2026-02-02, 18:17
Medlem
Duuuus avatar
Fungerar det ens? Ser att det finns lite sånt på typ amazon, men ingen normal butik här verkar saluföra detta. Kanske är ett dåligt omen förvisso… ha ha

Alltså kan man gå i från ett runt Com-Hemuttag och i andra ändan ha en ”normal” ethernet-plugg som man sen kör i WAN-uttaget på wifi-routern och smäller ihop allt på det sättet.

Det är så att jag är uppe i en flytt, och idag slog det mig att jag faktiskt inte vet vilket uttag som används i bostaden. Jag har både klassiskt ethernet och old-school Com-hem uttag men jag har glömt att kolla vad som faktiskt används. Eller om kanske båda används?

Har beställt en 500/500-lina som enligt leverantören blev inkopplad idag, men kan ens de gamla runda härk-coaxarna leverera de hastigheterna?

Jag ska ju givetvis ringa och grotta vidare i detta i morgon, men jag är nyfiken redan nu. Jag har en gammal Asus ac66u som jag hade tänkt använda i väntan på en modernare wifi-7 router.
Citera
2026-02-02, 18:22
Medlem
RiMaXs avatar
Är det FiberCoax så kommer du upp i hastighet.
Citera
2026-02-02, 18:42
Medlem
Fantens avatar
Till att börja med så om du inte har beställt internet från ComHem, så är det med absolut största sannolikhet inte ett coax-uttag som ska användas.
Citera
2026-02-02, 18:55
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Är det FiberCoax så kommer du upp i hastighet.
Vet inte ens vad fiberCoax är. Jag antar att det är nån modernare och uppdaterad form av de gamla coaxarna. Det gäller ett Com-Hem uttag med två runda coax-hål. -Är det fiberCoax?

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Till att börja med så om du inte har beställt internet från ComHem, så är det med absolut största sannolikhet inte ett coax-uttag som ska användas.
Nope. Inte Com Hem, jag har beställt av Bredband2.

Jag tänker ju att leverantören bör kunna se - redan vid beställningen, vad kunden kan plocka ut för hastigheter i bostaden det handlar om? Så borde det väl rimligen vara?
Citera
2026-02-02, 19:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
Vet inte ens vad fiberCoax är. Jag antar att det är nån modernare och uppdaterad form av de gamla coaxarna. Det gäller ett Com-Hem uttag med två runda coax-hål. -Är det fiberCoax?
FiberCoax är i praktiken fiber fram till ditt hus, sen så är det coax internet i huset. Har du bara två uttag, så har du inte möjlighet till det. För att kunna ha internet via coax från ComHem/Tele2 så ska du ha tre hål.

Citat:
Nope. Inte Com Hem, jag har beställt av Bredband2.
Då så, det i kombination med vad jag skrev ovan leder oss till slutsatsen att är RJ 45-uttaget som gäller.
Citat:
Jag tänker ju att leverantören bör kunna se - redan vid beställningen, vad kunden kan plocka ut för hastigheter i bostaden det handlar om? Så borde det väl rimligen vara?
Med tanke på att vi har konstaterat att du har fiber, så kan vi också sluta oss till att du kan ha 'alla' hastigheter.
Citera
2026-02-02, 19:27
Medlem
Glöm adaptrarna från Amazon; de fungerar inte för det här. För att få internet ur ett koaxialuttag krävs alltid ett aktivt modem, det går inte att bara använda en enkel övergångskabel till din router.

Eftersom du har beställt en symmetrisk 500/500-lina kan du dock sitta lugnt i båten. Koaxialnät levererar nästan aldrig så hög uppladdningshastighet, vilket betyder att det med största sannolikhet är det vanliga ethernetuttaget i väggen som gäller. Det är bara att koppla din Asus-router direkt dit. Din AC66U bör klara den hastigheten fint via kabel, även om den får kämpa lite mer med det trådlösa jämfört med modernare prylar.
Citera
2026-02-02, 19:27
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
FiberCoax är i praktiken fiber fram till ditt hus, sen så är det coax internet i huset. Har du bara två uttag, så har du inte möjlighet till det. För att kunna ha internet via coax från ComHem/Tele2 så ska du ha tre hål.

Då så, det i kombination med vad jag skrev ovan leder oss till slutsatsen att är RJ 45-uttaget som gäller.

Med tanke på att vi har konstaterat att du har fiber, så kan vi också sluta oss till att du kan ha 'alla' hastigheter.
Ok, jag uppskattar svaren. Fast lite fel av mig dock. Det finns faktiskt tre hål på Com-Hem uttaget. Jag skrev två bara för att de två undre ser ut så som jag tänker på när jag tänker COAX men så finns ett tredje som sitter ovanför och ser lite annorlunda ut. Jag visste inte att det hade nån betydelse.

Det ser ut lite som detta.

Befinner mig inte i bostaen för tillfället så kan inte ta någon egen bild.
Citera
2026-02-02, 19:33
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
Glöm adaptrarna från Amazon; de fungerar inte för det här. För att få internet ur ett koaxialuttag krävs alltid ett aktivt modem, det går inte att bara använda en enkel övergångskabel till din router.

Eftersom du har beställt en symmetrisk 500/500-lina kan du dock sitta lugnt i båten. Koaxialnät levererar nästan aldrig så hög uppladdningshastighet, vilket betyder att det med största sannolikhet är det vanliga ethernetuttaget i väggen som gäller. Det är bara att koppla din Asus-router direkt dit. Din AC66U bör klara den hastigheten fint via kabel, även om den får kämpa lite mer med det trådlösa jämfört med modernare prylar.
Mein gott. 🙏🏻

Precis ett sånt här svar var något i stil med vad jag hoppades på att få. (Dvs att ethernet-uttaget användes). Är mitt uppe i en flytt som sagt. Lite svårt att tänka på alla detaljer just nu.

Och jag tycker ju att leverantören borde kunna veta vad som kan och inte kan levereras till addressen.
Citera
2026-02-02, 19:35
Medlem
Citat:
Mein gott. 🙏🏻

Precis ett sånt här svar var något i stil med vad jag hoppades på att få. (Dvs att ethernet-uttaget användes). Är mitt uppe i en flytt som sagt. Lite svårt att tänka på alla detaljer just nu.

Och jag tycker ju att leverantören borde kunna veta vad som kan och inte kan levereras till addressen.

Det är helt förståeligt, jag är bara glad att kunna hjälpa till i flyttkaoset! Hoppas allt går smidigt med resten av flytten och att nätet hoppar igång direkt när du pluggar in routern.
Citera
2026-02-02, 20:53
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanOchVetAllt
Det är helt förståeligt, jag är bara glad att kunna hjälpa till i flyttkaoset! Hoppas allt går smidigt med resten av flytten och att nätet hoppar igång direkt när du pluggar in routern.
Ja fy fan, alla som flyttat nån gång vet ju vilket helvete det är. All skit som ska organiseras och styras upp. Alla abbonemang som ska sägas upp och allt nytt som måste tecknas. Men samtidigt är det ju roligt också - nytt är kul! Man får inte vara så jävla negativ.

Jag uppdaterar tråden när jag vet vad som gäller. Bör ske i morgon, eller senast i övermorgon. Hatar själv när folk frågar andra om hjälp och sen försvinner spårlöst så ingen får reda på vad som hände i tråden. Tycker det är rätt fräckt mot de som faktiskt tog sig tid att svara och var hjälpsamma.
Citera
2026-02-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ok, jag uppskattar svaren. Fast lite fel av mig dock. Det finns faktiskt tre hål på Com-Hem uttaget. Jag skrev två bara för att de två undre ser ut så som jag tänker på när jag tänker COAX men så finns ett tredje som sitter ovanför och ser lite annorlunda ut. Jag visste inte att det hade nån betydelse.

Det övre uttaget som har en F-kontakt är avsett för ett speciellt kabelmodem som levereras av operatören.
Troligtvis använder man fortfarande Docsis standarden men utan kabelmodem får man inget bredband den vägen.
Citera
2026-02-03, 17:12
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Länge sen jag jobbade med detta men jag kan bara hålla med dig om det du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in