2026-02-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Det var ju lite tråkigt och trist att höra att du skulle tillhöra och rösta på Sverigedemokraterna.
Annars har jag gärna kunnat ställa upp och hjälpa dig med lite tips.

Men Sverigedemokraterna har jag inte mycket överst för så du får väl helt enkelt se till att börja söka dig ett arbete det är dags att börja röra på kroppen nu efter så många år i vila. Upp och marschera. Stöveltrampen skall eka igen!

Ni aspisar är inte de smartaste personerna när det verkligen gäller eller hur?

Du säger att du avskyr systemet och att du bara vill vara ifred och leva i din egen värld och kunna vara för dig själv och träna och så vidare och sedan säger du att du samtidigt rösta på Sverigedemokraterna som är det partiet som verkligen är vill tvinga in dig "hjulet" .
Ett hjul som är konstruerat för du skall arbeta in i döden och alla skall älska det. Sedan dör du troligtvis innan du får chansen till att få Europas lägsta pension ändå.

Fan tänkte du där egentligen?

Mannen, det var 4 år sedan? Vet inte hur jag resonerade då, förmodligen bara trött på alla blattar och ville ha en strängare invandringspolitik som alla andra. Säger inte att jag kommer rösta på dem i år. Så nej, jag tillhör inte dem. Jag skiter fullständigt i sverige och dess samhälle idag. Sverige kan få brinna och rasera. Jag undrar bara om jag kommer få något existensminimum att leva på nu för Jag kommer inte integrera mig i samhället.
Citera
2026-02-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Mannen, det var 4 år sedan? Vet inte hur jag resonerade då, förmodligen bara trött på alla blattar och ville ha en strängare invandringspolitik som alla andra. Säger inte att jag kommer rösta på dem i år. Så nej, jag tillhör inte dem. Jag skiter fullständigt i sverige och dess samhälle idag. Sverige kan få brinna och rasera. Jag undrar bara om jag kommer få något existensminimum att leva på nu för Jag kommer inte integrera mig i samhället.
No such thing as a free lunch. Om du inte lyckas få sjukersättning.
Citera
2026-02-07, 17:03
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Jag är 28 år gammal. Jag slutade jobba för typ 5-6 år sedan. Lyckades under mina arbetsår spara ihop en hyffsad klumpsumma pågrund utav snålhet och 0 intresse av dem "roliga sakerna" man kan göra med pengar.

Det har varit så jävla skönt att slippa allt med arbetsliv och ekorrshjul. Inte saknat arbete 1 dag under min ledighet. ALLA dem arbetsplatserna jag varit på har känts som ren tortyr. Jag har älskat min utanförskap, att inte vara delaktig i samhället och att man kunnat isolera sig och göra det man vill. Har inga visioner eller ambitioner att skaffa flickvän (trots att många tjejer varit på mig), fixa hus och göra deg. Svensson livet är det absolut värsta tänkbara scenariot jag skulle kunna finna mig i. Jag är inte avundsjuk på kändisar, folk i min omgivning etc. Jag är endast avundsjuk på dem tursamma jäklarna som lyckats få bidrag utav systemet!

Hur som helst, med tiden så blev pengarna såklart mindre och mindre. Jag ansökte genom åren om diverse bidrag som typ bostadsbidrag (men jag var tydligen för fattig för att få det lol. "För liten inkomst"), vart nekad A-kassa trots att jag varit med där under mina arbetsår (självklart, eftersom dem inte ens är till för att hjälpa en) så gick ur den skiten också.

Eftersom jag inte resonerar som min omgivning så fick jag den dumma ideen att kontakta Psykiatrin för att se vad som "var fel på mig". Fick diagnoserna ADHD kombinerad form 2 och Autism 1. Fick knark på recept som utlöste paniksyndrom mm så ADHD-medicin var inte någon life-saver direkt. Det är den enda hjälpen jag fått utav psykiatrin under 2 års tid.

Vart rekommenderad att ansöka om aktivitetsersättning, fick läkarutlåtanden etc gjorda där det stod att jag "absolut hade rätt till aktivitetsersättning" men FK fortsatte neka mina ansökningar om och om igen under 1 års tid. Vart även sjukskriven av en läkare men dem nekade även sjukersättning lol.

Sååå, pengarna blev knappa och tillslut vart jag tvungen att sälja lägenheten och bilen. Flyttade hem till morsan och har levt här nu i typ 1 års tid. Nu har jag endast någon tusenlapp kvar, dem enda fasta utgifterna jag har kvar är mobilen och gymmedlemskap. Tänker att jag säger upp dem två så har jag iallafall 0 fasta utgifter.

HUR som helst, antar att det jag har kvar är att ansöka om är Ekonomiskt bistånd? Eller kommer jag bli nekad det pågrund utav att jag bor hemma nu oxå? XD
Jag lever alla dagar i veckan hellre på ekonomisk minimum, typ några tusen i månaden än att ha ett jobb och få 100 000kr i månaden. Vad gör jag nu??? har jag rätt att flytta in i någon Gruppbostad eller dylikt?

Har du ansökt hos F - kassan om det som tidigare hette förtidspension? Jag vet att de har stramat åt reglerna väldigt mycket. Särskilt för etniska svenskar, men med tanke på dina diagnoser så borde det inte vara omöjligt.

Tips: Bre gärna på när det gäller det psykiska mående. Säg att du har sömnproblem, sociala fobier och panikångest m.m. Stå på dig om dom pressar dig angående detta.

Säg att om du inte får igenom sjukersättning så blir det rännstenen för dig, säg att din mamma tänker kasta ut dig. Även om det inte är sant. Ibland måste man ta till någon vit lögn för att uppnå sitt mål.

Följer du dessa instruktioner så bör du få igenom det, speciellt om du har en bra verbal förmåga och kan prata för din sak. Lycka till!
Citera
2026-02-07, 17:04
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Ja du kommer att få försörjningsstöd enligt fjärde kapitlet första paragrafen i SOL.

Enda du ska tänka på är att du ska ha i princip noll på ditt konto när du går dit men det verkar som att du redan har ganska ont om ekonomi så därför har du inga problem att visa upp kontoutdrag på din bank för de senaste två till tre månaderna.

Men tänk på att även när du har försörjningsstödet så är det krav att du söker visst antal arbete per vecka och månad.

Sedan tycker att du ska försöka tänka lite grann precis som du verkar har gjort nu i det sista inlägget att Sverigedemokraterna är långt ifrån det partiet som är för dig och vill stötta såna som dig.

Det är därför de flesta som tänker som du och jag vi är inom vänstern där vi låter människor få vara precis som de är utan att försöka trycka in alla i en fyrkantig mall.

Jag kan faktiskt förstå dig hur du tänker när det gäller blattarna för jag har lika jävla trött på dem jag.
Citera
2026-02-07, 17:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tur jag inte bor i stockholm då. Har bara sett 1 hemlös i staden jag bor i. Och han VILLE bo på gatan, trots det så fixade dem en bostad åt han

Det var ju bra, lär vara lättare att få soc-boende i mindre städer.
Citera
2026-02-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det var ju bra, lär vara lättare att få soc-boende i mindre städer.
Ts lär ju fortfarande behövs betala hyra.
Citera
2026-02-07, 17:21
Medlem
Giant Squids avatar
Jag läste härom dagen någonstans att på den tiden man byggde pyramiderna så var livslängden typ 35 år. Trots att man jobbade hårt i goda mäns lag så levde de ganska hyggligt ändå i mysiga lertorp, åt god mat och hade flera olika ölsorter att släcka törsten med.

Nu för tiden så får ju knappt dö även om man så vill. Alla barn ska räddas från vanliga barnsjukdomar som slog ut halva familjen på en gång. Och sen ska man ligga som en grönsak på ett sjaskigt boende sista tiden.

Folk tjänar dessutom alldeles för mycket pengar nuförtiden ,10 veckors semestrar, Thailands resor och alla har en ny SUV. De flesta hade utan tvekan kunnat klara sig med hälften och skänka bort överskottet till något hemlöst barn som äter sopor.
Nej någon medmänsklighet finns inte. Man får försöka göra varje timme så rolig man kan. Dricka en 7.5 a till frukost, räka lite gräs och gå på dansfester med unga vackra damer..

Om du har lite stålar så gör en omvänd klassresa och åk ner till Gambia. Där kan man sova i en hängmatta på stranden, billig kola och gräs finns det i överflöd. Trevliga kvinnor också.
Citera
2026-02-07, 17:35
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ts lär ju fortfarande behövs betala hyra.

TS låter som en person som kommer dö före sin mor så lär ändå inte bli aktuellt.
Citera
2026-02-07, 17:36
Medlem
Jag skiter fullständigt i pengar, status, gemenskap/samhörighet och allt annat trams. Jag är som sagt endast avundsjukt på den lyckligt lottade som lyckats få bidrag. Inte alls avundsjuk på "framgångsrika" människor.

Har en polare som bara sitter hemma vid datorn 24/7, singel, egen fräsch lägenhet, stadig sjukersättning som tickar in hela tiden, så har han haft det i flera år. Riktigt drömscenario
Citera
2026-02-07, 17:38
Medlem
Citat:
Jag skiter fullständigt i pengar, status, gemenskap/samhörighet och allt annat trams. Jag är som sagt endast avundsjukt på den lyckligt lottade som lyckats få bidrag. Inte alls avundsjuk på "framgångsrika" människor.

Har en polare som bara sitter hemma vid datorn 24/7, singel, egen fräsch lägenhet, stadig sjukersättning som tickar in hela tiden, så har han haft det i flera år. Riktigt drömscenario
Ta lärdom av din kompis då. Hur gjorde han/hon?
Citera
2026-02-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
TS låter som en person som kommer dö före sin mor så lär ändå inte bli aktuellt.

Det tror jag inte. Är i extremt bra fysisk form, bra värden på allt. Träningsnarkoman och äter så nyttigt det bara går. Helt stressfri. Hade jag jobbat däremot så hade jag nog gått emot en tidig död. har en polare som var en "duktig stressad arbetare" som tillslut fick hjärtproblem utav att följa Samhällens normen. Tillslut blev han Digital nomad och nu lallar han bara runt om i världen, för han har förstått vad som är viktigt här i livet.
Senast redigerad av Pazmatic 2026-02-07 kl. 17:45.
Citera
2026-02-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ta lärdom av din kompis då. Hur gjorde han/hon?

ja du, han hade väl förmodligen mer tur att han fick en snällare handläggare eller dylikt. Sen hade han aldrig försökt att jobba innan han fick ersättning.
Jag hade ju försökt jobba tidigare i mitt liv, och mina tidigare försök för 6 år sedan ser FK som "aha, han kan jobba", medans dem i själva verket var misslyckade visstidsanställningar som jag bara lyckades stå ut med för att jag visste att dem snart tog slut.

Det hade lönat sig om jag inte hade försökt tidigare i livet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in