på TikTok, vars primära användarbas är barn.
.
Citera
2026-02-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Grejen är att jag träffat en del folk genom åren som varit med, och när jag frågar hur de kom med så har det alltid varit "våran manager kände nån" eller liknande.

Aldrig: " Vi skickade in och lyckades komma med"

Du kan bara glömma att dessa låtar är de bästa bland 3800 bidrag. Inte ett enda jävla bidrag av de hittills 12 bidrag som spelats upp borde vara med.

Att samtliga låtar som är med i Melodifestivalen inte är de bästa, av de 3800 inskickade bidragen, är väl självklart!? Skulle Junior Lerin, Brandsta City Släckers och Lilla Al-Fadji vara bland det bästa man fått fram? T.o.m låtskrivaren Jimmy Jansson har sagt att det sällan finns någon rättvisa/logik i urvalet - och att han varje år har låtar han är säker på skall komma med, men som inte gör det. Medans han också varje år har låtar han tror inte kommer att tas med, men som tas med. Inte ens SVT själva hävdar att det är dom bästa bidragen som alltid kommer med. SVT gör ju ett urval som skall representera flera olika genres, olika kulturer/uttryck, fungera hos alla åldersgrupper, göra bra TV osv. Dessutom har SVT som avsikt att ca 30% av tävlingsbidragen skall framföras med svensk text, samt att minst 50 % av tävlingsbidragen ska ha enbart eller delvis kvinnliga upphovsmän, så även där finns det ju begränsningar i urvalet.

Att det finns en fördel i att ha "kontakter" känns väl också ganska givet, det är ju så det ser ut i alla branscher. Konstigt vore väl annars? Till skillnad från ditt exempel så tror jag dock att "kontakterna" gör det lättare att få in en specifik låt, än en specifik artist. För det vanligaste är ju att flera olika artister får provsjunga låten...ibland har inte ens upphovsmännen angett vilken artist man vill skall framföra låten i samband med inskicket. Det finns också exempel där SVT kört över upphovsmännen/musikförlagen och valt en egen artist till ett specifikt bidrag. Det jag vill säga med detta är att bara för att "managern känner någon" så behöver inte det betyda att både angiven låt- och artist kommer med i tävlingen.
Citera
2026-02-09, 13:51
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att samtliga låtar som är med i Melodifestivalen inte är de bästa, av de 3800 inskickade bidragen, är väl självklart!? Skulle Junior Lerin, Brandsta City Släckers och Lilla Al-Fadji vara bland det bästa man fått fram? T.o.m låtskrivaren Jimmy Jansson har sagt att det sällan finns någon rättvisa/logik i urvalet - och att han varje år har låtar han är säker på skall komma med, men som inte gör det. Medans han också varje år har låtar han tror inte kommer att tas med, men som tas med. Inte ens SVT själva hävdar att det är dom bästa bidragen som alltid kommer med. SVT gör ju ett urval som skall representera flera olika genres, olika kulturer/uttryck, fungera hos alla åldersgrupper, göra bra TV osv. Dessutom har SVT som avsikt att ca 30% av tävlingsbidragen skall framföras med svensk text, samt att minst 50 % av tävlingsbidragen ska ha enbart eller delvis kvinnliga upphovsmän, så även där finns det ju begränsningar i urvalet.

Att det finns en fördel i att ha "kontakter" känns väl också ganska givet, det är ju så det ser ut i alla branscher. Konstigt vore väl annars? Till skillnad från ditt exempel så tror jag dock att "kontakterna" gör det lättare att få in en specifik låt, än en specifik artist. För det vanligaste är ju att flera olika artister får provsjunga låten...ibland har inte ens upphovsmännen angett vilken artist man vill skall framföra låten i samband med inskicket. Det finns också exempel där SVT kört över upphovsmännen/musikförlagen och valt en egen artist till ett specifikt bidrag. Det jag vill säga med detta är att bara för att "managern känner någon" så behöver inte det betyda att både angiven låt- och artist kommer med i tävlingen.

Mitt exempel gällde låtskrivare, fast även en låtskrivare i en grupp som var med.
Citera
2026-02-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Mitt exempel gällde låtskrivare, fast även en låtskrivare i en grupp som var med.

Okej, förstår. Men bemöt gärna mer av det jag skrev så att diskussionen kan fortsätta :-)
Citera
2026-02-09, 14:01
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Kan någon förklara en sak för mig? Föregående vecka så inleddes väl hela Melodifestivalen med att uttrycka att allt i Sverige förfallit på senare år (ett öppningsnummer som bara "råkar" ske under högerregeringens styre), där man bl.a. nämnde klimatkrisen i Sverige, och under senaste öppningsnumret så dyker helt plötsligt S-ledaren Håkan Juholt upp som en en skänk från ovan när i ett positivt öppningsnummer: https://www.youtube.com/watch?v=uZKqZrENZxA

Någon som minns om SVT gjorde något öppningsnummer 2015/2016 där man nämnde invandringskrisen som en problemfaktor under S-regeringen, och där Jimmie Åkesson veckan därpå dök upp som en skänk från ovan i ett positivt öppningsnummer? Tror inte det va?
Citera
2026-02-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Kan någon förklara en sak för mig? Föregående vecka så inleddes väl hela Melodifestivalen med att uttrycka att allt i Sverige förfallit på senare år (ett öppningsnummer som bara "råkar" ske under högerregeringens styre), där man bl.a. nämnde klimatkrisen i Sverige, och under senaste öppningsnumret så dyker helt plötsligt S-ledaren Håkan Juholt upp som en en skänk från ovan när i ett positivt öppningsnummer: https://www.youtube.com/watch?v=uZKqZrENZxA

Någon som minns om SVT gjorde något öppningsnummer 2015/2016 där man nämnde invandringskrisen som en problemfaktor under S-regeringen, och där Jimmie Åkesson veckan därpå dök upp som en skänk från ovan i ett positivt öppningsnummer? Tror inte det va?

Nu har ju visserligen inte Håkan Juholt varit en del av svensk politik på 10 år, så vet inte riktigt vad relevansen skulle vara där...

Men svar på din fråga: I Melodifestivalen 2016 framförde ju Jon Henrik Fjällgren, Gina Dirawi och Sarah Dawn Finer mellanakten "Hela Sveriges sång", vilket i vart fall får vara att anse som en politisk passning även om det inte var på temat du efterfrågade. Se: https://www.youtube.com/watch?v=ejSbhxeikKE
Senast redigerad av Haaaaag 2026-02-09 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in