2026-02-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nej, framställningen är inte så avgörande. Annars hade det varit ett tydligt kryphål i lagen. Om du vill avslöja något om någon, linda bara in det i en story där du falskt får det att framstå som att du vill väl. Men så lätt är det inte att komma undan.

Det som är avgörande för att det inte är förtal i det här fallet är för att det är allmänt känt, och mycket på grund av Sara själv.
Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal
Citera
2026-02-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal
Ja, jag vet. Notera ordet "ägnad".
Citera
2026-02-07, 16:59
Medlem
Citat:
Det är en samlad bedömning av allt du skrivit i tråden, det är så bevisningen prövas. En subjektiv bedömning av allt du yttrat och dina avsikter med det.

Inte för att lägga mig i er diskussion, men det var Citat som begärdes, av vilka du gjort din samlade bedömning.
Citera
2026-02-07, 16:59
Medlem
Citat:
Detta är ett halmstrå då hon inte har fått pengarna för utfört arbete, hon har fått en gåva till skadeståndet och rättegångskostnaderna.

Det är dock 100% kopplat till hennes jobb med Dumpen.
Hon får ju inte gåvor för av vänner och bekanta som vill vara snälla, det är Dumpen fans som swishar för hennes arbete med Dumpen.

Stor chans att skatteverket klassar det som inkomst och inte gåvor.
Citera
2026-02-07, 17:02
Medlem
Citat:

Precis!
Citera
2026-02-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är dock 100% kopplat till hennes jobb med Dumpen.
Hon får ju inte gåvor för av vänner och bekanta som vill vara snälla, det är Dumpen fans som swishar för hennes arbete med Dumpen.

Stor chans att skatteverket klassar det som inkomst och inte gåvor.

Att sitta i domstolen och bli dömd är inte arbete så att betala det skadeståndet kan aldrig bli lön. Men fortsätt dröm du!
Citera
2026-02-07, 17:05
Medlem
Citat:
Precis!
Ok, vad tror du det ordet betyder?
Citera
2026-02-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ok, vad tror du det ordet betyder?

Vad är det du inte förstår, det stod tydligt där att det avgörande är om uppgifterna är "ägnade utsätta denne för andras missaktning". Uppgifter om droganvändning kan framställas på det sättet även om uppgifterna om droger redan var känt av vissa.
Citera
2026-02-07, 17:11
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår, det stod tydligt där att det avgörande är om uppgifterna är "ägnade utsätta denne för andras missaktning". Uppgifter om droganvändning kan framställas på det sättet även om uppgifterna om droger redan var känt av vissa.
Jag undrar vad du tror att "ägnad att" betyder. Tror du att det har med intentionen, gärningsmannens syfte med det hela, att göra?
Citera
2026-02-07, 17:12
Medlem
Citat:

Citat:
Precis!

Termen "ägnat att" syftat inom juridik inte till uppsåt utan betyder i juridiskt sammanhang att något typiskt sett leder till något.
"Ägnad att utsätta denne för andras missaktning" betyder alltså "som typiskt sett leder till missaktning från andra".

Det krävs alltså inte uppsåt att leda till missaktning. Det räcker med att det är den typen av information.

När det gäller att sprida sådant som andra själva berättat om så skiljer det på om det är sådant man berättat om offentligt eller privat.
Om jag går ut offentligt och pratar om mitt knarkberoende, då är den informationen att betrakta som allmänt känd. Det är då inte förtal att berätta för andra om det.
Om jag berättar för en person privat om mitt knarkberoende, då är det förtal av denna att sprida det vidare då informationen inte är allmänt känd.
Citera
2026-02-07, 17:14
Medlem
Citat:
Han fick ett negativt skadestånd, det blev 43,000 kr men han ska betala 50,000 kr till sin advokat så han har en skuld på 7000 kr haha!

Går inte heller att blunda för att rättsväsendet anser att Dumpens tillvägagångssätt inte anses acceptabelt. Detta får stor spridning i media. Och kanske en viss ekonomisk förlust kan tas av den förtalde beroende på detta.
Citera
2026-02-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Termen "ägnat att" syftat inom juridik inte till uppsåt utan betyder i juridiskt sammanhang att något typiskt sett leder till något.
"Ägnad att utsätta denne för andras missaktning" betyder alltså "som typiskt sett leder till missaktning från andra".

Det krävs alltså inte uppsåt att leda till missaktning. Det räcker med att det är den typen av information.

När det gäller att sprida sådant som andra själva berättat om så skiljer det på om det är sådant man berättat om offentligt eller privat.
Om jag går ut offentligt och pratar om mitt knarkberoende, då är den informationen att betrakta som allmänt känd. Det är då inte förtal att berätta för andra om det.
Om jag berättar för en person privat om mitt knarkberoende, då är det förtal av denna att sprida det vidare då informationen inte är allmänt känd.

Precis vad jag sagt, uppgifter om droganvändning kan användas för detta om det framställs på ett sätt som misskrediterar personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in