2026-02-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet inte varför flighten ställdes in, men om jag ska spekulera så blir motsvarande en kombination av varma bromsar, som måste svalna, och besättning nära gränsen för arbetstid. Jag har även läst något om att flygplanet hamnade i gräset, även det torde kräva undersökning. Men jag vet inte.
Om ca två dagar kan vi antagligen se att flygplanet har kört tomt till CPH och sedan återgått i vanlig trafik.

Det har redan kört till Köpenhamn och sen till Salzburg och till Köpenhamn igen.
Citera
2026-02-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Ganska otroligt. De hade programmerat för start på 2500 meter bana men hade bara hälften tillgängligt på taxibanan.

Fysikens lagar gäller alla. Möjligen kan en pilot med flygtestbakgrund vara lite alertare. Att utnyttja sin erfarenhet för att lösa ett problem är därför nåt som påverkar reaktioner och beslut.

Det behövs alltså minst 2500 meters bana för att hinna få upp rätt fart och kunna lyfta.

Inget man kan lösa med skicklighet alltså
Citera
2026-02-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Vilket får mig att tänka på den värsta flygolyckan någonsin i antal döda
583 dog på Teneriffa i Mars 1977 när ett KLM plan körde in i ett Pan Am plan mycket pga förfärligt agerande av holländske piloten i KLM planet som var trött på att vänta i tät dimma och ville iväg snabbt som möjligt och ignorerade flygtornet/hörde inte vad dom sa utan gasade på för att lyfta utan att uppmärksamma att Pan Am planet fortfarande stod kvar på banan för att strax svänga av från taxibanan för att lyfta före KLM planet och försent insåg kaptenen på KLM att det är kört.
Kollisionen blev fruktansvärd.
Dimman gjorde det förstås risken betydligt större för incidenter och då är det ännu viktigare att vara fullständigt fokuserad på säkerhet och lyssna på kontrolltornets order, men en 50 årig holländsk kapten vid namn Jacob Veldhuyzen van Zanten fick för alltid bli en sinnesbild av en arrogant självupptagen flygkapten som ville lyfta innan allt var under kontroll och med det beslutet gick han till historien.

Faktum är också att Briggs på Pan Am inte taxade som han instruerats. Han kunde inte göra en Z-sväng. Glöm inte heller att flygledarna inte hade radar men väl fotboll på TV.
Citera
2026-02-07, 22:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Bra bild, i höjd med cockpit är skillnaden ännu större.

Har åkta på mååååånga flighter och suttit och glott ut genom fönstret när kön till take off ringlar sig fram. Skillnad på taxi och startbana är som dag och natt under mörkrets timmar.

Total situation awareness genomklappning i cockpit på denna flygning, en rejäl avhyvling och lång lista med nya tester innan det blir flyga av igen för dessa två. Gjordes det alko test?

Svensk media är väldigt mjuka i sina artiklar, egentligen är det en mkt mkt allvarlig händelse som berättigar till kritik och ifrågasättande. Men det är SAS, den svenska national klenoden, hade detta hänt easyjet eller Ryanair har det låtit helt annorlunda.
Svensk media hyllar ju alltid SAS och kastar skit i mängd på lågprisbolagen och det är väl för att SAS ses som en Svensk och nordisk klenod. Jag har flugit mycket i min dag och SAS är ett av de bolag jag gillar minst, haft en hel del strul med dem, men det hör inte hit och har ju inte det minsta med flygsäkerhet. Så hade detta hänt framförallt Ryanair som är sinnebilden för flygondska enligt media så hade de slagit på de stora trummorna.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag tror helt enkelt inte man förstått hur allvarligt det här tillbudet var. Att det var lyckliga omständigheter som gjorde att det här inte slutade med en fullkomlig katastrof.
Många artiklar påminner om artiklar om en go-around eller någon annan rutinmässig händelse.
Lite intervjuer med passagerare som tyckte det var obehagligt, men att se blev ombokade till ett nytt flyg och sedan är det bra med det.

Kommer bli intressant när utredningen publiceras. Vilka åtgärder kommer SAS att vidta för att detta inte ska hända igen? Kommer flygplatsen ändra rutiner eller skyltning för att undvika förvirring vid start från intersection C6?
Krav på RAAS?
Tycker det finns en del att granska för journalister kring den här händelsen.
Ja, händelsen borde ju verkligen ses som mycket allvarlig, även ingen kom till skada. Men det kunde blivit fullständigt katastrof med massvis av skadade och döda om de hade kolliderat med något annat fordon eller flygplan, men denna gång hände inget.

Att de fick lasta av torde väl vara för att ett alvarligt fel begåtts och att utredning ska göras. Det är ju så med allvarligare förseelser för lokförare att de inte får köra vidare utan ska bytas ut om de kört mot rött. Så nu ska väl besättningen utredas och kontrolleras tänker jag. Detta innan de kan få flyga igen. Generellt så är ju flyg säkrare än biltransport dock. Flygmaskinen ska säkert undersökas och kontrolleras också.
Citera
2026-02-07, 22:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Ganska otroligt. De hade programmerat för start på 2500 meter bana men hade bara hälften tillgängligt på taxibanan.
Vad menas med den siffran. Banan är 3.2 km. Men skulle de ställt sig där de trodde att de var nästan halvvägs in på bana 07, så hade de bara haft 2.2 km kvar. Iaf när jag mäter i google map satellitbild på banan.
Citera
2026-02-07, 23:16
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att de fick lasta av torde väl vara för att ett alvarligt fel begåtts och att utredning ska göras.
De hamnade delvis ute på gräset. 70 ton flygplan har väldigt högt axeltryck vilket gör att hjulen sjunker ned om man hamnar utanför banan. Det har förmodligen krävts en del bärgningsarbete för att få loss flygplanet därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Det behövs alltså minst 2500 meters bana för att hinna få upp rätt fart och kunna lyfta.
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad menas med den siffran. Banan är 3.2 km. Men skulle de ställt sig där de trodde att de var nästan halvvägs in på bana 07, så hade de bara haft 2.2 km kvar. Iaf när jag mäter i google map satellitbild på banan.
Nu vet jag inte om siffrorna stämmer men innan start räknar man ut den effekt som behövs för att uppfylla kriterierna för den tänkta startsträckan. Man strävar efter att göra en reduced thust takeoff eftersom det sparar både bränsle och förlänger gångtid på motorerna.

Eftersom de hade ont om tid och hade en ganska kort flygresa (lite bränsle), hade de helt säkert gjort prestandaberäkningarna utifrån den banlängd som fanns om de startade från där taxibanan anslöt till rullbanan, alltså utan använda full banlängd.
Om det var 2,2 km, så hade de säkerligen ställt in parametrarna för att starta med reducerad effekt anpassat till det.
Citera
2026-02-07, 23:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
De hamnade delvis ute på gräset. 70 ton flygplan har väldigt högt axeltryck vilket gör att hjulen sjunker ned om man hamnar utanför banan. Det har förmodligen krävts en del bärgningsarbete för att få loss flygplanet därifrån.

Nu vet jag inte om siffrorna stämmer men innan start räknar man ut den effekt som behövs för att uppfylla kriterierna för den tänkta startsträckan. Man strävar efter att göra en reduced thust takeoff eftersom det sparar både bränsle och förlänger gångtid på motorerna.

Eftersom de hade ont om tid och hade en ganska kort flygresa (lite bränsle), hade de helt säkert gjort prestandaberäkningarna utifrån den banlängd som fanns om de startade från där taxibanan anslöt till rullbanan, alltså utan använda full banlängd.
Om det var 2,2 km, så hade de säkerligen ställt in parametrarna för att starta med reducerad effekt anpassat till det.
Jaså, planet hamnade med minst ett "ben" på gräset, det förvärrar ju och komplicerar det hela en del. Tyckte jag läste någonstans att det inte åkt ut på gräsmattan alls. Kan ju bli duktiga skador på landningsställen och hyfsat krångligt att dra loss på ett så säkert sätt som möjligt.
Citera
2026-02-08, 00:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neritoidea
Det har redan kört till Köpenhamn och sen till Salzburg och till Köpenhamn igen.
Tack. Den misslyckade starten skedde på kvällen den femte, efter morgonrusningen den sjunde körde planet, antagligen utan passagerare, hem till Köpenhamn och senare under dagen gjorde en flygning till/från Salzburg med ett ovanligt flightnummer. Testflygning?
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt

Inget man kan lösa med skicklighet alltså
Nej, däremot behövs det, i det fallet och lite förenklat, 2500 meter för att accelerera så att man nästan kan lyfta och sedan avbryta starten och stanna säkert.
Citera
2026-02-08, 03:17
Medlem
Nu lyckades de få stopp på planet precis i tid, 200m längre och man hade kört in i flygplatsstängslet och efter ytterligare 50m är det en djup vägskärning med branta sidor alldeles innan vägen går in i tunnel.

Hade man åkt nedför den branta sluttningen mot vägen så hade det tagit tvärstopp mot motstående branta slänt och det hade högst sannolikt lett till ett totalhaveri. ja även om man i låg fart åkt ned där är det troligt att planet brutits sönder om man ramlar nedför slänten och tar det sedan eld är man illa ute.

Däremot finns även chansen att man kunnat lyfta innan om man fortsatt istället för att avbryta starten då man verkar ha varit uppe väl över 100knop när man bestämde sig för att avbryta starten, det tar ändå en rätt bra bit att bromsa ned till stopp från den farten.

Testar man den starten i flygsimulatorn verkar det precis gå att lyfta men man har inte mycket marginal kvar.

Var nog inte helt lätt val att avbryta eller ej, men troligen kände man inte till den riskabla vägskärningen för hade man känt till den tror jag man satsat på att komma upp istället.

Planet som syns på google maps bilden ska vara skrotat och borta därifrån, det är maps som kör med gamla bilder där det är kvar.
Citera
2026-02-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Känns som ett nybörjarmisstag
stress dålig sikt elak fru impotens ja orsakerna kan va många😅
Men på järnvägen får man vad jag vet åka med på varje rutt man ska köra iaf en gång innan man kör själv just för att känna till platsen.
Borde ju va liknande på flyg reguljärt att man åker med på alla ställen man ska flyga mot

Den mänskliga faktorn finns alltid där men därför borde det vara extra tydligt vad som är taxibana och vad som är startbana. Markeringar i marken med heldraget streck i annan färg än vad som används på landningsbana, stora skyltar och elektroniska kartor i flygplanet som visar vad som är vad.
Flygplanen borde vara spärrade till en maxhastighet när man vistas på en taxibana.
Dessutom skall väl de som arbetar i tornet ha koll på vad flygplanen håller på med?

Helt sjukt att man inte minimerat risken till i princip noll när det kommer till sådana här misstag.

Kan även tycka att placeringen av bränslecisternerna är felaktig.
Varför ritar man in dem i slutet av en taxibana?
De borde ligga väldigt avsides och med grusplan/sand runt omkring som gör så att allt som närmar sig gräver ner sig i gruset o stannar.
Senast redigerad av 45Lokar 2026-02-08 kl. 09:22.
Citera
2026-02-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Nu lyckades de få stopp på planet precis i tid, 200m längre och man hade kört in i flygplatsstängslet och efter ytterligare 50m är det en djup vägskärning med branta sidor alldeles innan vägen går in i tunnel.

Hade man åkt nedför den branta sluttningen mot vägen så hade det tagit tvärstopp mot motstående branta slänt och det hade högst sannolikt lett till ett totalhaveri. ja även om man i låg fart åkt ned där är det troligt att planet brutits sönder om man ramlar nedför slänten och tar det sedan eld är man illa ute.

Däremot finns även chansen att man kunnat lyfta innan om man fortsatt istället för att avbryta starten då man verkar ha varit uppe väl över 100knop när man bestämde sig för att avbryta starten, det tar ändå en rätt bra bit att bromsa ned till stopp från den farten.

Testar man den starten i flygsimulatorn verkar det precis gå att lyfta men man har inte mycket marginal kvar.

Var nog inte helt lätt val att avbryta eller ej, men troligen kände man inte till den riskabla vägskärningen för hade man känt till den tror jag man satsat på att komma upp istället.

Planet som syns på google maps bilden ska vara skrotat och borta därifrån, det är maps som kör med gamla bilder där det är kvar.
Enligt uppgift hade ju planet kommit upp i en hastighet över 100 knop och befann sig därmed med marginal i den fas av takeoff som kallas ”high speed regime”.

När man är i ”low speed regime”, normalt under 80 knop, avbryter man takeoff för vad som helst eftersom det är lätt att få stopp på planet på ett säkert sätt då.

Under high speed regime stannar man bara vid t.ex brand eller när det är helt uppenbart farligt eller omöjligt att lyfta.

I det här fallet hade man långt kvar till V1, hastigheten då man beslutar sig för att lyfta eller avbryta, så beslutet att avbryta menar jag var helt korrekt.
Citera
2026-02-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det rör sig om en erfaren besättning där den monitorerande piloten dubbelkollar vad den flygande piloten gör. Skulle inte säga att det här är vanligt på större flygplatser.
Ja, det var tur att det här inte slutade mycket mycket illa.

Min spekulation om vad som hände baserat på mina år för länge sedan som pilot. Tittade på charts för Bryssel.

Flygplanet taxade ner mot bana 07R via taxiväg OUT.
De var försenade och kan ha varit stressade över det.
Förmodligen var de relativt lätt lastade och fick möjligen klartecken för start 07R genom att svänga ut vid C6 och alltså inte utnyttja hela banans längd.
Normalt svänger man höger där och fortsätter på taxibana Z tills man kommer till P9 och där ställer upp och startar på 07R.
Men istället för att fortsätta en bit fram vid C6 svänger de vänster för tidigt vid E1. Den taxibanan ligger parallellt med 07R och dessutom korsar bana 01 precis framför. Kanske var det svårare att se de blå taxiljusen då?
Efter att de korsat taxibana W smalar det av rejält.
Innan starten avbröts var farten hög. En bra bit över 100 knop. Frågan är var de fick stopp på maskinen.
Givet att taxibanan slutar en bra bit innan banan hade de sannolikt redan passerat farten V1 som är max fart för att avbryta en start. Om de befunnit sig på banan då förstås.

Hade starten avbrutits några sekunder senare hade det här gissningsvis blivit ett totalhaveri.

Är det enda som skiljer en taxibana dessa blåa ljus?
Har man inte andra färgmarkeringar för taxibanor?
Borde det inte vara markerat med text/symboler i asfalten vad som är startbana o vad som är taxibana?
Som lekman kan jag tycka att den här risken är något man borde byggt bort för länge sedan. Man har ju ändå använt flygplan över 100 år.
Det borde vara näst intill omöjligt att göra det här misstaget.
Att dessutom två stycken gör samma misstag...helt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in