2026-02-07, 13:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Otroligt att man kan få flyga ett stort plan fullt med passagerare i upp till 15 tim.
Buss och buss och lastbils chaufförer har kör och vilotider med max 9 tim körtid.

Ja, detta borde myndigheterna göra något åt. Men jag antar att det är som i andra branscher - nu senaste polis, brandmän och vårdpersonal - att det blir ett ramaskri om man kortar ner passen, för att de anställda vill ha de långa ledigheterna emellan som kompensation. Men det GÅR ju inte. Pigghet och vakenhet går i cykler, det går inte att tanka genom långa ledigheter mellan passen. Vi behöver vår regelbundna sömn vid ungefär samma tid varje dygn, och efter nio-tio timmars arbete är vi inte fräscha längre. Eller kortare tid.
Citera
2026-02-07, 13:32
Medlem
Citat:
Otroligt att man kan få flyga ett stort plan fullt med passagerare i upp till 15 tim.
Buss och buss och lastbils chaufförer har kör och vilotider med max 9 tim körtid.

Den här "olyckan" lär väl ge förbättringar?
Citera
2026-02-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det här är den svenska översättningen av det uttalande som kaptenen gjorde i högtalarsystemet direkt efter incidenten. Det kommer från en passagerarinspelning som publicerats i dansk TV.
Kaptenen var enligt uppgift norsk.
Med reservation för fel. Översättningarna har gått från norska till engelska till svenska.

”Det är kaptenen som talar. Vi bromsade ganska kraftigt; vi var under viss press att hålla vår avgångstid. Vi lyckades förväxla taxibanan och startbanan utan att tornet märkte det, så vi ställde upp på taxibanan som löper parallellt med startbanan. Det ser ut som en startbana, men det var en taxibana. Vi rullade längs den i relativt hög hastighet och vi avbröt naturligtvis starten. Det ledde till den kraftiga inbromsning ni kände, och en skarp sväng i slutet för att undvika att noshjulet rullade ut i gräset. Ni som sitter på vänster sida kan se att vi är mycket nära ett stängsel. Detta händer inte ofta – jag har varit pilot i 28 år och jag har aldrig upplevt något liknande. Det är troligt att många faktorer är inblandade: det har varit en lång dag, vädret har varit dåligt och vi hade bråttom. Flygplanet är okej, och jag hoppas att ni alla också mår bra. Vi är skakade av den här incidenten. Vi har kallat in all hjälp vi kan få.”

Någon som hittat själva ljudinspelningen?
Her-> https://www.berlingske.dk/indland/i-sidste-oejeblik-indsaa-kaptajnen-at-noget-var-helt-galt-paa-skjult-optagelse-gav-han-bekymrende-fo rklaring
Citera
2026-02-07, 15:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Ganska otroligt. De hade programmerat för start på 2500 meter bana men hade bara hälften tillgängligt på taxibanan.

Fysikens lagar gäller alla. Möjligen kan en pilot med flygtestbakgrund vara lite alertare. Att utnyttja sin erfarenhet för att lösa ett problem är därför nåt som påverkar reaktioner och beslut.
Att programmera för start på 2500 meter bana innebär väl inte att flygplanet behöver rulla på marken i 2500 meter innan det lättar, utan att gaspådrag mm ställs in så att man vid behov hinner stanna om starten avbryts? Lite förenklat givetvis.
Jag blev påmind om ett av mina gamla inlägg, en vanlig A321, alltså aningen större än den i tråden aktuella maskinen, som lättare efter ca 1300 meter. Så jag gissar att den aktuella "banlängden" hade räckt, men det gränsar till galenskap att ens tänka tanken på att starta där.
Jag har för mig att gamla Linjeflyg någon gång landade helt fel, på en flygplats med för kort bana, och i princip fick tömma flygplanet för att kunna starta och ta sig en tillräckligt stor bana.
Citera
2026-02-07, 16:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har hört 14 timmar...
Får verkligen en besättning flyga så länge helt utan paus? Det handlar väl om arbetspassets totala tid, inklusive raster?
Sedan är piloterna två, vid långflygningar händer det att en i taget kan sova lite. Och ibland har man avlösning ombord.
Citera
2026-02-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Her-> https://www.berlingske.dk/indland/i-sidste-oejeblik-indsaa-kaptajnen-at-noget-var-helt-galt-paa-skjult-optagelse-gav-han-bekymrende-fo rklaring
Mange tak!

Jag känner mig kluven inför kaptenens meddelande.

Gillar att han med lugn röst förklarar för passagerarna vad som hänt.
En sådan här våldsam inbromsning är obehaglig och omskakande att uppleva.

Samtidigt radar han upp flera olika förklaringar till incidenten som alla är lika oacceptabla som pinsamma.
Att till och med skylla på vädret när det enligt uppgift varit bra tar faktiskt priset.

Utan tvekan var det en väldigt dålig dag på jobbet…
Citera
2026-02-07, 16:08
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum

Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Mange tak!

Jag känner mig kluven inför kaptenens meddelande.

Gillar att han med lugn röst förklarar för passagerarna vad som hänt.
En sådan här våldsam inbromsning är obehaglig och omskakande att uppleva.

Samtidigt radar han upp flera olika förklaringar till incidenten som alla är lika oacceptabla som pinsamma.
Att till och med skylla på vädret när det enligt uppgift varit bra tar faktiskt priset.

Utan tvekan var det en väldigt dålig dag på jobbet…

Tack!
Ord av en chockad kapten är min spontana känsla. Han är troligtvis rejält skakad och babblar på om stress, dåligt väder, en lång dag samt insinuerar att flygledningen kan ha varit orsaken. Mänskligt beteende på ett sätt men jag är också kluven.
Citera
2026-02-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
https://risuncorp.com/wp-content/uploads/A-97-1.png

Länk till bild som visar skillnaden mellan taxibanor och startbanor. Taxibanor har blå kantbelysning och grön centerlinje(framgår inte riktigt på bilden). Startbanor vit kantbelysning och vit centerlinje. Piloternas hjärnor i detta fall måste varit helt blockerade av stress och confirmationsbias. När de svängt vänster in på vad de trodde var startbana har de sett en ovanligt smal och lite krokig bana, försedd med blå kantbelysning och grön centerlinje. Dessutom har Runway Awareness and Advisory System (RAAS) via ljudmeddelande upplyst om att de var på en taxibana. De här grabbarna(eller tjejerna) kommer att vara evigt kända som ”De som tog vänster i Bryssel”. Inte kul.
Bra bild, i höjd med cockpit är skillnaden ännu större.

Har åkta på mååååånga flighter och suttit och glott ut genom fönstret när kön till take off ringlar sig fram. Skillnad på taxi och startbana är som dag och natt under mörkrets timmar.

Total situation awareness genomklappning i cockpit på denna flygning, en rejäl avhyvling och lång lista med nya tester innan det blir flyga av igen för dessa två. Gjordes det alko test?

Svensk media är väldigt mjuka i sina artiklar, egentligen är det en mkt mkt allvarlig händelse som berättigar till kritik och ifrågasättande. Men det är SAS, den svenska national klenoden, hade detta hänt easyjet eller Ryanair har det låtit helt annorlunda.
Citera
2026-02-07, 16:19
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Svensk media är väldigt mjuka i sina artiklar, egentligen är det en mkt mkt allvarlig händelse som berättigar till kritik och ifrågasättande. Men det är SAS, den svenska national klenoden, hade detta hänt easyjet eller Ryanair har det låtit helt annorlunda.

Jag tror helt enkelt inte man förstått hur allvarligt det här tillbudet var. Att det var lyckliga omständigheter som gjorde att det här inte slutade med en fullkomlig katastrof.
Många artiklar påminner om artiklar om en go-around eller någon annan rutinmässig händelse.
Lite intervjuer med passagerare som tyckte det var obehagligt, men att se blev ombokade till ett nytt flyg och sedan är det bra med det.

Kommer bli intressant när utredningen publiceras. Vilka åtgärder kommer SAS att vidta för att detta inte ska hända igen? Kommer flygplatsen ändra rutiner eller skyltning för att undvika förvirring vid start från intersection C6?
Krav på RAAS?
Tycker det finns en del att granska för journalister kring den här händelsen.
Citera
2026-02-07, 17:01
Avstängd
Man kanske borde mäta piloternas stressade puls innan takeoff
Citera
2026-02-07, 17:50
Medlem
Antexs avatar
Citat:

Det senaste jag hörde var att om flygningen överskrider 13 timmar så måste det finnas 2 besättningar så att dom kan vila.
Citera
2026-02-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Det senaste jag hörde var att om flygningen överskrider 13 timmar så måste det finnas 2 besättningar så att dom kan vila.
Fjorton timmar är den normala maxarbetstiden i Europa men det finns undantagsregler.

Jag tror du tänker på interkontinentala långflygningar och då har man minst en reliefpilot med ombord som tillåter piloterna turas om att ta raster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in