2026-02-06, 17:28
Medlem
Duuuus avatar
Jag har inte mätt någon signalstyrka än. Jag återkommer med det. Men jag körde en bredbandskoll på platsen i lyan där jag har testat signalstyrkan tidigare. - Blev lite smått förvånad över hur bra detta ändå är. Som sagt, routern står fortfarande taskigt till i garderoben och jag har inte påverkat något annat i bostadsmiljön. 400/500:ish. Mätte med en ipad pro M4.

https://imgur.com/a/3ws1TVd

Återkommer med signalvärden. Ska bara dricka upp bärsen, och flytta runt lite möbler.

Detta blev lite förvirrat ha ha! Eftersom alla bilder är skrubbade på EXIF plus har känsliga värden maskerade så vet jag inte riktigt vilka som är vilka längre. Men om vi säger så här - i bostaden så ligger jag på ett absolut sämsta värde av -60 dBm vilket får anses som helt OK ändå med tanke på att jag knökat in routerhelvetet i en garderob. Inte ens med mikron igång när jag mätte så fick jag ett sämre värde.

Och jag blev förvånad över hur bra nedladningshastigheterna var ändå. Igår så var de sämre kan jag säga. Så det där kanske fluktuerar på nått sätt. Eller så är routern smart nog och själreglerar sig och ändrar till kanaler som är mindre upptagna i omgivningen?

Dessa värden är vad som gäller nu i alla fall. Fredag kl 18.00. https://imgur.com/a/1e82QaH
Senast redigerad av Duuuu 2026-02-06 kl. 18:27.
Citera
2026-02-06, 18:38
Medlem
Duuuus avatar
-50dBm är en utmärkt signalstyrka. När jag stod i hallen, precis intill routern och mätte så hade jag -28dBm vilket är så bra som det nånsin går att få. Det är för bra egentligen - men oavsett vart jag mätte i bostaden så hamnade jag inte över -60dBm. Inte ens med mikron igång samtidigt som jag mätte. Så det får anses vara en win.

Kjell&CO messade precis att de fått in routern jag reserverat. Men som det känns nu så skiter jag nog i den. Detta var mycket bättre än vad jag hade hoppats på med min gamla ASUS-härk.

Fick ju ut nästan max på linan trots att routern står i garderoben. Uppmätt med en macbook pro M1 laptop.
Senast redigerad av Duuuu 2026-02-06 kl. 18:41.
Citera
2026-02-06, 18:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
-50dBm är en utmärkt signalstyrka. När jag stod i hallen, precis intill routern och mätte så hade jag -28dBm vilket är så bra som det nånsin går att få. Det är för bra egentligen - men oavsett vart jag mätte i bostaden så hamnade jag inte över -60dBm. Inte ens med mikron igång samtidigt som jag mätte. Så det får anses vara en win.

Kjell&CO messade precis att de fått in routern jag reserverat. Men som det känns nu så skiter jag nog i den. Detta var mycket bättre än vad jag hade hoppats på med min gamla ASUS-härk.

Fick ju ut nästan max på linan trots att routern står i garderoben.
Det låter ju strålande. Du kan ändå aldrig räkna med att få ut full hastighet via WiFi.
Citera
2026-02-06, 18:47
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det låter ju strålande. Du kan ändå aldrig räkna med att få ut full hastighet via WiFi.
Nä det vet jag. Men jag jagar egentligen inte maxhastighet och jag prioriterar ett "trådlöst" liv framför kablar så jag är supernöjd att bara kunna få ut så här pass mycket över en trådlös uppkoppling.

Helvete, det är rätt imponerande över wifi.

Dessutom med mitt gamla härk-modem som jag köpte för typ 6 år sen.
Citera
2026-02-06, 18:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nä det vet jag. Men jag jagar egentligen inte maxhastighet och jag prioriterar ett "trådlöst" liv framför kablar så jag är supernöjd att bara kunna få ut så här pass mycket över en trådlös uppkoppling.

Helvete, det är rätt imponerande över wifi.

Dessutom med mitt gamla härk-modem som jag köpte för typ 6 år sen.
Själv är jag helt tvärtom och prioriterar kablar och hastighet, men så har jag ju också dragit alla kablar längs väggarna så gott det går. Det är inte så att det går CAT-kablar över hela min lägenhet.
Citera
2026-02-06, 18:59
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Själv är jag helt tvärtom och prioriterar kablar och hastighet, men så har jag ju också dragit alla kablar längs väggarna så gott det går. Det är inte så att det går CAT-kablar över hela min lägenhet.
Alltså jag förstår precis hur du tänker.

Jag ska inte sticka under stol med att när man är mitt uppe i nått sånt här så blir man lite smått besatt. Och så klart alla vill ju ha ut så mycket det bara går i från det man betalar för. Det är helt naturligt. Själv är jag också snål som den värsta smålandsjuden så normalt sett letar jag kronor och ören vart jag än kan i livet.

Men i just detta fallet, tack vare att jag fick själva linan så billigt (betalar 230kr/mån), plus att jag säkert är lite flytt-skadad just nu, så bryr jag mig inte. Faktum är att jag hade nog accepterat 300/300 på min 500-lina. Bara för känslan av att jag HAR internetz.
Citera
2026-02-06, 19:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Alltså jag förstår precis hur du tänker.

Jag ska inte sticka under stol med att när man är mitt uppe i nått sånt här så blir man lite smått besatt. Och så klart alla vill ju ha ut så mycket det bara går i från det man betalar för. Det är helt naturligt. Själv är jag också snål som den värsta smålandsjuden så normalt sett letar jag kronor och ören vart jag än kan i livet.

Men i just detta fallet, tack vare att jag fick själva linan så billigt (betalar 230kr/mån), plus att jag säkert är lite flytt-skadad just nu, så bryr jag mig inte. Faktum är att jag hade nog accepterat 300/300 på min 500-lina. Bara för känslan av att jag HAR internetz.
Jag får nog bara ut kanske 250 över Wifi på en gigabitlina men för mig och övriga boende så är trådlöst bara något som telefonerna och ett gäng smartprylar som använder. Där vi vill ha hastigheten, så gör vi med trådat.
Citera
2026-02-06, 19:20
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Jag får nog bara ut kanske 250 över Wifi på en gigabitlina men för mig och övriga boende så är trådlöst bara något som telefonerna och ett gäng smartprylar som använder. Där vi vill ha hastigheten, så gör vi med trådat.
Jösses. Det låter ju lite skumt. Du har gb-lina och får ut 250?

Bor ni i ett palats med bara en accesspunkt eller?
Citera
2026-02-06, 19:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jösses. Det låter ju lite skumt. Du har gb-lina och får ut 250?

Bor ni i ett palats med bara en accesspunkt eller?
Nej, jag har bara rätt kassa WiFi-routrar. Men det är som sagt inte en faktor för mig eftersom jag inte gör något över WiFi som blir gladare för att det går snabbt utan det är den trådade hastigheten som jag bryr mig om.
Citera
2026-02-06, 20:29
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Nej, jag har bara rätt kassa WiFi-routrar. Men det är som sagt inte en faktor för mig eftersom jag inte gör något över WiFi som blir gladare för att det går snabbt utan det är den trådade hastigheten som jag bryr mig om.
Ok. Vill du avslöja vad du har för routers? Vore kul att höra för nån som mig som inte har nån direkt koll. Jag tänker att jag lär mig en massa genom att diskutera med dig och andra om detta.
Citera
2026-02-06, 23:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ok. Vill du avslöja vad du har för routers? Vore kul att höra för nån som mig som inte har nån direkt koll. Jag tänker att jag lär mig en massa genom att diskutera med dig och andra om detta.
En Tp-Link Archer C7 och en Archer CX1500. Men jag tror att det är mina trådlösa enheter som är för gamla.
Citera
2026-02-07, 10:37
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
En Tp-Link Archer C7 och en Archer CX1500. Men jag tror att det är mina trådlösa enheter som är för gamla.
Det där verkar ju ändå vara lite moderna grejor. Modernare än min gamla asus. Den ena är ju WiFi6 också.

Min första router jag nånsin köpte själv var en TP-Link. Den var inte särskilt bra, men å andra sidan så var det en riktig super-budgetmodell som kostade ungefär 300kr. Den funkade, men räckvidden var riktigt kass på den minns jag.

När jag ledsnat på att strula med den så kostade jag på mig en Airport Extreme. Den var supersmidig att ha att göra med, men den hade inte heller världens bästa räckvidd.

Efter den så köpte jag den här Asusen som jag har nu. Personligen tycker jag den är onödigt krånglig för nån som mig som inte gillar att pilla med en massa inställningar och värderar plug n play högt. Den verkar inte heller ha världens bästa räckvidd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in