2026-02-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Nej, det räcker inte med att säga att hon dömts. Hon är en offentlig person.

Anledningen till att Busch dömdes var att den hon förtalade var inte en offentlig person.
Det var nog en kraftigt bidragande orsak att domen var gammal och inte hade nån bäring på sakfrågan i det pågående ärendet där hon uttalade sig (husköpet).
Citera
2026-02-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Har svårt att se att Dumpen och Polisen skulle jobba parallellt, skulle vara snyggt om det vore så i övrigt. Kan vi ha mängder med "alternativa" Poliser som gör lite allt möjligt.

Märker ni inte själva hur det skulle spåra ur totalt om allt gick enligt Dumpens tankar? Lagar kan inte göra undantag för vissa saker. Det är svart eller vitt.

Jag menade inte att dumpen skulle fortsätta på sidan om polisen (de samarbetar ju ganska fint idag dock) utan att de får igenom en ny lag som ger polisen möjlighet att fånga upp pedofiler genom att agera barn så barn inte behöver bli ett offer för att man ska gripa dem. Menar att dumpen skulle kunna ägna sig enbart åt de som blivit offer för pedofiler o lobba vidare för att andra funktioner ska fungera för att barn ska skyddas. Jag vet ju inte hur dumpens plan ser ut, men polisen lär i första skedet ha en del kunskap plocka in från dumpen.

Skulle vara intressant att se om alla skulle vara lika upprörda och bry sig lika mycket om förtalsproblematiken om det kom en ny lobbygrupp som publicerade våldsamma gängmedlemmar som planerade mord på oskyldiga.
Citera
2026-02-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Håller med. Ser som sagt inte dumpen som ngn permanent verksamhet som ska finnas jämte polisen. Ser dem som en proteströrelse o hoppas att det ska leda till bättre lagar, mer redskap till polisen o att dumpen kan ägna sig åt att ta hand om offer för dessa rovdjur enbart.

Där är vi faktiskt lika.

Dumpen har gjort vissa saker bra, de väcker en diskussion.

De har belyst ett problem.

Det kan man inte ta ifrån dom.

Dom har dessutom en stor möjlighet att göra det bättre.

Det ändå jag är emot hur de gör. De behöver inte hänga ut personer i min mening tyvärr delar jag inte den meningen med själva dumpen.

Och som du säger de hade kunnat jobbat mer med fall där det faktiskt behövs. Barn som har blivit utsatta. Deras ”expertis” och engagemang hade kunnat stötta familjer och barn i ren kris.

Men ja att publicera påstådda pedofiler ger väl mer effekt. Observera att det är påstådda pedofiler och det är för jag tycker lag och rätt går fel.

Sen att det är inga änglar dom publicerar och att de inte ljuger om chattar osv är en annan sak.

Det är en svår fråga och för mig själv grundar den sig kanske i misstro att det är ekonomi samt att jag själv tycker att det är andra myndigheter som borde ta den här frågan och inte en folk mob.

I varje fall de publicerar så finns det offer och oftast är den inte den personen som syns på bild som är det verkliga offret. Det är inte den det är synd om utan folk runt omkring.

Hade det varit samma om personen hade blivit dömd? Ja troligtvis men det kanske inte hade fått en sån viral spridning.

Gräv gruppen är väl mer fel än själva dumpen ska tilläggas.
Citera
2026-02-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Jag menade inte att dumpen skulle fortsätta på sidan om polisen (de samarbetar ju ganska fint idag dock) utan att de får igenom en ny lag som ger polisen möjlighet att fånga upp pedofiler genom att agera barn så barn inte behöver bli ett offer för att man ska gripa dem. Menar att dumpen skulle kunna ägna sig enbart åt de som blivit offer för pedofiler o lobba vidare för att andra funktioner ska fungera för att barn ska skyddas. Jag vet ju inte hur dumpens plan ser ut, men polisen lär i första skedet ha en del kunskap plocka in från dumpen.

Skulle vara intressant att se om alla skulle vara lika upprörda och bry sig lika mycket om förtalsproblematiken om det kom en ny lobbygrupp som publicerade våldsamma gängmedlemmar som planerade mord på oskyldiga.

Håller med dig här. Vi kan ju tex börja fotografera drog försäljare på gatan och samla information om vilka dessa är och publicera dessa, det skulle ju avskräcka folk att försöka sälja knark tex.
Citera
2026-02-07, 14:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Jimmie Åkessons inlägg snart uppe i 30.000 likes!!!

Död åt pedofiler.
Länge leve Dumpen.
Länge leve SD.
Det här var nog inget som gädda 342 hade räknat med.
Trodde väl på ett långt fängelsestraff och en stor skuld.
Har en känsla av att han blev pushad till detta av någon/några andra.
Tror han ångrar sig nu med det lilla skadeståndet i hand.
Citera
2026-02-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Domstolen tycker ingenting om honom i sak. Domstolen fäller Sara Nilsson för förtal. Vad du tycker eller ej är helt ointressant i en juridisk mening.

Jo det gör de faktiskt, det var pga hans agerande som de satte skadeståndet så lågt.
Citera
2026-02-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det var nog en kraftigt bidragande orsak att domen var gammal och inte hade nån bäring på sakfrågan i det pågående ärendet där hon uttalade sig (husköpet).

Det var med all sannolikhet så också. Du har nog rätt
Citera
2026-02-07, 14:38
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, det är ju något som är väldigt sant. Männen som är relativt normala (alltså inte 721, 736 och dyl) blir förhållandevis snabbt historia - speciellt om dom digitalt försvinner så att säga. So far so good.

342 var innan detta säkerligen historia även han, nu är han istället övergäddan som i stort sett hamnar i historieböckerna och vad jag sett 10x mer uthängd än vid publikationen.

Man har absolut rätt att driva sin fråga rättsligt, men tror inte hans riskanalys var helt korrekt.
Citera
2026-02-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Han fick ett negativt skadestånd, det blev 43,000 kr men han ska betala 50,000 kr till sin advokat så han har en skuld på 7000 kr haha!
Citera
2026-02-07, 14:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Han fick ett negativt skadestånd, det blev 43,000 kr men han ska betala 50,000 kr till sin advokat så han har en skuld på 7000 kr haha!
Går inte heller att förneka att han stämde pga uthängd, okej, men förutom -7k så är han ännu mer uthängd. Det går inte blunda för ironin, oavsett vad man tycker om alltihopa.
Citera
2026-02-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Det verkar som det finns juridiskt kunniga personer här inne. Om man läser domen så står det (jag har tagit mig friheten att redigera texten lite så den inte blir för lång, och stolpat upp den rent logiskt)

Sid 10-11 i domen.

Kod:
Enligt försvarlighetsundantaget ska det inte dömas till ansvar om det:

"med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken" och
"den som har lämnat uppgiften visar att den var sann" eller
"att han eller hon hade skälig grund för den"

Jag har alltid fått höra att sanningshalten i det publicerade inte är avgörande utan att det är omständigheterna som avgör. Ren lögn är väl alltid förtal men i övrigt hur sant det är är inte viktigt. Men här är det en tydlig del i rättskipningen. Kan någon juridikkunnig förklara det för mig? Eller har jag helt enkelt fel i det jag hört/läst, se länk?

ref.
https://lawline.se/answers/ar-det-fortal-om-man-talar-sanning

Det är 3 kriterier som man går igenom i en förtalsrättegång och dom är i följande ordning:
1. Är uppgifterna förtalsgrundande - (har man framställt personen som klandervärd?)
2. Är det försvarligt? (Är den här personen i någon form en makthavare, politiker, chef på stort företag, etc.)
3. Är uppgifterna sanna?

Alla är ja/nej frågor. Om 1 är Ja gå vidare till 2, om 2 är Nej = Förtal, om 2 är Ja gå vidare till 3, om 3 är Nej = förtal, om 3 är Ja = friande dom.

Det här specifika fallet är ett skolboksexempel på grovt förtal sen vill dumplingarna gärna fokusförflytta så mycket som möjligt.
1. Förtal? Tveklöst
2. Försvarligt? Nope han var en nobody (dumpens bästa försvar här var att säga att han var polis vilket inte var sant)
3. Är uppgiften san? Enbart i den inledande texten har du 2 påståenden "han sexchattade med barn" och "polisanställd" båda dessa påståenden är objektivt falska och det framkommer även i förhör i rättegången att dumpen visste att detta var falskt.

Sen hade juryn som SN begärde i detta fallet oavsett ovanstående möjlighet att fria henne, dom hade alltså kunna fria henne även om dom bedömde att det var grovt förtal, men både jury och dommare va eniga i att det var grovt förtal.
Citera
2026-02-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Går inte heller att förneka att han stämde pga uthängd, okej, men förutom -7k så är han ännu mer uthängd. Det går inte blunda för ironin, oavsett vad man tycker om alltihopa.
Insåg just en annan rätt rolig ironi.

Det är ju mycket möjligt att Sara aldrig hade kunnat betala skadeståndet. Det är också mycket möjligt att den tilltalade inte skulle få något av brottsofferfonden eftersom det kan anses självförvållat.

I så fall har SD skänkt pengar till en pedofil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in