2026-02-07, 16:40
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Till att börja med så om du inte har beställt internet från ComHem, så är det med absolut största sannolikhet inte ett coax-uttag som ska användas.
Även om man inte beställt internet från Comhem/Tele2, skulle man i teorin ändå kunna få internetuppkoppling om man köper ett modem, kopplar in en COAX-kabel i hålet i väggen, in i modemet och sen ethernet-kabel från WAN-uttaget i modemet till ens dators ethernet-port?
Citera
2026-02-07, 21:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
Det där verkar ju ändå vara lite moderna grejor. Modernare än min gamla asus. Den ena är ju WiFi6 också.

Min första router jag nånsin köpte själv var en TP-Link. Den var inte särskilt bra, men å andra sidan så var det en riktig super-budgetmodell som kostade ungefär 300kr. Den funkade, men räckvidden var riktigt kass på den minns jag.

När jag ledsnat på att strula med den så kostade jag på mig en Airport Extreme. Den var supersmidig att ha att göra med, men den hade inte heller världens bästa räckvidd.

Efter den så köpte jag den här Asusen som jag har nu. Personligen tycker jag den är onödigt krånglig för nån som mig som inte gillar att pilla med en massa inställningar och värderar plug n play högt. Den verkar inte heller ha världens bästa räckvidd.
I ditt fall så var nog problemet snarare '300 kronor' än TP Link. I min erfarenhet, och jag jobbar alltså med att hjälpa folk i deras hem med såna här saker, så är TP Link ett utmärkt val om man bara vill ha en router som tar emot och delar ut trafik utan några frills. Airport Extreme däremot - fungerar jättebra. Tills den inte gör det och då är det ett mindre helvete att få det att fungera igen.

Annars tycker jag att Asus är väldigt smidiga att ställa in, deras inställnings-wizard är en av dom bättre. Fast även där så tycker jag att TP-Link är klassledande med sin Tether-app. Hur smidigt som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Även om man inte beställt internet från Comhem/Tele2, skulle man i teorin ändå kunna få internetuppkoppling om man köper ett modem, kopplar in en COAX-kabel i hålet i väggen, in i modemet och sen ethernet-kabel från WAN-uttaget i modemet till ens dators ethernet-port?
Lika lite som du får internet direkt från ett ethernet-uttag. Du måste ha ett abonnemang.
Citera
2026-02-07, 22:00
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
I ditt fall så var nog problemet snarare '300 kronor' än TP Link. I min erfarenhet, och jag jobbar alltså med att hjälpa folk i deras hem med såna här saker, så är TP Link ett utmärkt val om man bara vill ha en router som tar emot och delar ut trafik utan några frills. Airport Extreme däremot - fungerar jättebra. Tills den inte gör det och då är det ett mindre helvete att få det att fungera igen.

Annars tycker jag att Asus är väldigt smidiga att ställa in, deras inställnings-wizard är en av dom bättre. Fast även där så tycker jag att TP-Link är klassledande med sin Tether-app. Hur smidigt som helst.

Lika lite som du får internet direkt från ett ethernet-uttag. Du måste ha ett abonnemang.
Så Com Hem/Tele 2 aktiverar internet i mitt vägguttag?
Citera
2026-02-08, 14:56
Medlem
Duuuus avatar
Citat:

Japp så var det. Det var den första routern jag nånsin köpte och jag hade absolut noll koll. Köpte den på clas ohlson och den kostade typ 250kr och den var ungefär lika stor som en burk makrillfilé. 😀 Minns inte om den ens hade 5g band men jag tror inte det.

Ja Airporten gillade jag skarpt. Den är både snygg och har aktiv kylning, men räckvidden på den var det som slutligen fick mig att byta ut den. Men den gick aldrig sönder under de åren den var i min tjänst.

Asusen är väl egentligen inte särskilt svår att komma igång med. Det är som du säger, att när man väl fattat att man ska knappa in det där siffernumret i webläsaren så är själva setup-wizarden rätt bra. -Men sen när man väl loggar in i routern så får man en smärre chock över allt som går att fibbla med. Sånt där kan jag få panik över.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in