Varför ska det läggas så mycket tid på sexuella saker på melodifestivalen och dragqueens nej förlåt, "dragdrottningarna"? Har det alltid varit det? Jag minns inte att det var så när jag var barn och Lena Philipsson sjöng "Ont det gör ont" - lite utmanande dans kanske. Det var väl det mest chockerande på den tiden. Iofs fanns väl aristgruppen som sjöng La dolce vita. Mja, det kanske alltid varit så.
Men t.ex. när Gina tar upp att en hinduisk gud vid namn "Indra" som artisten Indra, blev bestraffad att ha tusen vaginor över hela sin kropp. Och sen drar hon över det till KAJ i bastun, svampdödande medel.. Usch! Inget som är acceptabelt för ett barnprogram enligt mig. Stackars tjej som inte kan göra något annat än att skratta, vad ska man göra i hennes situation liksom? Bläää! Det är för mycket fokus på hbtbq och könsorgan och för lite fokus på själva artisterna och musiken tycker jag.
Det har alltid varit krystat, oberoende av vad som tas upp. Svensk underhållning är numera att vara så krystad som möjligt, både kommersiellt och public service. Det säljer antar jag. Sen är det som med annan underhållning när vi var små, sexsnacket eller skämten går över huvudet på oss. I övrigt var det inget sexuellt med drag queensen, som vanligt, men folk gillar verkligen att klaga på dem trots det.
Enda jag egentligen kan klaga på på programmet (förutom SVTPlay) är att Gina verkade... uttråkad? Liksom "Yeah jag har gjort det här förut, jag får betalt ändå".
Enda jag egentligen kan klaga på på programmet (förutom SVTPlay) är att Gina verkade... uttråkad? Liksom "Yeah jag har gjort det här förut, jag får betalt ändå".
Hon är inte uttråkad, det är snarare att hon är så duktig på detta så att hon behåller lugnet som säg varken Keyyo eller Edwin gjorde. Vilket kan göra så att hon ser ''uttråkad'' ut
Varför ska det läggas så mycket tid på sexuella saker på melodifestivalen och dragqueens nej förlåt, "dragdrottningarna"? Har det alltid varit det? Jag minns inte att det var så när jag var barn och Lena Philipsson sjöng "Ont det gör ont" - lite utmanande dans kanske. Det var väl det mest chockerande på den tiden. Iofs fanns väl aristgruppen som sjöng La dolce vita. Mja, det kanske alltid varit så.
Men t.ex. när Gina tar upp att en hinduisk gud vid namn "Indra" som artisten Indra, blev bestraffad att ha tusen vaginor över hela sin kropp. Och sen drar hon över det till KAJ i bastun, svampdödande medel.. Usch! Inget som är acceptabelt för ett barnprogram enligt mig. Stackars tjej som inte kan göra något annat än att skratta, vad ska man göra i hennes situation liksom? Bläää! Det är för mycket fokus på hbtbq och könsorgan och för lite fokus på själva artisterna och musiken tycker jag.
Mello ska inte vara ett barnprogram, det ska vara ett program för alla. Det är för barn när man tar in Fab Freddie. Det var ju sexskämt förra året också, men dom var lite mer subtila. Gina är rakt på sak med humor.
Nu är den här, årets (hittills) första förändring inför kommande Mello. Urvalsjuryn skrotas och istället kommer 4 personer med musikalisk bakgrund vara dom som väljer ut låtarna. Det betyder inte medieprofiler, branschfolk b.l.a. Istället kommer musikproffs välja ut bidragen sen sätter Karin Gunnarsson, Viktor Berglund, Lotta Furebäck och Daniel Edwardsson ihop dom 30. Man kan jämföra detta med juryn i Eurovision och webbjokern som Björkman hade mellan 2004-2010, alltså att Karin har större inflytande med just startfältet och kan välja sin egna favoriter.
Detta tar bort Mellofans, löst folk och Svt profiler. T.e.x. radiostationer, streamingtjänster osv. Kan detta betyda ett starkare startfält?
Blev en slant på Brandsta City Släckers, x6 pengarna att de vinner sin deltävling. Journalister som lyssnat på låtarna är skapligt imponerade:
Amanda: Sommaren är räddad – årets hetaste låt är här! Jag ska inte sticka under stolen att de jag sett mest fram emot denna veckan är onekligen Brandsta City Släckers och jag kan bekräfta – de lever upp till mina förväntningar. Det blir tunga trumslag i början och lite handklapp. Alla heterosexuella män som kollar på deltävlingen på lördag kommer även i år känna sig sedda under deltävling 2 när Brandsta gör entré. Det blir textrader som “Jag röjde garaget och rensade ut” och “Jag svettas i tröjan fast natten är sval” samt en slinga som gör att man kan fotstampa med i låten. En riktigt pappa-låt!
Amandas betyg: 5/5
Daniel: Ja, du. Vad förväntade du dig från Brandsta City Släckers? För det är exakt det du får här. Klagar jag? Inte alls! Det här är så perfekt som avslutning för kvällen, riktigt svängig, text som kommer fastna i huvudet och även lite inte-så-subtila referenser till ”Kom Och Ta Mig”. Det här är en fullträff för det Brandsta kom tillbaka för att göra, och tror den har stor potential att åka raka vägen till Stockholm som vinnaren av Deltävling 2.
Daniels betyg: 4/5
William: Om inte samtliga i Scandinavium står upp och klappar rakt in i elden är det något fel på publiken. Brandsta City Släckers är tillbaka i Melodifestivalen efter 23 år med en låt som kommer gå varm på exakt alla Mellofester någonsin – för all framtid. Efter ett fotbollsarena-intro kommer låttexten ”Jag hörde att du var tillbaka i stan, tar taxi till Malmö Central” och min förhoppning är att det någonstans här redan ska ha bränts av typ 5 ton pyro. Grabbarna har lovat att arenan ska koka och det är nog svårt att undvika efter såväl tonartshöjning som pålagt publikjubel i slutet av låten. Kom och ta mig långt härifrån? Absolut inte. Kom och ta mig rakt in i elden!
Williams betyg: 4/5
Felicia (f.d. Fröken Snusk) verkar dock sitta på en banger, så vinsten kan såklart även bli hennes, så det är en chansning.
Senast redigerad av peterZiipen 2026-02-03 kl. 13:05.
Hon sjunger ju bra och har ett unikt ID. Eller vill du ha fler autotune-röster?
Unikt ID...? Var nånstans är det unikt?
Annat än att sången inte håller... och att hon försöker sjunga med samma fjantigt tillgjorda uttal som en massa andra... som vill låta lite som Adele.
Skönt med Gina och Hampus som programledare, allting är bättre än Edwins bögskämt.
Svårt stå ut med den gnälliga norrländska dialekten som Gina dessvärre är begåvad med. Är väl Sundsvall som gör sig skyldig till någon sorts norra Sveriges gnällbälte...