2026-02-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Kämpa peddo!

Gåvor för att hon ska kunna driva verksamheten kan räknas som inkomst men inte en gåva för rättegångskostnader.

Absolut jag är ”Peddo” för jag säger att Skatteverket har en trångare syn på det här eller till och med kan ha det. Vilket dom tidigare har haft.

Men det är skitsamma det är bara mer pengar som ska in vilket inte kommer vara något problem.

Men nu orkar inte jag med dig. De tär precis så du fungerar. Dra peddo kortet för du inte klarar den diskussion eller fatta att det här med Swish och gåvor har redan varit uppe i prövning tidigare.

Sen om de gick till privata utlägg vilket det gjorde så blev det skatt på dom.

I och med att domen är personlig så ?kanske? Det räknas som privat. Och därmed vore det inte omöjligt att det blir skatt på det.
Citera
2026-02-07, 16:17
Medlem
Citat:
Där har du fel, jag sa inte att det finns någon automatik där men grunden för förtal är att sprida uppgifter för att framställa någon som klandervärd och man kommer inte undan bara för att uppgiften var känd av vissa.

Självklart spelar det stor roll om man sprider uppgifter om sig själv i offentlig media och någon annan väljar att sprida dessa uppgifter, då har man ju i princip uppsagt rätten att hålla den informationen privat. Det vore en annan sak om man sprider information om sig själv till någon privat, och denne sedan sprider det till andra.
Citera
2026-02-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Absolut jag är ”Peddo” för jag säger att Skatteverket har en trångare syn på det här eller till och med kan ha det. Vilket dom tidigare har haft.

Men det är skitsamma det är bara mer pengar som ska in vilket inte kommer vara något problem.

Men nu orkar inte jag med dig. De tär precis så du fungerar. Dra peddo kortet för du inte klarar den diskussion eller fatta att det här med Swish och gåvor har redan varit uppe i prövning tidigare.

Sen om de gick till privata utlägg vilket det gjorde så blev det skatt på dom.

I och med att domen är personlig så ?kanske? Det räknas som privat. Och därmed vore det inte omöjligt att det blir skatt på det.

Du visar att du är ett peddo genom att greppa varje halmstrå hur absurt det än är.

Att ge bidrag till dumpen för att stötta deras verksamhet kan räknas som inkomst men inte bidrag till Saras rättegångskostnader. Det är något helt annat.
Citera
2026-02-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Självklart spelar det stor roll om man sprider uppgifter om sig själv i offentlig media och någon annan väljar att sprida dessa uppgifter, då har man ju i princip uppsagt rätten att hålla den informationen privat. Det vore en annan sak om man sprider information om sig själv till någon privat, och denne sedan sprider det till andra.

Du får inte framställa en person som klandervärd genom att använda uppgifter om tidigare droganvändning bara för att personen själv berättat om det.

Det är av avgörande vikt om du svartmålar personen eller inte. Det är alltså inte bara uppgifterna i sig som avgör.
Citera
2026-02-07, 16:23
Medlem
Citat:
Du visar att du är ett peddo genom att greppa varje halmstrå hur absurt det än är.

Att ge bidrag till dumpen för att stötta deras verksamhet kan räknas som inkomst men inte bidrag till Saras rättegångskostnader. Det är något helt annat.

Vad är det för halmstrå jag greppat? Du är ju helt skev.

Det jag säger att är det så att Skatteverket gör bedömningen att hon fått pengarna pågrund av sin tjänst så räcker det inte med kalla det en gåva.

Det är det ända? Och va spelar det för roll.

Jag är varken peddo , peddo älskare eller inte där emot belyser jag bara ett problem att S gåvor kan räknas som inkomster. Sen hon behöver lite till kanske för eventuell skatt? Och du går helt banans.

Vila lite har varit en tuff dag kanske för dig. Eller så gillar du inte att det är SD som skänker pengarna.

Det är kanske som i dagis bara för du kallar någon något så kanske du själv är det.
Senast redigerad av Hateuu 2026-02-07 kl. 16:27.
Citera
2026-02-07, 16:32
Medlem
Citat:
Vad är det för halmstrå jag greppat? Du är ju helt skev.

Det jag säger att är det så att Skatteverket gör bedömningen att hon fått pengarna pågrund av sin tjänst så räcker det inte med kalla det en gåva.

Detta är ett halmstrå då hon inte har fått pengarna för utfört arbete, hon har fått en gåva till skadeståndet och rättegångskostnaderna.
Citera
2026-02-07, 16:35
Medlem
Citat:
Detta är ett halmstrå då hon inte har fått pengarna för utfört arbete, hon har fått en gåva till skadeståndet och rättegångskostnaderna.

Halmstrå för vad? För att jag vill S dåligt? Nej det vill jag inte.

Det jag ifrån skillnad ifrån dig påpekar att det har inte varit så historiskt , kanske är det annorlunda nu?

Men som sagt S gåvor har redan gått igenom engång historisk av Skatteverket och där med dömts bort som gåvor.

Men det är väl inget problem hon kommer ha råd med skatt med jag är helt säker.

Kanske reglerar SD skulden direkt med staten. Jag har ingen anning men du verkar ha det.
Citera
2026-02-07, 16:42
Medlem
Citat:
Du får inte framställa en person som klandervärd genom att använda uppgifter om tidigare droganvändning bara för att personen själv berättat om det.
I stort sett jo.

Citat:
Det är av avgörande vikt om du svartmålar personen eller inte. Det är alltså inte bara uppgifterna i sig som avgör.
Jo, det är är uppgifterna i sig som är avgörande och huruvida de uppgifterna är ägnade att skapa missaktning.
Citera
2026-02-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
I stort sett jo.

Jo, det är är uppgifterna i sig som är avgörande och huruvida de uppgifterna är ägnade att skapa missaktning.

Vad du inte förstår är att samma uppgifter kan användas för att svartmåla en person som klandervärd eller beskriva personen som stark.

Tidigare drogberoende kan t.ex. användas för att beskriva hur personen kämpat och blivit fri pga stark disciplin och kämpa-anda, eller för att svartmåla personen som en pundare det inte går att lita på. Hur uppgifterna framställs är avgörande.
Citera
2026-02-07, 16:50
Medlem
Citat:
Håller med dig här. Vi kan ju tex börja fotografera drog försäljare på gatan och samla information om vilka dessa är och publicera dessa, det skulle ju avskräcka folk att försöka sälja knark tex.

Förstår din ironi men försökte peka på ett annat problem där Sverige inte haft lagar som hängt med i utvecklingen och som också skördar offer.

Tror inte man hade varit ledsen om någon organisation med massor av volontärer o eldsjälar skulle gett sig ut för att stoppa det med liknande metoder.
Citera
2026-02-07, 16:53
Medlem
Citat:
Vad du inte förstår är att samma uppgifter kan användas för att svartmåla en person som klandervärd eller beskriva personen som stark.

Tidigare drogberoende kan t.ex. användas för att beskriva hur personen kämpat och blivit fri pga stark disciplin och kämpa-anda, eller för att svartmåla personen som en pundare det inte går att lita på. Hur uppgifterna framställs är avgörande.
Nej, framställningen är inte så avgörande. Annars hade det varit ett tydligt kryphål i lagen. Om du vill avslöja något om någon, linda bara in det i en story där du falskt får det att framstå som att du vill väl. Men så lätt är det inte att komma undan.

Det som är avgörande för att det inte är förtal i det här fallet är för att det är allmänt känt, och mycket på grund av Sara själv.
Citera
2026-02-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Förstår din ironi men försökte peka på ett annat problem där Sverige inte haft lagar som hängt med i utvecklingen och som också skördar offer.

Tror inte man hade varit ledsen om någon organisation med massor av volontärer o eldsjälar skulle gett sig ut för att stoppa det med liknande metoder.

Jag var inte ironisk.

Jag håller med dig det du skrev var bra. Var bara jag som gjorde en dum jämnförelse med andra civilrättsliga saker som polis tex känns som dom borde ha lättare att städa upp.

Jag tycker som du polisen borde ha högre befogenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in